معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مطرح کرد:

کاهش ۴۳ درصدی امضاهای کاری در شهرداری/ تغییر فرآیندها به جای تعدیل نیرو؛ راه حل مقابله با مجموعه فربه/ تجمیع و کاهش دکل های مخابراتی در سال گذشته

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۸:۱۳:۱۷
کد خبر: ۸۳۷۷۱۵
کاهش ۴۳ درصدی امضاهای کاری در شهرداری/ تغییر فرآیندها به جای تعدیل نیرو؛ راه حل مقابله با مجموعه فربه/ تجمیع و کاهش دکل های مخابراتی در سال گذشته
شهریار آل شیخ با اشاره به لزوم کاهش حجمی فعالیت های در حال انجام شهرداری، دو راهکار تغییر فرآیند و کاهش امضاها در سیستم بروکراتیک اداری شهرداری مشهد را به عنوان گام مقابله با شهرداری فربه دانست.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری مشهد سازمان بسیار قدیمی و با قدمت بیش از ۱۰۰ سال است در سازمان های این چنین قدیمی فرهنگ، شرایط ویژه، منطق کاری و مدل خاص خود حکمفرما شده که چنانچه با معیارهای امروزی این شرایط ناپسند بیاید اما تغییر آنها و اصلاح امور کار ساده ای نیست و با بخشنامه و به یکباره قابل تغییر نخواهد بود.

 وی با اشاره به  مهمترین راهکارهای کاهش فساد در امور خدماتی شهرداری و تاکید بر لزوم شفاف سازی فرآیندها و اطلاع شهروندان از حقوق قانونی خود گفت: وقتی مردم از حقوق خود بر طبق قانون که برگردن شهرداری است آگاه شوند به راحتی می توانند حقوق خود را مطالبه کرده و یا از مسیر مراجع قضایی پیگیر این حقوق باشند بدین ترتیب امکان بروز تخلف کاهش می یابد.

آل شیخ با بیان آنکه امروز تمام فعالیت های شهرداری مشهد به صورت الکترونیکی امکان پذیر است گفت: در سال جاری در یکی از مناطق، شهرداری الکترونیک به صورت پایلوت اجرا می شود.

معاون شهردار مشهد اضافه کرد:  در واقع یکی از راهکارهای کاهش فساد نیز کاهش عوامل انسانی و کاهش مراجعات حضوری است چرا که وقتی تمام درخواست های شهروندان از جانب سامانه الکترونیکی ارسال شده و از طریق مراجع نظارتی قابل رصد رهگیری و پاسخگویی باشد امکان سوء استفاده بسته می شود.

آل شیخ با تأکید براینکه در هر سازمانی در مقابل تغییرات مقاومت های بسیاری صورت می دهد، خاطرنشان کرد: به هرحال اعمال تغییرات هرچند با رویکرد مثبت مقاومت هایی را در پی دارد اما وقتی که اصلاح فرایندها، شرح وظایف، بخش نامه ها و روند اجرا به طور مرحله به مرحله و اصولی انجام شده و مردم از نتایج مثبت آن ها آگاه شوند این مقاومت ها نیز کاسته خواهد شد.

معاون شهردار مشهد در تشریح سایر ابزار های کاهش فساد در سیستم شهرداری گفت: در سال گذشته موفق شدیم سامانه اطلاع رسانی شفاف،  فاش را راه اندازی کنیم که در گام اول تمام معاملات بالای سطح متوسط در این سامانه ی ثبت و در معرض دید عموم قرار گرفت در گام دوم نیز اطلاعات تمام املاک شهر و تمام اتفاقات مربوط به ملک روی سامانه بارگزاری شد و امروز شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه مربوطه تمام موارد مربوط به هر پلاک ثبتی را از قبیل مجوزها مستندات آرای صادره اخطار های ثبت شده و... را ملاحظه نمایند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی که شهروندان بتوانند ملک خود را با ملک های مجاور مقایسه کرده نحوه محاسبه قیمت ها و کار آنها را مشاهده کنند به راحتی می توانند برای ملک خود تصمیم گیری کرده و نیاز به استفاده از واسطه نخواهند داشت.

آل شیخ تاکید کرد: یکی از بزرگترین معضلات حال حاضر خدمات شهرداری حضور واسطه هایی است که خدمات شهرداری را برای مردم گنگ و پیچ در پیچ و مجوزهای شهرداری را دست نیافتنی جلوه می دهند تا مردم را مجاب کنند با پرداخت حق الزحمه به ایشان از خدمات واسطه گری استفاده نمایند در حالی که امروز شهروندان با استفاده از سامانه‌های مربوط می توانند تمام امور قانونی نقل و انتقال ملک خود را به صورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام دهنذ.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر رکورد اطلاعات در سامانه های مختلف شهرداری به بیش از یک میلیارد مورد رسیده که رقم در خور توجهی است و می‌تواند چشم انداز کاری ما را در این حوزه نمایان کند

آل شیخ با تأکید براینکه در سال ۹۷ معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی موفقیت های چشمگیری را در راستای اصلاح روند ها با هدف شفاف سازی و کاهش سوء استفاده و فساد انجام داده گفت: امروز تمام استعلامات مرسوم شهرداری به صورت الکترونیکی ارائه می شود و متقاضیان استعلامات شهرداری دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر شهرداری ندارد حتی رایزنی‌های نیز با شبکه بانکی انجام شده تا استعلامات مورد نیاز خود را از طریق شبکه الکترونیکی شهرداری دریافت نمایند.

 وی تصریح کرد: امروز طی رایزنی با دستگاه‌های مختلف تمام دستگاه های ذیربط استعلام آنلاین شهرداری را پذیرفته شد و می‌توانیم ادعا کنیم در این حوزه به ۱۰۰ درصد دست یافته ایم.

وی اضافه کرد: با اصلاح فرایندها و تکمیل فرم های کاری شهرداری امروز موفق شده ایم امضاهای کاری را تا ۴۳ درصد کاهش دهیم این میزان کاهش مطمئناً سبب کاهش زمان پاسخگویی و کاهش چشمگیر مراجعات نیز خواهد شد هرچند سنجش در زمان و تعداد پاسخگویی هنوز در مرحله تحقیق و برآورد است که تا چند ماه آینده می‌توانیم در این خصوص نیز نتیجه را اعلام کنیم.

معاون شهردار مشهد با تاکید بر راهکارهای افزایش بهره وری در خدمات و امور کاری شهرداری مشهد اضافه کرد: متاسفانه امروز در بسیاری از امور خدماتی با تعدد غیرمرسوم بازدید ها و نظارت ها روبه رو هستیم که بهره وری کلی سازمان را متاثر کرده است، لذا در این حوزه به مهندسی مجدد فرایندها و اصلاح نگرش در ارائه خدمات نیاز داریم که گامهای اولیه را در این راه برداشته ایم.

وی ادامه داد: هر چند بدنه شهرداری از نظر ما بسیار فربه شده اما به جای آنکه به دنبال تعدیل نیرو باشیم به تغییر فرایندها، مدل های کاری و تغییر موضوع و وظایف نیروها روی آورده ایم تا با اصلاح عملکرد و کارکرد نیروها بتوانیم بهره‌وری سازمان را افزایش دهیم.

آل شیخ در خصوص استفاده از نیروهای خلاق و خوش فکر در شهرداری گفت: نیروهای خلاق در بدنه شهرداری می توانند از طریق نظام پیشنهادات ما را در ارائه عملکرد بهتر کمک کرده و از مشوق های طراحی شده استفاده کنند همچنین نیروهای خلاق خارج از سازمان نیز می توانند از طریق سامانه ویژه ایده خلاق و یا از طریق مرکز نوآوری شهری با ما ارتباط گرفته و ایده های خود را برای مدیریت بهتر امور شهری با ما در میان گذارند.

 وی در خصوص استفاده از پرسنل خلاق و استخدام آنها در شهرداری نیز گفت: معتقدم هر فرد خلاقی چنانچه وارد بدنه شود از خلاقیت دور می شود لذا از نظر ما این گروه باید در ارتباط با ما ایده پردازی کنند و ما باید سعی کنیم مشتری خوبی برای ایده های آنها باشیم.

معاون شهردار مشهد در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: در سال ۹۸ بودجه شهرداری مشهد در بخش منابع ۸ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان و در بخش مصارف ۷ هزار و ۳۹۵ میلیارد تومان می باشد همچنین در خصوص نیروی انسانی وی گفت: مجموعه نیروهایی که مستقیماً در استخدام شهرداری هستند نزدیک به ۶ هزار و 600 نفر می باشد اما در کنار آن هابیش از 2400 نفر نیرو تحت قرارداد های تامین نیرو و مامور سرباز با شهرداری همکاری می کند همچنین بیش از ۶ هزار نفر نیز نیروهای کار حجمی که توسط پیمانکاران نیروی انسانی در اختیار شهرداری قرار گرفته اند از جمله این افراد هستند که شهرداری در قالب قراردادهای مختلف برای ارائه خدمات مختلف کار را به نیروهای شرکت های پیمانکار می سپارد که در واقع نیروهای شهرداری محسوب نمی‌شوند.

معاون شهردار مشهد با اشاره به اینکه در سال گذشته با توجه به اقدامات مثبت شهرداری در حوزه بودجه ریزی عملیاتی شهرداری مشهد به عنوان تنها دستگاه کشور موفق به کسب تندیس نقره ای این حوزه از وزارت اقتصاد شد اضافه کرد: سازمان فاوا در سال گذشته به عنوان تنها سازمان فاوا در کشور تراز مثبت خود را به ثبت رساند که این موضوع برای ما بسیار با اهمیت می باشد و از دلایل این اقدام به برنامه ریزی برای ایجاد درآمد از طریق زیرساخت‌های در اختیار شهرداری اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین راهکارهای تولید درآمد برای شهرداری به صورت پایدار موضوعات زیرساختی است که در این زمینه سازمان فاوای شهرداری مشهد توانسته عملکرد بسیار مثبتی از خود نشان دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه تعمیر دکل های مخابراتی در سال گذشته کلید خورد که دو هدف را دنبال می کرد هدف اول تجمیع و کاهش دکل های مخابراتی مورد استفاده توسط سازمان های مختلف بود. دومین هدف نیز کاهش مخاطرات زیست محیطی و مضرات مربوط به سلامت شهروندان و خطرهای جانبی آنها در حوزه سلامت مردم وجود داشت و از طرفی شکایات فراوانی هم مبنی بر ضعف آنتن دهی شبکه های مخابراتی ثبت شده بود بر آن شدیم با تجمیع دکل های مخابراتی سطح شهر اولاً تعداد آنها را در شهر به یک سوم کاهش داده ثانیاً با برقراری ارتباط بین دکل ها از طریق فیبر نوری به جای امواج مایکروویو مخاطرات این حوزه را به صفر برسانیم.

آل شیخ مهمترین ابزار تبدیل مشهد به شهری با بهره وری بالا و دارای شهرداری چابک را پروژه شهر هوشمند برشمرد و گفت: در شهر هوشمند امکان ارائه انواع خدمات به صورت الکترونیک به مردم وجود دارد و بسیاری از امور کاری به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه و مکاتبه انجام می پذیرد لذا سوپر اپلیکیشن جامع خدمات شهروندی در این معاونت در دست طراحی است و در کنار آن ۲۳۲ شاخص برای شهر هوشمند طراحی شده و با اجرا و نظارت بر ۱۷۶ پروژه در موضوع شهر هوشمند به دنبال برداشتن گام های بلندی در این حوزه هستیم.

وی در توضیح دیگر اقدامات این معاونت در سال گذشته گفت: در سال ۹۷ موفق شدیم بانک مطالعات شهرداری های کشور را در مشهد راه اندازی کنیم تا یک پایگاه داده مشترک برای اطلاعات تمام شهرداری های کشور ایجاد شده از موازی کاری ها پیشگیری کرده و به توزیع و انتقال دانش بین شهرداری های کشور کمک کنیم.

 معاون شهردار مشهد با اشاره به آنکه در سال گذشته با توجه به طراحی چشم انداز پهنه بلند مرتبه سازی مشهد سقف ارتفاع مجاز برای ساخت و سازها در تمام مناطق شهر ۲۳ متر در نظر گرفته شده بود گفت: در سال گذشته به هیچ عنوان مجوز خلاف این برنامه صادر نشد که به این معنی بود که شهرداری به دنبال تراکم فروشی نبوده است اما در خصوص تخلفات خرد نیز باید گفت به دلیل نواقص قوانین موجود اصولا بسیاری از تخلفات صورت گرفته در ساخت و ساز های کوچک از نظر قانونی توجیه پذیر و قابل دفاع بوده و از اساس تخلف محسوب نمی‌شود لذا برای اصلاح این امور باید به سراغ اصلاح قوانین برویم اما با اطمینان ادعا می‌کنیم که در سال گذشته در شهرداری مشهد به هیچ عنوان تخلف فروشی نداشتیم.

نظر شما