بارندگی ۳۱میلمتری در سیستان و بلوچستان/ادامه فعالیت مونسون هند در جنوب شرق کشور

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۱۴:۳۶:۲۸
کد خبر: ۸۷۰۲۳۴
بارندگی ۳۱میلمتری در سیستان و بلوچستان/ادامه فعالیت مونسون هند در جنوب شرق کشور
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ارتفاع بارش‌های مونسون هند در سیستان و بلوچستان به 31 میلیمتر رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا ، محسن حیدری با اشاره به افزایش بارندگی در سیستان و بلوچستان، گفت: در نتیجه تقویت فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون هند و رشد ابرهای همرفتی در جنوب شرق کشور، ارتفاع ریزش های رگباری شبانه روز گذشته در استان به 31 میلی متر رسید.

 وی افزود: بدنبال ادامه وزش بادهای مرطوب مونسون هند در سیستان و بلوچستان و فراهم شدن شرایط برای رشد ابرهای همرفتی و ریزش های رگباری، عصر دیروز و ابتدای دیشب شاهد رگبارهای متوسط باران در جنوب شرق استان بودیم که در برخی مناطق منجر به جریان یافتن آب در رودخانه های محلی شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بیشینه این بارش ها با مقدار 31 میلی متر از ایستگاه بارانسجی «رحمن آباد ایرندگان» شهرستان خاش گزارش شد. البته هسته بارش ها در سراوان و مهرستان متمرکز بود بطوریکه تا این لحظه از 12 ایستگاه هواشناسی و بارانسجی این شهرستان ها بارندگی گزارش شد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون در ایستگاه های بارانسنجی آشار مهرستان 23 میلی متر، قادرآباد مهرستان 18.5 میلی متر، پیرآباد سراوان 18 میلی متر و دشتوک سراوان 10 میلی متر باران باریده است.

حیدری با بیان اینکه به طور معمول توده های همرفتی با وزش تندبادهای شدید همراه است، گفت:  امروز نمونه ای از این تندبادها در ایرانشهر و مهرستان روی داد و سبب خیزش موقتی گردوخاک شد.

وی اذعان کرد: تند باد لحظه ای امروز ایرانشهر به 86 کیلومتر بر ساعت رسید و تبدیل به توفان گردوخاک شد. این توفان لحظه ای شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه ایرانشهر را به 500 متر کاهش داد.

 مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری با بیان اینکه بارش های دیروز قدری از گرمای هوا در برخی مناطق جنوب شرق استان کاسته شده است، افزود: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های عدی پیش بینی می شود همچنان رشد ابرهای همرفتی، ریزش های رگباری، تندبادهای موقت و صاعقه در نیمه جنوبی و برخی نواحی مرکزی استان ادامه داشته باشد.

حیدری تصریح کرد: انتظار می رود این شرایط بیشتر در بعدازظهرها و شب ها روی دهد. البته با توجه به ماهیت ریزش های رگباری، احتمال جریان یافتن روان آب، سیلابی شدن برخی مسیل ها و رودخانه های محلی وجود دارد.

وی به مردم استان توصیه کرد: در زمان وقوع صاعقه از قرار گیری در ارتفاعات و فضای باز خودداری کنند. همچنین با توجه به احتمال سیلابی شدن برخی رودخانه های محلی از تردد در  این مناطق نیز خودداری شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز