کِشَند قرمز در دریا بزرگ چابهار رویت شد

۱۳۹۷/۰۶/۰۱ - ۲۱:۴۷:۵۹
کد خبر: ۷۴۴۶۲۴
کِشَند قرمز در دریا بزرگ چابهار رویت شد
رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) گفت: کِشَند قرمز در دریا بزرگ متصل به آب‌های اقیانوسی چابهار در چند روز اخیر رویت شده که آب را به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای و دارای بوی نسبتا طبیعی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ،  امیر قاضی لو رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های میکروسکوپی صورت گرفته، گونه Ceratium Furca (از شاخه دوتاژکیان) به عنوان عامل اصلی وقوع کشند شناسایی و میانگین تراکم این فیتوپلانکتون‌ها در زمان کشند تقریبا ۹۵۰ سلول در لیتر تخمین زده شده است.

وی بیان کرد: این گونه احتمالا سمی نبوده و طول هر سلول آن به ۱۵۰ تا ۲۳۰ میکرومتر می‌رسد.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) ادامه داد: کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی یک پدیده دریایی است که بر اثر تکثیر و ازدیاد جمعیت گروهی از جلبک‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند اثرات مخربی بر اکوسیستم‌های دریایی و بویژه آبزیان داشته باشد.

وی گفت: در سال‌های گذشته کشند قرمز خسارت‌های زیادی به تاسیسات آب شیرین کن کنارک وارد کرده و حتی تا چند هفته تولید آب قطع شده است.

قاضی لو ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشند مشاهده شده تاکنون آسیبی به تاسیسات آب شیرین کن کنارک وارد نکرده است.

وی علت بروز کشند قرمز را افزایش مواد مغذی فیتوپلانکتون‌ها در دریا‌ها عنوان کرد و افزود: منبع این تخلیه فاضلاب است، اما در چابهار تخلیه فاضلاب وجود ندارد و به واقع، کشند قرمز در این منطقه تحت تاثیر پدیده مونسون رخ می‌دهد.

وی گفت: پدیده مونسون یک توده هوا و جریان باد است که باعث متلاطم شدن دریا و بروز موج‌های بزرگ می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز