کیک هایی با طعم قرص !

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۸:۰۳:۲۵
کد خبر: ۹۳۵۹۷۱
کیک هایی با طعم قرص !
خبر کشف قرص‌هایی در کیک‌‌‌های دانش آموزان که از سه‌شنبه ۱۸ آذر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و بر میزان نگرانی افکار عمومی در استان‌های مختلف کشور می‌افزاید.

به گزارش خبرگزاری برنا ، چند روزی است که فیلم ها و عکس های بسیاری از گوشه و کنار کشور در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از وجود قرص هایی در رنگ ها و شکل های مختلف در چندین محصول با برندهای مختلف بود، پس از انتشار این فیلم ها موجی از نگرانی سراسر کشور را فراگرفت و البته در ساعات ابتدائی انتشار این مطالب، هیچ واکنشی از سوی متولیان امر صورت نگرفت اما سرانجام سخنگوی وزارت بهداشت در مطلبی که روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر کرد به این ماجرا واکنش داد.

کیانوش جهانپور با تایید این ماجرا از اقدامی سازمان یافته و هدف دار در جهت حمله به صنعت غذائی کشور سخن گفت.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در بسته بندی برخی محصولات کیک، ویفر و … منسوب به ۱۲ برند تولیدی، نشان می دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید، در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته است.

جهانپور در خصوص مشاهده اجسام خارجی از قبیل قرص و کپسول در بسته بندی برخی محصولات کیک، ویفر و … منسوب به ۱۲ برند تولیدی گفت: آنچه مشخص است قرص و کپسول بعد از خط تولید و در سطح عرضه و در اقدامی خرابکارانه، هدفمند و سازمان یافته به بسته بندی تعدادی از محصولات وارد شده و مشکلی در سطح خطوط تولید و بسته بندی و حتی عرضه کلان از مسیر شرکت های پخش مجاز و رسمی مشاهده نشده است.

وی افزود: تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و کپسول ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه های ارسالی نداریم، داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.

پلمب انبار‌های مشکوک

سیدمحمد رضا مرتضوی رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران هم با تأکید بر اینکه جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد، از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داد و گفت: اگر از این انبار‌ها کیکی توزیع شده باشد از بازار جمع‌آوری شده است.

بنا به تأکید وی اگر این قرص‌ها در خط تولید جاسازی شده بود، بعد از قرار گرفتن در کوره تغییر رنگ می‌داد و اگر این قرص‌ها در خمیر کیک هم بودند نیز تغییر شکل می‌دادند، بنابراین رنگ سفید و سالم بودن قرص‌ها نشان می‌دهد که جاسازی قرص‌ها بعد از تولید و پیش از توزیع اتفاق افتاده است.

مرتضوی هدف از این کار را قاچاق یا آسیب زدن به افکار عمومی و ایجاد تشویش و نگرانی دانست. وی این اتفاق را «امنیتی» توصیف کرد و از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داد.

از نگاه وی با توجه به اینکه آلوده‌شدن کیک‌ها به قرص در استان‌های مرزی اتفاق افتاده احتمالاً این تخلف به قصد قاچاق قرص‌های روانگردان صورت گرفته است.

۲ انبار مشکوک به کیک‌های آلوده در چابهار فک پلمب شد

دادستان عمومی و انقلاب چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان از فک پلمب ۲ انبار بزرگ مشکوک به کیک‌های آلوده حاوی قرص در سطح این شهرستان خبر داد.

رحمان ملکوتی اظهار داشت: توقیف بخشی از انبار شرکت‌ها تنها برای بررسی دقیق‌تر و عالمانه موضوع بوده و با همکاری کامل مسوولان شرکت‌ها انجام شده است.

وی افزود: تمامی مسوولان قضایی، اجرایی، انتظامی و بهداشتی شهرستان چابهار با حضور در محل ۲ انبار مشکوک کیک حاوی قرص نسبت به بررسی دقیق موضوع اقدام و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد هیچ‌گونه اشکالی در کیک‌های تولیدی و در حال عرضه آن شرکت‌ها وجود نداشت.

دادستان عمومی و انقلاب چابهار گفت: پس از بررسی کامل بهداشتی و فنی از انبارهای مشکوک رفع پلمب شد و قطعا شرکت‌های معتبر ملی مذکور با حمایت بیش از پیش مسوولان امر می‌توانند با رعایت مقررات آزادانه به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

ماجرای همچنان مشکوک وجود قرص در کیک ها، موضوعی چندبعدی بین شبکه تولید و توزیع در وزارت صمت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است؛ منبع اصلی این دارو‌ها نمی‌تواند واحد‌های تولیدی باشد اما وقوع آن غیر قابل انکار است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز