امکان زندگی انسان در مریخ قطعی شد؟

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۰۰:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۳۸۵۱
امکان زندگی انسان در مریخ قطعی شد؟
داده‌های فرودگر Mars InSight ناسا نتایج شگفت‌انگیزی درباره احتمال وجود حیات در سیاره سرخ نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، یک مطالعه جدید شانس یافتن حیات انسان در مریخ را محدود کرده است. بر اساس این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو انجام شد، شواهد قابل اعتنایی از وجود آب در سطح زیرین مریخ به دست آمده است. نتایج شگفت‌انگیز پس از مطالعه داده‌های لرزه‌ای مأموریت مریخ اینسایت ناسا به دست آمد. فرودگر Mars InSight در Elysium Planitia، یک سطح صاف در نزدیکی خط استوای مریخ قرار دارد. فرودگر InSight، سطح زیرین سیاره سرخ را که تقریباً 300 متر زیر محل فرود حفاری می کند، مطالعه می کند.

داده های لرزه نگاری مریخ نشان می‌دهد که شواهد ناچیز اما قابل اعتنایی از وجود آب در سطح مریخ به دست آمده است. دانشمندان در مطالعات خود متوجه شدند که پوسته مریخ ضعیف است و رسوبات به خوبی محکم نیستند.

وشان رایت یکی از نویسندگان این پروژۀ علمی، در بیانیه ای گفت هیچ یخی یا یخ زیادی وجود ندارد که فضاهای منافذ را پر کند. رایت، با این حال، اظهار داشت که این یافته ها ایده وجود یخ یا کمک به مواد معدنی دیگر را از بین نمی برد.

محققان بر این باورند که آب به صورت مایع وجود ندارد بلکه بخشی از ساختار معدنی است. مایکل مانگا، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشگاه کالیفرنیا برکلی، توضیح داده است که اگر آب با سنگ‌ها تماس پیدا کند، مجموعه‌ای کاملاً جدید از مواد معدنی مانند خاک رس تولید می‌کند.

مایکل در خطاب به این رصد افزود: مقداری سیمان وجود دارد، اما سنگ‌ها پر از سیمان نیستند. فقدان رسوبات سیمانی به یک کمبود آب حاد در عمق 300 متری زیر محل فرود فضاپیمای کاوشگر اینسایت اشاره می کند.

ماموریت Mars InSight در سال 2018 با هدف بررسی زمین لرزه های مریخ آغاز شد. ابزارهای موجود در فرودگر، ارتعاشات سطح سیاره سرخ را اندازه گیری می کنند.

رایت و تیم این ارتعاشات را با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای فیزیک سنگ مطالعه کرده‌اند تا بفهمند این ارتعاشات از کدام نوع کانی‌ها عبور می‌کنند.

کانی های مختلف به شیوه ای خاص بر سرعت لرزه ای تأثیر می گذارند. شبیه‌سازی‌هایی که مدل سنگ انجام داد نشان داد که سطح زیرین عمدتاً از کانی‌های بدون سیمان تشکیل شده است. دانشمندان بر این باورند که اگر حیات در مریخ وجود داشت، در زیر سطح آن وجود داشت، زیرا دارای یک لایه محافظ برای جلوگیری از تشعشعات است. اکنون، محققان مشتاقانه منتظر یک ماموریت بازگشت نمونه هستند که مطالعه بهتر سطح را برای آنها آسان کند.


انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما