استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد:

تدوین نهایی طرح سازگاری با کم‌آبی در سیستان‌ و بلوچستان

۱۳۹۹/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۷:۵۲
کد خبر: ۹۹۰۲۲۲
تدوین نهایی طرح سازگاری با کم‌آبی در سیستان‌ و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح سازگاری با کم آبی استان که از سال ۹۶ مطالعات کارشناسی آن آغاز شده تا پایان اردیبهشت ماه با حضور مسئولان استانی و کشوری در وزارت نیرو نهایی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ، احمدعلی موهبتی در نشست با اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تاکنون چندین نشست کارشناسی و تخصصی استانی و کشوری به منظور هماهنگی، انسجام و پیگیری اجرای قوانین و مقررات مؤثر در تحقق و سازگاری با کم آبی و تعادل منابع و مصارف آب در استان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک حدود ۹۰ درصد آب در مصارف کشاورزی سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر استفاده بهینه از منابع آبی و تغییر الگوی کشت در استان تاکید کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: البته وضعیت کنونی استان از نظر منابع آبی بسیار امیدوار کننده است اما ضرورت دارد؛ این طرح بر اساس طرح جامع آب تهیه شود چرا که در طرح جامع؛ شاخص‌هایی از جمله جمعیت، نیازها، مشکلات و موانع و ظرفیت‌های آینده منطقه نیز دیده شده است.

وی تصریح کرد: منظور از مصرف بهینه آب؛ پایین آوردن میزان مصرف نیست بلکه بایستی منابع آبی با برنامه و درست مصرف شود بنابراین بایستی تصمیماتی بگیریم که قابلیت اجرایی داشته باشد.

موهبتی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح سازگاری با کم آبی در سیستان و بلوچستان می‌توانیم به جای حفر چاه و عملیات برداشت آب، با به کارگیری شیوه‌ها و طرح‌های آبخیزداری، بدون برداشت آب از منابع زیرزمینی کشاورزی، دامداری و مرتع داری ما شکل بگیرد.

وی با تاکید بر استفاده از نظرات کارشناسی همه دستگاه‌های عضو کارگروه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان در سند آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: در تدوین طرح سازگاری با کم آبی به سند آمایش سرزمین و میزان آب مصرفی بخش‌های صنعت و خدمات هم توجه شود.

رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح و تخصیص لازم در اولین فرصت انجام خواهد شد تا طرح معطل نماند.

وی تاکید کرد: در تدوین طرح سازگاری با کم آبی، آینده‌نگری ضرورت دارد و با اصل قراردادن مدیریت منابع آبی، نباید هیچیک از موارد مطرح شده مغفول بماند.

گفتنی است در ابتدای این نشست، جزئیات طرح سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان مورد بحث و بررسی اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت و نقطه نظرات و راهکارهای کارشناسی لازم ارائه شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز