خاموشی غافلگیر کننده خورشید

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ - ۰۱:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۱۴۵
خاموشی غافلگیر کننده خورشید
روز سوم آبان ۱۴۰۱ خورشید به شکل یک سیب گاز زده درخواهد آمد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ روز سه‌شنبه سوم آبان ۱۴۰۱ ماه از مقابل خورشید عبور می‌کند و یک خورشید گرفتگی جزئی را ایجاد خواهد کرد.

خورشید در این روز به شکل سیبی که یک گاز بزرگی از آن گرفته شده است ظاهر می شود. البته میزان این تیرگی به این که ناظران در کجای کره زمین قرار دارند، بستگی دارد.
کسوف هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظران زمینی بپوشاند.
این کسوف جزئی در نیم‌کره شمالی در آفریقا، آسیا و اروپا قابل مشاهده خواهد بود و در قطب شمال و روسیه در شدیدترین حالت خود نمایان خواهد شد. 
این خورشیدگرفتگی بین ساعت پنج صبح تا ۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲:۳۰ تا ۱۶:۳۰ به وقت ایران) رخ می‌دهد و در نقطه اوج این رویداد که به عنوان نقطه کسوف مرکزی شناخته می‌شود، حدود ۸۲ درصد از قرص خورشید توسط سایه ماه پوشانده می‌شود.

همانطور که ماه به مدار خود ادامه می‌دهد، سایه آن با سرعتی بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مایل در ساعت در سراسر سیاره می‌چرخد ​​و نقطه کسوف مرکزی را با خود همراه می‌کند.
با ادامه کسوف کامل، نقطه کسوف مرکزی در سراسر سطح زمین از غرب به شرق حرکت می‌کند. در طول یک خورشیدگرفتگی جزئی(مانند همین خورشیدگرفتگی که در پیش خواهیم داشت)، این نقطه یا از بالای قطب شمال یا از زیر قطب جنوب می‌گذرد و از سطح زمین نمی‌گذرد. این بدان معناست که فقط لبه سایه ماه روی زمین می‌افتد و همین مسئله توضیح می‌دهد که چرا خورشید کاملاً سیاه نمی‌شود.
کارشناسان حوزه نجوم تاکید می کنند هرگز با دوربین دوچشمی، تلسکوپ یا چشم غیر مسلح بدون محافظ به خورشید نگاه نکنید. عکاسان نجومی و ستاره‌شناسان از فیلترهای ویژه‌ای برای رصد ایمن خورشید در هنگام خورشید گرفتگی یا سایر پدیده‌های خورشیدی استفاده می‌کنند و استفاده از عینک آفتابی معمولی برای مشاهده خورشید کافی نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
عالی بود.?????
مینا
|
-
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
??????????
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز