حمله پلنگ به دام‌های عشایر سیستان و بلوچستان

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۸:۳۶:۳۰
کد خبر: ۸۲۱۷۶۷
حمله پلنگ به دام‌های عشایر سیستان و بلوچستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک قلاده پلنگ در منطقه سرایدان ابتر ایرانشهر درحاشیه رودخانه دامن به دام‌های یکی از دامداران و عشایر منطقه حمله و تعداد ۸ راس بز را تلف کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، وحید پورمردان اظهار کرد: یک قلاده پلنگ در منطقه سرایدان ابتر ایرانشهردرحاشیه رودخانه دامن به دامهای یکی از دامداران و عشایر منطقه حمله وتعداد ۸ راس بز را تلف کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک قلاده پلنگ در منطقه سرایدان ابتر درحاشیه رودخانه دامن شهرستان ایرانشهر به دامهای یکی از دامداران و عشایر منطقه حمله نموده وتعداد ۸ راس بز را تلف نمود. کارشناسان محیط زیست شهرستان ایرانشهر پس از وصول گزارش به منطقه اعزام و زیستگاه، محل خسارت، تعداد دام های تلف شده  ومیزان خسارات وارده را بررسی نمودند.

وی گفت: با توجه به پراکنش پلنگ در قسمت هایی از منطقه بلوچستان و حضور دامدارها در زیستگاه های پلنگ، عدم مراقبت اصولی چوپان ها از گله موجب بروز حمله پلنگ به دام ها می گردد.

این مسؤول ادامه داد: سیستم غذایی پلنگ متنوع بوده از علف خواران کوچک چثه مانند خرگوش تا علف خواران بزرگ چثه قوچ و میش وحشی  تغذیه نموده سرما،  تخریب زیستگاها، کمبود آب و غذا و کاهش طمعه،  باعث شده که این حیوان از زیستگاه خود خارج شده و به محل سکونت انسانها نزدیک شود که این امر متاسفانه باعث تعارض بین انسانها و پلنگ شده است.

وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان یکی از زیستگاه های پلنگ ایرانی در کشور است که در آن مانند سایر زیستگاه ها برای حفظ بقاء خود با تهدیدات زیادی روبرواست.

پورمردان ادامه بیان کرد: در حال حاضر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست  از امن ترین زیستگاه های پلنگ ایرانی در مقایسه با مناطق آزاد به شمار می روند. این در حالی است که گونه پلنگ در برخی از زیستگاه های آزاد استان نیز حضور داشته و موجب تعارض گونه با دامداران  در این  مناطق است.

وی ضمن ابراز تاسف از دامداران درخواست نمود از ورود به مناطق تحت مدیریت سازمان  محیط زیست و زیستگاه های حساس مناطق استان خودداری و موارد لازم در حفاظت از گله های دام را انجام دهند.

  ارتفاعات حاشیه رود خانه دامن  شهرستان ایرانشهر یکی از زیستگاههای گونه نادر وکمیاب پلنگ ایرانی است.

لازم به ذکر است: گونه پلنگ Panthera pardus  بزرگ جثه ترین گربه سان موجود از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان است و در لیست سرخ IUCN  به عنوان گونه در معرض تهدید شناخته شده است. همچنین گونه نادر پلنگ ایرانی یکی از نه زیرگونه پلنگ دنیا است که از نظر جثه بزرگترین آنها به شمار می رود. دست و پاهای کوتاه و بدن قوی داشته و شانه پشت و پهلوها از خال های گل مانندی پوشیده شده  و لکه های سیاه بر روی سر،گلو، سینه و شکم دارد. گونه پلنگ ایرانی در لیست سرخ IUCN  در معرض انقراض و ضمیمه ۱ کنوانسیون CITES  است.

 

نظر شما