تاکید استاندار سیستان و بلوچستان بر فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم در راستای مصرف بهینه آب

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۱:۱۹:۱۸
کد خبر: ۷۴۳۷۱۴
تاکید استاندار سیستان و بلوچستان بر فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم در راستای مصرف بهینه آب
استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان بر فرهنگ سازی وافزایش اگاهی های مردم در زمینه مصرف بهینه آب تاکید کرد .

به گزارش خبرگزاری برنا ، دانیال محبی در این جلسه اظهار داشت: فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: همه مردم باید به اهمیت آب پی ببرند و احساس خطر در زمینه وقوع بحران آب و کم آبی در وجود آنها نهادینه شود.

استاندار بیان کرد: برداشت غیر کارشناسی و غیر قانونی از منابع آب زیر زمینی در بخش کشاورزی و بی توجهی به روش های بهینه مصرف آب معضلی است که در شرایط بحرانی فعلی همچنان گریبان گیر بخش کشاورزی است .

وی خاطرنشان کرد: مردم به صورت رودررو و با آداب و زبان خودشان به صورت کوتاه و شفاف باید توجیه شوند چرا که  گفت و گوی دو سویه در مردم ایجاد اعتماد میکند و آگاهی و درک منطقی از موضوع سبب انعطاف پذیری خواهد شد.

محبی به وجود چاه های غیر مجاز در استان و برخوردهای سلبی اشاره کرد و گفت: اقدامات سلبی هم در کنار فرهنگ سازی لازم است اما به تدریج و با قاعده دامنه این اقدامات سلبی را کوچک کنیم و در کنار آن مردم به گونه ای آگاه شوند که بدون برخورد تنش زا و به صورت خود خواسته از حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های غیر مجاز خودداری کنند.

وی نقش فرمانداران و بخشداران و معتمدین را در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در این امر موثر عنوان کرد. ‌

اتابک جعفری مدیر عامل آب منطقه ای استان نیز در این جلسه  از تشکیل کار گروهی تحت عنوان کار گروه سازگاری با کم آبی در سطح ملی و کلان خبر داد و افزود: میزان نزولات جوی در استان نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته و نسبت به دراز مدت ۷۴ درصد کاهش نزولات داشته ایم.

وی همچنین گفت: حجم فعلی ذخیره  سد های استان نسبت به سال آبی قبل ۴۹درصد کاهش یافته است.

گفتنی است در این جلسه استفاده از ۵۸۰۰ متر مکعب پساب روزانه تصفیه خانه زاهدان  در بخش های صنعتی ، کشاورزی و فضای سبز و همچنین تقویت سفره های آب زیر زمینی،  و تامین اعتبار برای ایجاد خط انتقال پساب مذکور، تسریع در  تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز،  تغییر الگوی کشت در استان و حذف کشت اقلامی چون هندوانه، ایجاد سیستم آبیاری نوین در مقاطع کوچک، بازنگری در تخصیص اب به حوزه کشاورزی، صنعت و شرب به تناسب  شهرستانها از پیشنهادات اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان بود .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز