رشد قارچ گونه چایخانه ها در زاهدان / دودی که به چشم همه می رود

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۱۵:۴۷:۱۵
کد خبر: ۸۷۲۴۶۰
رشد قارچ گونه چایخانه ها در زاهدان / دودی که به چشم همه می رود
این روزها در هر کوچه و برزنی در شهر زاهدان گام می گذاری کمتر مکانی یافت می شود که در آن قهوه خانه و یا قلیان سرایی وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا ،حضور جوانان در پاتوق های امروزی با عنوان چایخانه و یا سفره خانه های سنتی موجب شده است که بسیاری از سرمایه گذارن با ورود به این دایره بر توسعه و گسترش این مکان ها با سرعت بیشتری افزوده و همه ساله تعداد جوانان بیشتری را به این اماکن جذب کنند این درحالیست که قلیان پای ثابت اکثر این مراکز تفریحی است.

کارشناسان آسیب های اجتماعی معتقدند به دلیل کمبود بسیاری از امکانات رفاهی و تفریحی متناسب با روحیات نسل جدید و عدم برنامه ریزی لازم هر روز شاهد رشد قارچ گونه پاتوق هایی با نام چایخانه و  مکان هایی برای استعمال دخانیات در سطح شهر ها هستیم.

در حال حاضر راه اندازی چایخانه های بدون مجوز و خالی از نظارت نه تنها پای جوانان را به وسط کشیده است بلکه برای بسیاری از شهروندان و کسبه در سطح شهر موجب  ایجاد مزاحمت و دردسر شده است.

بعلت کمبود مکانهای تفریحی در زاهدان جوانان امروزی قلیان و چایخانه را به عنوان گزینه نخست تفریح انتخاب می کنند زیرا هم مکانی برای دورهم جمع شدن هست و دیگر اینگه کم هزینه است .

از طرفی گرمای هوا در تابستان هم مزید بر علت می شود و  لذا  بهترین مکان برای دور هم نشستن و چند ساعتی گفت و شنود خارج از محیط خانه، همان محیط سرد و مطمئن چایخانه با پذیرایی مختصر است.

در حال حاضر بسیاری از مغازه ها  و حتی زیر زمین برخی از پاساژ ها به چایخانه تبدیل شده است که متاسفانه باقی کسبه در پاساژ باید دود این بی قانونی در چشمشان برود.

به دلیل ازدیاد دود مشمئز کننده قلیان بسیاری از مشتریان به خصوص خانواده هایی که با کودکان خود به بازار آمده اند سعی می کنند این محل را هر چه زودتر ترک کنند و لذا دود این پدیده در چشم  همه می رود.

راه اندازی این همه به اصطلاح چایخانه در هر مکان و جمع آوری جوانان در این دخمه ها و پذیرایی از آنها با عامل سرطان بسیار پدیده نامیمون و نامبارکی برای جامعه اسلامی و فرهنگ ما است.

در یک دهه قانون منع عرضه قلیان در قهوه خانه‌های کشور اجرا شد و حتی تعداد 23 چایخانه در زاهدان پلمپ شد  در این بازه زمانی نه تنها مصرف قلیان در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان کاهش نیافت بلکه شاهد ورود قلیان به خانه‌ها و تسهیل دسترسی به آن برای همه اعضای خانواده به ویژه بانوان شدیم .

برخورد با واحدهای مجاز عرضه قلیان، رشد قارچ گونه قهوه‌خانه‌های زیرزمینی را به همراه داشته که رهاورد آن استعمال قلیان در بدترین و غیرایمن‌ترین شرایط و حتی حضور دختران و پسران در کنار یکدیگر برای کشیدن قلیان بوده که آسیب‌های اجتماعی آن به مراتب بیشتر از عرضه علنی قلیان در قهوه‌خانه‌ها بوده است.

اعمال این محدودیت، بسیاری از جوانان را به سمت مصرف قلیان سوق داده و مشاهدات نشان از کاهش سن استعمال قلیان و شیوع مصرف آن در بین بانوان به ویژه دختران نوجوان دارد.

قهوه‌خانه‌ها مجاز تعطیل و پروانه کسب آنها دیگر تمدید نشد اما شاهد رشد روز افزون واحدهای عرضه ابزار و معسل قلیان در نقاط مختلف شهر هستیم که نشان از افزایش مصرف به ویژه در خانه‌ها و حتی در پارک‌های شهر دارد.

یک متخصص بیماری های داخلی تاکید کرد: شانس ابتلا به بیماری های تنفسی در کودکانی که درمعرض دود قلیان هستند بیشتر است همچنین دود قلیان سبب افزایش خطر داشتن کودکانی با وزن کم هنگام تولد می شود.

وی ابراز داشت: قلیان ده برابر هرویین اعتیاد آور است و عامل اصلی بیمارس سرطان ریه و بیماری قلبی و عروقی شده است همچنین استفاده از قلیان زمینه ساز مصرف سایر مواد دخانی می باشد.

وی با بیان اینکه، تنباکوهای میوه ای از بدترین نوع توتون می باشد ادامه داد: توتون های میوه ای به دلیل تنباکوهای کپک زده در انبارها، باعث ایجاد ۱۳ نوع بیماری خطرناک می شود.

وی در پایان گفت: با آگاهی دادن به جوانان و نوجوانان نسبت به مضرات قلیان و همچنین استفاده از ظرفیت رسانه ها و مدارس می توان به مقابله با قلیان پرداخت.

نبود مکان های تفریحی مناسب برای جوانان مهم ترین دلیل کشیده شدن جوانان به چایخانه  ها و مصرف  قلیان است در صورت ایجادمکان های تمیز، سالم و در خور و شان جوانان می توان با کار فرهنگی آنها را از این مکان ها دور کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز