افتتاح مرکز نوآوری سوزن دوزی در ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۷:۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۹۹۷۲۵
افتتاح مرکز نوآوری سوزن دوزی در ایرانشهر
مرکز نوآوری سوزن دوزی در شهر ملی سوزن دوزی ایرانشهر توسط مرکز علمی کاربردی اندیشه نو شروع به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مرکز نوآوری سوزن دوزی (دوخت های سنتی) به عنوان سومین مرکز نوآوری در استان با حضور دکتر اخوان بهابادی، معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهندس اشرفی مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه جامع و دکتر سالارزهی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سیستان و بلوچستان در مرکز علمی کاربردی اندیشه نو افتتاح گردید.

رئیس مرکز علمی کاربردی اندیشه نو در این خصوص بیان داشت: با توجه به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی مهارت محور و نسل سوم می باشد و ماموریت اصلی دانشگاه  تربیت نیروی کارآمد است طوری که بعد از فراغت از تحصیل به عنوان کارآفرین در جامعه ایفای نقش نمایند. بنابراین تاسیس مراکز نوآوری در دانشگاه جامع ضرورت داشته و در اولویت قرار دارد. با توجه به وجود ظرفیت و توانمندی در زمینه سوزن دوزی در شهرستان ایرانشهر و انتخاب شهر ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی، این گونه مراکز نوآوری می توانند به نوآوری، رشد و معرفی این هنر ملی و فاخر کمک کنند.

کریمی اظهار داشت: هدف از تاسیس این مرکز ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان در حوزه سوزن دوزی، ایجاد بستر مناسب جهت بروز خلاقیت، رشد و پرورش ایده های نو بر مبنای دانش، حمایت از طرح های دانشجویان، دانش آموختگان در حوزه سوزن دوزی، ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی و تجاری سازی محصولات سوزن دوزی می باشد.

وی گفت: سوزندوزی یکی از صنایع دستی و هنرهای ایرانی  است که در سیستان و بلوچستان و بعضی از مناطق دیگر ایران انجام می‌گیرد. طرح‌های سوزن‌دوزی‌ها بیشتر از رویاهای زنان بلوچالهام می‌گیرد تا از طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند. این هنر حتی شهرت جهانی دارد. هنر سوزن دوزی اصلی ترین هنر ایرانشهر است که  ذوق و استعداد بالای زنان این شهر را به نمایش می گذارد. به همین دلیل است که ایرانشهر را به عنوان شهر ملی سوزن دوزی در ایران انتخاب کرده اند. گرچه هنر سوزن دوزی در میان بانوان اکثر شهرهای ایران رواج دارد اما تعداد ۲۰ تعاونی سوزن دوزی در ایرانشهر و بالغ بر ۱۴۰ عضو در آن و از سویی کیفیت سوزن دوزی و تکنیک های متداولی که در میان هنرمندان این شهر به کار می رود به انتخاب ایران شهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی منجر شده است.

کریمی تصریح کرد: از طرفی دیگرعواملی که ایجاد مراکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است، به وجود آمدن تغییرات سریع در فناوری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه امروز است. مراکز نوآوری با همان ایده جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌های افراد ایجاد شده‌اند و به دنبال عرضه یک محصول به بازار هستند، البته محصولی که بر مبنای دانش و پژوهش ساخته شده باشد. افزایش تعداد افراد تحصیل کرده، فکر ایجاد مراکز نوآوری را در بین محیط‌های آکادمیک و صنعتی شکل داده است، چراکه ایده‌های گذشته دیگر کارایی لازم در بعضی از زمینه‌ها را نداشته‌اند. به‌عنوان یک مثال، مراکز آموزش عالی از این ابزار برای گسترش توانایی‌های خود استفاده کرده‌اند. آن‌ها استراتژی‌های مختلفی را برای پیشرفت در روش‌های نوینی آموزشی و پیشرفت در صنعت آموزش را به کار برده‌اند. لذا مرکز اندیشه نو نیز با این هدف ضمن احیاء نگه داشتن این هنر اصیل، درصدد صادرات این هنر زیبا به کشورهای مختلف است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز