محموله ۶۰ تنی موادغذایی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وارد چابهار شد

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۷:۱۶:۳۸
کد خبر: ۹۵۲۸۵۹
محموله ۶۰ تنی موادغذایی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وارد چابهار شد
محموله ۶۰ ستاد اجدایی فرمان امام عصر یکشنبه جهت توزیع بین سیلزده های سیستان و بلوچستان وارد فرودگاه چابهار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، این محموله به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شامل ۲۰ تن غذاهای کنسروی، ۲۰ تن برنج، روغن، آب معدنی، دارو و پتو است.
این محموله در مناطق سیلزده شهرستان‌های ایرانشهر نیکشهر چابهار و فنوج توزیع می‌شود.
پیش از این نیز چند محموله که در قرارگاه امدادی ستاد اجرایی فرمان امام واقع در استان سیستان و بلوچستان جمع آوری شده بود، در ۹ نقطه سیل زده توزیع شده بود.

به گفته رییس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) از نخستین لحظات وقوع سیل در کنار مردم بودیم و تا برگشت وضعیت زندگی مردم منطقه به وضعیت عادی با توزیع اقلام مورد نیاز و اعزام تیم‌های پزشکی و درمانی و کمک به تخلیه خانه ها از سیلاب توسط نیروهای جهادی در کنارشان خواهیم ماند و در صورت اعلام نیاز استان سیستان و بلوچستان محموله های مورد نیاز بعدی را هم ارسال خواهیم کرد.

محمد مخبر بیان کرد: در خصوص  نیازهای بعد از سیل هم برنامه ریزی کافی کرده ایم و اهدای لوازم خانگی و دام سبک و ایجاد شغل برای مردم  آسیب دیده جزو برنامه های ماست.

وی گفت: مجموع اعتباری که تاکنون برای این استان در نظر گرفته‌ایم ۳۰ میلیارد تومان اقلام بلاعوض است و ۱۲۰ میلیارد تومان هم برای ایجاد سه هزار طرح اشتغالزایی کوچک و متوسط در این استان تخصیص یافته است.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خاطرنشان کرد: توزیع لوازم خانگی و دام سبک بین مردم از طریق لیست ارایه شده توسط استانداری سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی در حال بازگشایی هست اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.

بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و … آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستاها اغلب بستر رودخانه های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.

هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز