استاندار سیستان و بلوچستان:

۸۰ درصد مردم سیستان‌ و بلوچستان زیر خط فقر هستند

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۱۲:۰۲:۲۳
کد خبر: ۷۵۶۹۳۹
۸۰ درصد مردم سیستان‌ و بلوچستان زیر خط فقر هستند
استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم استان زیر خط فقر هستند و اختلاف طبقاتی در برخی نقاط استان بسیار فاحش است، بطوری که عده‌ای از امکانات اولیه یک زندگی نیز بی‌بهره هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، دانیال محبی، استاندار سیستان‌وبلوچستان روز گذشته در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع پیش روی تولید استان، گفت:علی‌رغم همه ظرفیت‌های نهفته‌ای که در استان وجود دارد، مشکلات و محرومیت‌ها در این منطقه بسیار است و حوزه اقتصاد استان، آن‌گونه که باید، فعال نیست.

وی ادامه داد: معادن سیستان و بلوچستان هنوز به حد اکتشاف نرسیده‌اند، نزولات آسمانی در منطقه بسیار ناچیز بوده و این استان با معضل خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

استاندار بیان کرد: کاهش نزولات جوی و تغییر اقلیم باعث از بین رفتن زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی، دامداری و مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها شده است، از طرفی واحدهای تولیدی نیز با مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو هستند.

وی افزود: برای جبران عقب ماندگی تاریخی سیستان و بلوچستان ضرروی است با اعمال ساز و کارهای مختلف، نظیر اعطای تسهیلات از ظرفیت‌های این منطقه برای رشد و توسعه آن بهره گرفت.

محبی اظهار کرد: برای رونق توسعه در استان، بانک‌ها باید در کنار واحدهای تولیدی بوده و آنان را یاری کنند، اما معمولا بانک‌ها تنها تسهیلات را پرداخت می‌کنند و بعد خود را کنار می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی توان احیا نداشته و باید تصمیم دیگری برای آنان اتخاذ شود، ادامه داد: این واحدها پس از دریافت تسهیلات در بازپرداخت آن باز می‌مانند و این موضوع هم مشکلات آنان را بیشتر می‌کند و هم برای بانک‌ها مشکل‌ساز می‌شود.

استاندار با بیان اینکه رشد اقتصادی نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی نیز دارد، افزود: در سیستان و بلوچستان سنت و مدرنیته رو در روی یکدیگر قرار گرفته و این مانع پیشرفت منطقه می‌شود.

محبی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد مردم استان زیر خط فقر هستند و اختلاف طبقاتی در برخی نقاط استان بسیار فاحش است، بطوری که عده‌ای از امکانات اولیه یک زندگی نیز بی‌بهره هستند و برای رفع این مشکلات، نیاز به هم‌اندیشی در سطح گسترده است.

 

نظر شما