وزیر راه وشهرسازی :

تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل؛ تجارت و ترانزیت را در چابهار متحول می‌کند

۱۳۹۸/۰۹/۱۵ - ۲۱:۰۸:۲۲
کد خبر: ۹۳۲۸۶۱
تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل؛ تجارت و ترانزیت را در چابهار متحول می‌کند
وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل منتهی به چابهار، بهره برداری کامل از تمام فاز‌های بندر شهیدبهشتی و افتتاح فرودگاه بین‌المللی؛ تجارت و ترانزیت کالا را در این منطقه متحول می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پایان سفرش به سیستان و بلوچستان  گفت: تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل نظیر راه آهن چابهار- سرخس مشهد، ۲ بانده شدن تمامی جاده‌های منتهی به این بندر راهبردی چابهار، بهره برداری کامل از تمام فاز‌های بندر شهیدبهشتی و افتتاح فرودگاه بین‌المللی؛ تجارت و ترانزیت کالا را در این منطقه متحول می‌کند.

محمد اسلامی  اظهار داشت: بندر شهیدبهشتی به تنهایی بیش از هشت و نیم میلیون تن ظرفیت دارد و در مجموع ۲ بندر (شهیدبهشتی و شهید کلانتری) با بیش از ۱۱ میلیون تن ظرفیت نقش مهمی در توسعه حمل و نقل سیستان و بلوچستان دارند.

او  بیان کرد: ۲۰۳ هکتار اراضی جدید در بندر شهید بهشتی استحصال شده و این بندر شرایط پهلوگیری تمام کشتی‌ها با هر نوع ظرفیت را دارد و هیچ محدودیتی در تخلیه و بارگیری کالا ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر چابهار در ردیف بنادر تراز برتر کشور قرار دارد به همین دلیل به تمامی موارد آن توجه شده و بزودی شاهد راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از ماه آینده (دی) خواهیم بود.

او  بیان کرد: هم اینک مدرن‌ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار وجود دارد و از این ظرفیت باید استفاده لازم شود تا شاهد ورود و خروج گردشگر و افزایش مسافرت‌های دریایی باشیم.

توسعه بندرچابهار یکی از الزامات آبادانی سواحل مکران است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی با برخورداری از آبخور با درافت ۱۶.۵- متر، جزو بنادر دارای تراز برتر قلمداد می‌شود و اسکله‌های نصب سریع که در دهه ۶۰ در این بندر ایجاد شده بودند، برچیده شدند.

اسلامی ادامه داد: با سرمایه گذاری که به همت دولت در بندر چابهار انجام شده است، به ویژه دولت تدبیر و امید که اهتمام ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان دارد و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران، فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به بهره برداری رسیده است و عملا از یک بندر استاندارد، مجهز، با کیفیت و تجهیزات به روز را با حضور ریاست جمهوری افتتاح و بهره برداری کردیم.

توسعه بندرچابهار یک پیشرفت بزرگ و یکی از اهدافی است که برای توسعه سواحل مکران جزو الزامات برنامه‌ای بوده و همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری است.

او  بیان کرد: روز به روز شاهد شکوفایی بندر چابهار در زمینه آماده سازی زیرساخت‌ها هستیم و وزارت راه بر حل مشکلات مردم این منطقه در زمینه حمل و نقل مصمم است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌های سیستان و بلوچستان برای تردد وضع مناسبی ندارند بطوریکه بخش‌هایی از مسیر‌ها بحرانی است که ساخت باند دوم مسیر‌های پرتردد از جمله برنامه‌های مورد نظر است تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.

اسلامی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ راه‌های برخی نقاط دارای تراکم جمعیتی ۲ بانده شده و پروژه‌های نیمه تمام نیز تکمیل و بهره برداری می‌شوند.

بندر چابهار به ظرفیت ۳۵ میلیون تن خواهد رسید

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: ۲۰۳ هکتار استحصال زمین در فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار انجام شده است و با اجرای فاز دوم ظرفیت این بندر در مجموع اعم از اسکله‌های نفتی، فله و کانتینری به حدود ۳۵ میلیون تن خواهد رسید و با اسکله‌های جدیدی که احداث می‌شود بزرگترین کشتی‌های کانتینری در این بندر پهلو خواهند گرفت و ایران را در تراز کشور‌های دارای بنادر پیشرفته قرار خواهد داد.

او با بیان این که بندر چابهار نیاز به ذخیره انبار و سیلو دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا عملیات احداث ۲ پروژه جدید در این بندر آغاز شد، در حدود ۱۱۹ هکتار اراضی استحصال شده این بندر عملیات احداث شبکه معابر و تاسیسات زیربنایی شامل پست‌های برق، آب و مخابرات انجام و همچنین یک سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات احداث می‌شود تا بتوان با سیستم مکش اتوماتیک غلات فله عملیات تخلیه و بارگیری را انجام داد.

سرمایه گذاری‌ها در چابهار با تکمیل شهر جدید تیس افزایش پیدا می‌کند

وزیر راه و شهرسازی افزود: جاده چابهار قرار است ۲ بانده شود، نقشه پروژه اتوبان نیز به عنوان نیاز مبرم مردم چابهار در دست اجراست، قرارداد این طرح ابلاغ شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا مردم چابهار از اتوبان خوبی بهره‌مند شوند، بر اساس این طرح مسیر کنارک تا سه راهی نیکشهر و پلیس راه چهار خطه می‌شود.

او  به خط ریلی چابهار به زاهدان اشاره و خاطرنشان کرد: هم اینک ۷۰۰ کیلومتر ریل در دست ساخت است که با عنایت رهبر معظم انقلاب زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای متحول می‌شود.

او اضافه کرد: مدرن‌ترین ترمینال مسافربری دریایی کشور با برخورداری از به روز‌ترین تجهیزات در بندر چابهار ایجاد شده است که در هیچ نقطه‌ای از کشور ترمینال مسافری با این مشخصات وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: کشتی مسافری بین چابهار و مسقط در سال ۹۶ تردد می‌کرد، اما متوقف شد که با هماهنگی انجام شده و امضای قرارداد توسط سازمان بنادر و دریانوردی، از ماه آینده (دی ماه سالجاری) کشتی‌های مسافری در این مسیر عملیات جابه جایی مسافر را آغاز خواهد کرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکید بر این است که مسافرت دریایی تسهیل و تسریع شود، چراکه با ظرفیت موجود می‌توان بین بنادر ایران و کشور‌های همسایه مسافرت دریایی برقرار کرد.

او  اضافه کرد: در حوزه ترانزیت شمال- جنوب بزرگترین خط ریلی در دست احداث است که با عنایت مقام معظم رهبری و تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی، این پروژه شتاب خواهد گرفت.

همچنین عملیات ساخت فرودگاه چابهار که آرزوی دیرینه مردم این استان بود و یکی از الزامات توسعه اقتصادی مکران است روز گذشته آغاز شد.

او  گفت: مسافرت دریایی با بنادر داخلی ایران و کشور‌های همجوار پاکستان، هندوستان و عمان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس مورد تاکید است و این مهم با همت مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی محقق می‌شود.

فرودگاه چابهار سرمایه گذاری‌ها را بیشتر می‌کند

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت و تکمیل فرودگاه بین المللی چابهار زمینه سرمایه گذاری‌ها در بندر و منطقه آزادچابهار را بیشتر می‌کند و گردشگری را رونق می‌دهد.

اسلامی افزود: وقتی کشتی مسافری به چابهار ورود کند و پرواز‌های داخلی و خارجی مرتب انجام شود این اقدامات به افزایش رفت و آمد‌های مسافر و سرمایه گذاران منجر می‌شود.

او  از مسئولان در چابهار برای جذب سرمایه گذاری‌ها قدردانی کرد و افزود: تولید لنج و قایق در چابهار باید رونق گیرد و هیچ مسوولی اجازه ایجاد موانع و مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان را ندارد.

 

نظر شما