تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۱۶:۳۷:۳۷
کد خبر: ۹۶۴۸۰۹
تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تاکنون موردی از کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان گزارش نشده و اقدامات پیشگیرانه این دانشگاه صرفا برای حفظ و ارتقاء آمادگی نظام سلامت در استان است.

به گزارش خبرگزاری برنا ،دکتر محمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: تعیین راهبردهای مدیریتی در زمینه بیماری کرونا، هماهنگی و برنامه ریزی برای مشارکت موثر همه سازمان ها و نهادهای درگیر در موضوع، آموزش های تخصصی برای کارکنان بهداشت و درمان و توانمندسازی همکارانمان در زمینه پیشگیری، شناسایی و ارائه خدمات مراقبتی به بیماران احتمالی، تامین تجهیزات حفاظت فردی برای افراد در معرض خطر در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و آمبولانس های ویژه حمل بیماران احتمالی و پیش بینی دارو و تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیماران  از جمله اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه است.

وی افزود: در این گروه از بیماران هم مثل سایر عفونت های ویروسی عموما از داروهایی استفاده می شود که  عوارض عفونت مانند نارسائی ارگان های داخلی را کاهش می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از حضور شبانه روزی و آمادگی مجموعه بهداشت و درمان در مبادی ورودی و پست های مراقبت مرزی خبر داد و گفت: همکاران ما تمامی افراد ورودی به کشور اعم از هموطنان ایرانی و اتباع کشورهای همسایه را به محض ورود مورد مراقبت سلامت قرار می دهند و در صورت مشکوک بودن افراد از نظر علائم تنفسی نظام مراقبت سندرومیک بیماریها برای این افراد فعال می شود.

وی افزود به منظور کاهش آسیب های ناشی از ترددهای مرزی غیرمجاز که از خلال گذرگاه های رسمی صورت نمی گیرد نیز کانون های تجمع این افراد و مراکز تردد آنان به صورت ویژه تحت پایش قرار دارد و از تمام ظرفیت نظام سلامت استفاده می کنیم تا خدای ناکرده از این مسیر عفونتی در کشور منتشر نشود.

دکتر هاشمی شهری انجام فعالیت های آموزشی و جلب مشارکت همکانی برای اتخاذ رفتارهای پیگیرانه را موثرترین اقدام برای پیشگیری و کنترل بیماری برشمرد و گفت:  اگر مردم با راه های پیشگیری از ابتلاء،  علائم عمومی بیماری و راه های پیشگیری از مبتلا کردن دیگران آشنا باشند و این رفتارهای حفاظتی را با جدیت انجام دهند تا حدود زیادی می توان به پیشگیری از همه گیری و تلفات بیماری امیدوار باشیم.

وی رعایت بهداشت تنفسی با انجام رفتارهایی مانند حفظ فاصله با افراد دارای علامت، ممانعت از انتقال ترشحات تنفسی در فضا با استفاده از دستمال یکبار مصرف و یا حتی گودی آرنج در زمان سرفه و عطسه، دفع دستمال آلوده پس از هر بار استفاده در سطل زباله دردار، عدم حضور در اماکن عمومی در صورت وجود علائمی مثل سرفه، آبریزش بینی، تب، حالت تهوع، استفراغ و سایر نشانه های بیمای های تنفسی و مراجعه به پزشک و مهمتر از همه اینها شستشوی مرتب دست ها را از جمله توصیه های کلیدی در این زمینه عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: ماسکN۹۵ ویژه کادر درمان است که در اماکن بیمارستانی و تحت شرایط خاص توسط کسانی که مستقیما با افراد بیمار در ارتباط هستند استفاده می شود و برای جلوگیری از انتقال ترشحات تنفسی در شرایط غیر بیمارستانی هم استفاده از ماسک های معمولی یک بار مصرف با لحاظ شرایط خاصّ استفاده از آن و همچنین اطلاع از روش امحاء و دفع اصولی و صحیح آن کافی است.

وی باتقدیر از سازمان ها و افراد فعال در حوزه اطلاع رسانی و رسانه ها به ویژه رسانه ملی گفت: با وجود حساس سازی و اطلاع رسانی گسترده ای که صورت گرفته است ضرورت استمرار  برنامه های آموزشی با استفاده و کمک کارشناسان حوزه بهداشت و درمان همچنان احساس می شود.

 دکتر هاشمی‌شهری مدارس را یکی از مهمترین کانون ها و ظرفیت های پیشگیری از بروز همه گیری بیماری در میان خانواده برشمرد و گفت: علاوه بر نقش دانش آموزان به عنوان منبع انتقال اطلاعات بهداشتی به درون نهاد خانواده، تامین مواد شوینده  و فراهم بودن امکان شستشوی مکرر دست در مدارس می تواند نقش مهمی در کنترل مجموعه عفونت های تنفسی و غیر تنفسی و از جمله کرونا ویروس داشته باشد.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز