سواحل سیستان وبلوچستان بهشت آبزی پروری ایران/ اشتغالزایی برای ۵۰ هزار نفر با سرمایه گذاری در پرورش میگو

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۱۰:۵۲:۱۱
کد خبر: ۷۳۸۱۰۶
سواحل سیستان وبلوچستان بهشت آبزی پروری ایران/ اشتغالزایی برای ۵۰ هزار نفر با سرمایه گذاری در پرورش میگو
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: پرورش میگو در سواحل زیبای مکران در منطقه بلوچستان توانایی ایجاد حدود ۵۰ هزار شغل به طور مستقیم وغیر مستقیم را دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، سیستان و بلوچستان در حالی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میگو در کشور به شمار می رود که سواحل آن بهشت آبزی پروری ایران نام گرفته است. بیان این مطلب بدان جهت است که به دلیل نزدیکی به خط استوا و درجه حرارت مطلوب در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو هستند.

هدایت الله میرمرادزهی با اشاره به کشت میگو در استان گفت: علاوه بر سایت‌های پرورش میگو درمنطقه گواتر و رودیک در طول سواحل چابهار و کنارک ۳۶ هزار هکتار با تولید سالانه ۶۰ هزار تن تولید میگو شناسایی شده و آماده سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه هر هکتار مزارع پرورش میگو برای حدود ۲ نفر به طور مستقیم وغیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند، افزود: میگوی برداشت شده در گواتر چابهار به دلیل اینکه در منطقه‌ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری پرورش داده می‌شود، از کیفیت بالایی برخوردار است همچنین میگوی این منطقه طرفداران خاصی دارد که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به کشور‌های مختلف خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و به خاطر باد‌های موسمی مونسون متعادل است، خاطرنشان کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.

وی گفت: هم اینک سایت پرورش میگو در منطقه ساحلی گواتر برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۸۰۰ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است و نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و از هر هکتار به طور متوسط ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم میگو برداشت می‌شود.

میرمرادزهی بیان کرد: سایت پرورش میگو گواتر در حال حاضر با چهار هزار هکتار مساحت، ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است به طوری که برای قسمت شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: همچنین ۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در قسمت جنوبی طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره برداری رسیده است همچنین فعالیت در حوزه شیلات و پرورش آبزیان (ماهی و میگو) می‌تواند علاوه بر سودآوری اشتغال خوبی در چابهار و کنارک ایجاد کند.

مدیرکل شیلات با بیان اینکه چابهار بهشت آبزی پروری است، خاطرنشان کرد: تمامی زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است به طوری که حدود ۲۵ هزار صیاد در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در آب‌های ساحلی شهرستان‌های کنارک و چابهار به وسیله ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.

 

نظر شما