ورود دومین محموله داروی ضد ویروسی به سیستان و بلوچستان

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۱۴:۵۵:۵۴
کد خبر: ۹۳۳۷۹۰
ورود دومین محموله داروی ضد ویروسی به سیستان و بلوچستان
سیدمحمد هاشمی شهری گفت: روز گذشته دومین محموله داروی ضد ویروسی به این دانشگاه تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، سیدمحمد هاشمی شهری افزود: روز گذشته دومین محموله داروی ضد ویروسی به این دانشگاه تحویل داده شد و بیماران مبتلا به آنفلوآنزا که به دلیل دسترسی تنفسی، درگیری ریوی و بیماری های زمینه ای در بیمارستان بستری هستند و  نیازمند این دارو می باشند با تجویز پزشک متخصص عفونی داروی مورد نیاز را دریافت می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه اقلام غیرمجاز داروئی در کشورهای همسایه شرقی موجود است گفت: کارشناسان نگرانند که افراد سودجو این اقلام غیرسالم و خطرناک را به عنوان داروی پیشگیری و آنفلوآنزا به صورت قاچاق وارد کشور کرده و با قیمت های گزاف به فروش برسانند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا در بیش از 80 درصد موارد یک بیماری خود محدود شونده محسوب می شود گفت: از لحاظ تخصصی درمان عفونت های تنفسی ویروسی در افراد معمولی صرفاً درمان نگهدارنده شامل، استراحت، مصرف مایعات و در صورت نیاز مصرف داروهای مسکن و ضد تب است.
 
وی افزود: داروهای ضد تب و ضد درد نیز همانند گذشته در داورخانه ها موجود است و عموماً به عنوان داروهای بدون نسخه در اختیار هموطنان قرار دارد.
 
به گفته هاشمی شهری داروهای ضد ویروسی بسیار محدود و انگشت شمار هستند و با توجه به اینکه این داروها تنها سلاح بشر در برخورد با بیماری های شدید ویروسی محسوب می شوند، مصرف گسترده این اقلام داروئی علاوه بر آسیب های جسمی منجر به بروز مقاومت جهانی می شود.
 
وی افزود: چند سال قبل به دنبال شیوع همه گیری آنفلوآنزا در یکی از کشورهای پیشرفته داروی ضد ویروسی به عنوان داروی بدون نسخه در داروخانه ها عرضه شد که با توجه به مشاهده عوارض شدید ناشی از آن، بلافاصله این شیوه عرضه  داروی ضد ویروسی منسوخ شد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مادران باردار، افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مانند ایدز، بیماران مزمن تنفسی، قلبی، کلیوی و کسانی که به دنبال دریافت اندام های اهدائی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را دریافت می کنند جزو گروه های در معرض خطر قرار دارند و با توجه به  تدابیری که اندیشیده شده است داروهای مورد نیاز این افراد بدون هیچ محدودیتی در بیمارستان های محل بستری این افراد موجود است.
 
هاشمی شهری تاکید کرد: به منظور رفاه حال بیماران و برای توزیع داروی ضد ویروسی مورد نیاز بیمارانی که به تشخیص متخصصین عفونی و یا فوق تخصص عفونی کودکان نیاز به بستری ندارند نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
 
 وی گفت: توزیع این دارو به 3 داروخانه منتخب در شهرهای زاهدان، سراوان و خاش محوّل شده است و از مجموعه معاونت غذا و داوری دانشگاه خواسته شده تا با جدیّت بر فرایند اجرای پروتکل تجویز و فورش این دارو نظارت لازم صورت گیرد.
 

 

نظر شما