اجزای یک ملت شاد

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۱:۱۵:۵۹
کد خبر: ۸۵۹۸۳۸
اجزای یک ملت شاد
سال 2019 برای پاکستان به عنوان سالی امیدوار کننده آغاز شده زیرا که از نظر آماری در حوزه های شادی و میهن پرستی از همسایگانش فاصله گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، سال 2019 برای پاکستان به عنوان سالی امیدوار کننده آغاز شده زیرا  که از نظر آماری در حوزه های شادی و میهن پرستی از همسایگانش فاصله گرفته است.  جالب توجه است که تازه ترین گزارش ورلد ایندکس پاکستان به عنوان میهن پرست ترین کشور در آسیا عنوان شده است. همچنین با وجود این پاکستان آسیب مستقیمی از جنگ علیه تروریسم دیده و برای سال ها کشوری جنگ زده می باشد بازهم موفق شده است از همسایگان خود سبقت و هند که خود را درخشان می خواند با جرقه ایی متفاوت در رده بندی شادی سبقت بگیرد که باعث شگفتی ناظران برخی بازارهای در حال ظهور شده است.

این رتبه بندی بسیاری از ناظران را متعجب نموده زیرا که  اقتصاد هند در بسیاری از معیارها همانند رقابت جهانی , مقدار و رشد تولید ناخالص داخلی و مقدار تورم نسبت به پاکستان برتری داشته است. بنابراین پاکستان در خصوص شادی چه چیزی را بهتر از هند انجام داده است؟ پاسخ این سوال مشکل است.

گزارش شادی جهان  داده های کمی ( مانند درآمد سرانه , تولید ناخالص داخلی ) و داده های کیفی ( مانند تامیت اجتماعی ,آزادی برای انتخاب های زندگی و ادراک فساد) را برای رتبه 156 کشور ترکیب می نماید. درحالیکه بیشتر متغییرهای بکارگرفته شده در محاسبات کیفی بوده وبنابراین در معرض خطاهای اندازه گیری و جانبداری قرار دارند باز هم فاصله ی جایگاه بین این دو کشور بیشتر از آن است که قابل نادیده گرفتن باشد.

این گزارش پاکستان را در جایگاه 67 قرار داده و هند را در جایگاه 140 قرار داده است که تقریبا در انتهای لیست 156 کشور نظرسنجی شده می باشد.

فاصله ی بین دو کشور بطور قابل توجهی در مقایسه با دو سال گذشته که پاکستان رتبه 80 و هند 122 را داشت بیشتر شده است.

اودایان روی استاد اقتصاد در لیو پست معتقد است زمانیکه بحث سلامت توده های  مردم باشد علت این موضوع ممکن است متغییرهای دیگری باشد همانند درآمد ناعادلانه و  فقر که بیشتر از درآمد سرانه و تولید ناخالص داخلی اهمیت دارند. این در حالی است که در هند اغنیا در حال ثروتمندترشدن و فقرا در حال مستمندتر شدن هستند.

نظر وی با گزارش بی عدالتی سال 2018 هماهنگ است که در آن اظهار شده است در حالیکه سهم یک درصد بالای هند تا بیست ودو درصد افزایش پیدا کرده  سهم درآمد پنجاه درصد پایین در طول چهار دهه گذشته تا 15 درصد کاهش پیدا کرده است. بطور مشابه براساس اطلاعات استاندارد بی عدالتی درآمد جهان که با ضریب درآمد ناعادلانه جینی اندازه گیری شده است بی عدالتی درآمد در هند به مرتب بیشتر از پاکستان و بنگلادش است. علاوه براین سطوح فقر براساس آمار بانک جهانی نیز از پاکستان و بنگلادش بیشتر هستند.

صبر کنید باز هم چیزی هست که به آن می گویند آزادی اقتصادی, گزارش آزدای اقتصادی که توسط بنیاد میراث ( Heritage Foundation) منتشر شده است  مانند تجارت آزاد, معامله آزاد, سرمایه گذاری آزاد و درجه محافظت از حقوق مالکیت در 186 کشور را اندازه گیری کرده است.

 اگرچه دو کشور رتبه بندی نزدیکی بدست آورده اند اما در چندسال گذشته رتبه پاکستان توانسته است جایگاه هند در طول ادوار را شکست دهد. در واقع با نگاهی دقیق تر  به اجزای رتبه بندی  دوکشور آشکار خواهد شد که پاکستان در حوزه هزینه های دولتی رتبه بهتری کسب کرده است که زمانیکه به حوزه تامین برنامه های رفاه اجتماعی مربوط می شود اهمیت بسیار زیادی دارد. به سادگی می توان گفت پاکستان در توزیع ثروت بین اقشار از هند جلو افتاده است.

نوشته: اشال زهرا

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز