راه‌اندازی مرز ریمدان چابهار اقتصادی امن در جنوب شرق کشور

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۱۰:۴۴:۳۷
کد خبر: ۹۹۶۲۱۵
راه‌اندازی مرز ریمدان چابهار اقتصادی امن در جنوب شرق کشور
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: راه‌اندازی مرز ریمدان اقتصادی امن و بی‌نظیر در جنوب شرق کشور را رقم می‌زند و نقطه عطفی برای کشور‌های منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، ابراهیم جاوشیری گفت: مرز بین‌المللی ریمدان شهرستان چابهار نزدیکترین گذرگاه مرزی در جنوب سیستان و بلوچستان به پاکستان بوده که با مرکز اقتصادی و بزرگترین بندر تجاری این کشور یعنی کراچی ۶۵۰ کیلومتر فاصله دارد و برای جابجایی کالا و مسافر بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در نظر گرفته شده است.

اوگفت: عدم وجود امنیت در منطقه بلوچستان پاکستان، کشور افغانستان را علاقه‌مند کرده تا تجارت خود را از طریق این مرز انجام دهد و با تامین امکانات زیربنایی و سخت افزاری می‌تواند به قطب اقتصادی مرزی در جنوب شرق آسیا تبدیل شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سوی دیگر دولت پاکستان در صدد است تا بندر گوادر این کشور را از طریق خط ریلی به مرز ریمدان متصل کند تا علاوه‌بر صادرات و واردات به شبکه داخلی ایران، تجارتی منحصر به فرد و مطمئن را با افغانستان و ترکمنستان داشته باشد.

او با اشاره به اهمیت اقتصادی مرز ریمدان چابهار، بیان کرد: مرز ریمدان یکی از نزدیکترین مرز‌های سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان است و با بهره‌برداری از آن پیش‌بینی می‌شود سالانه یک میلیون نفر مسافر تردد و جابجا شوند.

جاوشیری ادامه داد: با راه‌اندازی بازارچه مرزی در ریمدان طی سال‌های گذشته بطور متوسط ۲۰۰ هزار تن کالا واردات و صادرات شده که پیش‌بینی می‌شود با افتتاح فاز نخست پایانه مرزی ریمدان این میزان تا سه برابر در سال افزایش داشته باشد و شاهد اقتصادی بینظیر در جنوب شرق کشور باشیم.

او تصریح کرد: صادرات انواع کالا نظیر فرآورده‌های نفتی، گاز، مصالح ساختمانی، موادغذایی و محموله‌های وارداتی شامل محصولات کشاورزی (موز، انبه، زیتون، برنج) از جمله اقداماتی است که پس از راه‌اندازی بازارچه مرزی رقم خورده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان با اشاره به فواید مرز ریمدان برای مردم چابهار و دشتیاری نسبت به منطقه آزاد گفت: مرز ریمدان فرصت مناسب و ظرفیتی ملی برای جمهوری اسلامی ایران بوده و با جابجایی مسافر و کالا نقش بسزایی در اشتغالزایی هزاران نفر مرزنشین دارد و راه‌اندازی پایانه‌های مرزی در هر منطقه نوید بخش برای ایجاد هزاران شغل، توسعه و پیشرفت مناطق است.

او افزود: فرصت اشتغال و توسعه مرز ریمدان کمتر از بندر اقتصادی و تجاری چابهار نیست و نقش مهمی در توسعه اقتصادی بیش‌از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در هر ۲ طرف مرز بیژه منطقه دشتیاری و چابهار دارد.

جاوشتزی اظهار داشت: مطالعات طرح جامع اقتصادی مرز ریمدان از سال ۹۶ کلید خورد و از تیر۹۷ عملیات اجرایی احداث سایت پایانه مرزی ریمدان آغاز شده که فاز نخست این پروژه هم‌اینک بیش‌از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در خرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز