زاهدان بهشت جلوبندی سازان!

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۷:۴۰:۲۰
کد خبر: ۸۷۱۳۸۶
زاهدان بهشت جلوبندی سازان!
وجود چاله ها و خرابی آسفالت خیابانهای کلانشهر زاهدان باعث آسیب دیدن جدی جلوبندی خودروها شده است و در سایه بی خیالی مسئولین کاسبی جلوبندی سازان این شهر سکه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ،زاهدان یکی از کلان شهرهای ایران در حالی دارای پنج منطقه شهرداری است که انتظار شهروندان آن از این تعداد شعب رسیدگی مطلوب به اوضاع و احوالات شهری است اما تاکنون انتظارات مردم در این خصوص برآورده نشده است.

آسفالت تکه تکه، چاله چوله های عجیب و قریب و ناگهانی یا سرعت گیرهای غیراستاندارد و بدون علائم هشدار دهنده همه دست به دست هم داده تا اسباب نارضایتی شهروندان زاهدانی را بیش از پیش فراهم کنند.

کنده کاری برخی خیابان های اصلی شهر زاهدان جهت گاز رسانی  که بعد از اتمام کار لوله گذاری همچنان شاهد خرابی آسفالت این خیابان ها هستیم و در برخی کوچه های شهر با گذشت چندین ماه از لوله گذاری گاز هنوز ترمیم آسفالت صورت نگرفته و به حال خود رها شده است .

وجود سرعت‌گیرهای غیر استاندارد که شیب و ارتفاع مناسبی ندارند و تا فاصله چند متری قابل مشاهده نیستندبه جای آنکه باعث کاهش خطرات و تصادفات شود، خطرات را افزایش داده و خودشان باعث بروز حادثه می شوند. این سرعت گیرها علاوه بر به هم زدن تمرکز و به اصطلاح اعصاب رانندگان و مسافران، خساراتی را نیز به جلوبندی خودروها وارد می کند بگونه ای که کسب و کار جلوبندی سازها در این میان رونق گرفته است.

سرعت گیرهایی که نفس گیر هستند و هر روز شاهد حضور پررنگ تر آنها در کف خیابان های شهر هستیم.

در این میان علاوه بر سرعت گیرها خراب بودن آسفالت خیابان ها هم مزید بر علت شده و داد شهروندان را در آورده بگونه ای که کنده کاری های پی در پی و روزانه در یک خیابان یا درزگیری های نامناسب و عدم استفاده از قیر مرغوب از جمله عوامل تکه تکه بودن آسفالت خیابان های شهر شده است.

این مهم در حالی رونق بیشتری به خود می گیرد که روزانه شاهد وجود چاله های عمیق و دست اندازهایی هستیم که نه تنها چهره ای بد به شهر زاهدان بخشیده بلکه صدای نارضایتی مردم را به پا کرده و آنها را با هزینه های گزاف تعمیرات ماشین مواجه کرده است البته ناگفته نماند که کسب و کار جلوبند سازها رونق گرفته به گونه ای که می توان به زاهدان لقب بهشت جلوبند سازها را داد.

یکی از رانندگان تاکسی شهری زاهدان هم در گفت‌وگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه مسئولین شهر زاهدان هیچ توجهی به خواسته های مردم ندارند، گفت: عدم توجه به خواسته های مردمی و حل مشکلات شهروندان به عادت اصلی مسئولین شهری در زاهدان تبدیل شده است .

سوال من از شهردار و دیگر مسئولین این است که آیا می توانند نام یک خیابان را در زاهدان بگویند که آسفالت آن سالم و استاندارد باشد؟

وی افزود : یا مسئولین ما در شهر تردد نمی کنند یا که چشم خود را بسته اند که این وضعیت را نمی بینند. جاده های پینه بسته و چاله چوله های کوچه ها و خیابان ها زاهدان سال‌هاست به تصویری ثابت در ذهن شهروندان تبدیل شده است اما هیچ کس برای تغییر دادن این تصویر زشت اقدامی انجام نمی‌دهد .

این راننده با اشاره به اینکه هر ماه مجبورم تا ماشینم را جهت تعمیر به جلوبندی ساز ببرم و هزینه گزافی را بدهم بیان کرد : چندین بار جهت شکایت و اعتراض به شهرداری و فرمانداری مراجعه کرده ایم اما آنها خیلی راحت گناه را به گردن دیگران می اندازند و خودشان از این مشکل شانه خالی می کنند.

باید گفت ریشه اصلی این چاله ها علاوه بر کنده کاریهای اخیر به کیفیت و زیرسازی خیابانها هم برمی گردد.

برای بررسی وضعیت آسفالت موجود زاهدان از نظر مقاومت، دستگاهی از تهران توسط آزمایشگاه مکانیک خاک سیستان و بلوچستان آورده شد تا مشخص شود آیا می توان روی آسفالت موجود، آسفالت جدید ریخت که نتیجه منفی بود و مشخص شد 80 درصد آسفالت این شهر فاقد زیرساخت مناسب است.

به گفته مسئولین شهرداری آسفالت موجود در زاهدان از کیفیت لازم برخوردار نیست چرا که زیرسازی درست و فنی ندارد به همین دلیل اگر بهترین آسفالت را روی این پایه بریزیم مجدد خراب شده و مشکلاتی که اکنون شهروندان مشاهده می کنند به وجود می آید.

وی با بیان اینکه انجام زیرسازی مجدد کار سختی است، بیان کرد: براساس نتایج آزمایش انجام شده اکنون وضعیت آسفالت هر یک از خیابان های زاهدان مشخص است به طور مثال در خیابان جمهوری اصلا زیرسازی وجود نداشته است.

وضعیت نامناسب معابر یک مشکل در کنار ده‌ها مشکل دیگری که ناشی از فراهم نبودن زیرساخت های استاندارد شهری در این منطقه است، سال‌هاست به قصه کهنه و تکراری مردم تبدیل شده به گونه ای که صدای اعتراض شهروندان زاهدانی گوش فلک را کر کرده اما نه تنها تا به امروز اقدامی موثر از سوی مدیران این شهر مشاهده نشده بلکه ظاهرا برنامه ای هم برای رفع این مشکلات اندیشیده نشده است.

 

نظر شما