پل‌های تاریخی نیکشهر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۱۵:۰۴:۱۵
کد خبر: ۹۳۳۷۹۸
پل‌های تاریخی نیکشهر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: پل‌های تاریخی نیکشهر در نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور که در بندر ماهشهر استان خوزستان برگزار شد، به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا ، علیرضا جلالزایی اظهار داشت: این مجموعه پل‌ها شامل پل تخت‌ملک، پل یک چشمه نیکشهر، پل یک چشمه و پل ۲ چشمه تنگه سرحه است.

وی گفت: پل‌های تاریخی نیکشهر در مسیر ایرانشهر از روستای تخت ملک تا روستای تنگه سرحه قرار دارند و در این محور چهار پل وجود دارد که در سال ۱۳۴۷ احداث شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان همچنین افزود: بزرگترین پل در تخت ملک با ۱۳ متر ارتفاع از سطح رودخانه تخت‌ملک و به طول ۶۰ متر با پهنای ۱۰ متر دارای پنج دهنه و هر دهنه با پنج متر طول است. 

وی بیان کرد: در ساخت این پل‌ها از مصالح بومی، سنگ و سیمان استفاده شده و آنچه که در معماری این سازه‌ها جلب توجه می‌کند استفاده از سنگ‌های تراشیده شده از دل کوه‌های منطقه است که با شکل منظمی بندکشی شده‌اند.

جلالزایی ادامه داد: پرونده ثبت ملی شهر ادیمی به عنوان شهر ملی خامه‌دوزی نیز برای بررسی به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز