واردات۱۵۳ هزار و ۱۲۲ راس دام مولد و پرواری به استان/فعالان حوزه دامپزشکی سربازان گمنام سلامت هستند

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۲۲:۵۸:۴۹
کد خبر: ۹۰۸۷۰۴
واردات۱۵۳ هزار و ۱۲۲ راس دام مولد و پرواری به استان/فعالان حوزه دامپزشکی سربازان گمنام سلامت هستند
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از فعالان حوزه دامپزشکی به عنوان سربازان گمنام سلامت نام برد و گفت: از ابتدای سال تاکنون واردات دام مولد و پرواری در استان153 هزار و 122 راس گوساله و شتر شیری بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، مهدی حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: چهاردهم مهرماه بهانه ای است برای بیان فعالیت سربازان گمنام عرصه سلامت در خط مبارزه با بیماریِ مشترک انسان و دام در طول سال که آنها را به نوعی به مردم معرفی کنیم، همچنین تلنگری بر ما است که کارمان تا چه حد حساس می باشد که یک محصول و فرآورده خوب را به مردم معرفی و آنها از سلامت و بهداشت و مسائل شرعی آن اطمینان داشته باشند.

فعالیت های دامپزشکی در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است

وی با توجه به نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری به نام رونق تولید در خصوص فعالیت‌های دامپزشکی و ارتباطش با تولید گفت: تمام فعالیت های دامپزشکی در راستای اقتصاد مقاومتی و به ویژه باز در سال جدید با توجه به این چهار ضوابط و دستورالعمل‌هایی که از سازمان دامپزشکی کشور در راستای تولید پایدار و یک تولید اشتغالزا که دو رکن اصلی در بحث اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری است بحث تولید داخل، حمایت از تولید داخلی و همچنین اشتغال جوانان است.

به گفته این مسئول، فعالیت های دامپزشکی در محورهای مختلف در بحث کنترل بیماریهای دامی است به گونه ای که وقتی که بیماری در منطقه وجود دارد و کنترل می‌ شود و یا با تشدید موارد قرنطینه ای مانع ورود بیماری جدید به منطقه می شویم قطعا در بحث حفظ سرمایه دامی بومی کشور و کاهش شدید تولید در مورد شیر،تخم مرغ و...  عمل کرده ایم، همچنین از مصرف بی رویه داروهایی که در بحث کنترل این بیماری ها بعد از بروز آن در منطقه که اجبارا دامدار و مرغدار نیاز به مصرف برای تولیدش دارد، نیز جلوگیری شده ودر ارزآوری هم ایفای نقش می کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان دو کشوری که هیچ سابقه بهداشتی از جمعیت دامی آن وجود ندارد و در مجامع بین  المللی هم خودشان عنوان می کنند که در بهترین شرایط بیش از ۱۰ درصد جمعیت دامی را تحت کنترل و پوشش ایمنی قرار نمی‌دهد لذا باید همکاران ما سد دفاعی خوبی برای جمعیت دامی کشور در استان ایجاد ‌کنند که از این مسیر دامداری های صنعتی عمق کشور درگیر نشوند.

دو میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۰۸راس دام سبک و سنگین واکسینه شدند

وی در ادامه به آمار واکسیناسیون در استان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ حدود ۳ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۶۴۴ راس دام سبک و سنگین و در سال ۹۸ حدود دو میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۰۸راس دام سبک و سنگین واکسن تب برفکی، آبله گوسفندی، آبله بزی، شاربن، قانقاریا، هاری، PPR، آنتروتوکسمی و آگالاکسی را دریافت کردند.

این مسئول با بیان اینکه 8 کانون تایید شده بیماری در شهرستان‌های زهک، میرجاوه، خاش، هیرمند، سیب و سوران و سراوان وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تاکنون واردات دام مولد و پرواری در استان سه هزار و ۱۵۳ راس گوساله و ۱۲۲ نفر شتر شیری بوده است.

حسینی ادامه داد: در سال گذشته ۶۲هزار و ۷۶۳ راس دام و در سال ۹۸ حدود ۱۶ هزار و ۲۳۹ راس واردات دام سبک از مبدا کشور رومانی بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۱۰ هزار و ۶۰ قطعه طیور در استان کشتار شده است، افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون ۱۵۲ هزار و ۲۲۶ کیلوگرم فرآورده خام دامی معدوم سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه به صادرات آبزیان اشاره کرد و گفت: سه میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۴۰ کیلوگرم ماهی، میگو، خرچنگ دریایی، صدف دریایی و... صادر شده است.

افتتاح ۹ پروژه در هفته دامپزشکی

وی بیان کرد: ۹ پروژه در هفته دامپزشکی افتتاح می شود که شامل داروخانه دامپزشکی و یک باب مرغداری در سراوان، کلینیک و مرکز واکسیناسیون در ایرانشهر، کلینیک و مرکز مایه کوبی و افتتاح مرکز مایه کوبی در نیمروز و زابل و همچنین افتتاح واحدهای بسته بندی گوشت قرمز و پروتئینی در چابهار و کنارک می باشد.

تمامی مراکز عرضه مرغ زنده غیر مجاز هستند

حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه عرضه مرغ زنده و ذبح آن در همان محل اصلا بهداشتی و مورد تایید سازمان دام پزشکی نیست و می تواند عامل بروز و شیوع بیماری شود، افزود: مراکز عرضه مرغ کشتار روز گرم نیاز مردم را تامین می کند و ناظران شرعی دام پزشکی در تمامی کشتارگاه ها مستقر و بر کشتار شرعی طیور نظارت می کنند.

 

نظر شما