دانشمندان نخبۀ ایرانی جراحی‌های پیوند عضو را متحول کردند

۱۴۰۱/۰۷/۲۶ - ۱۱:۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۳۸۷۷۲۰
دانشمندان نخبۀ ایرانی جراحی‌های پیوند عضو را متحول کردند
محققان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند از بافت اهدا کننده مرگ مغزی، محصولی بدون سلول را به داربست‌هایی برای پیوند در زمینه ترمیم برخی بیماری‌ها تبدیل کنند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس گفت: در این شرکت محصولات استخوانی آلوگرافت از بافت اهدا کننده مرگ مغزی به بافت قابل پیوند تبدیل می‌ شود.
دکتر سید امیرحسین توکلی با بیان اینکه برخی بیماران نیاز به بافت پیوندی دارند، افزود: این بافت‌های تهیه شده که تبدیل به نسوج قابل پیوندی همچون استخوان، دریچه قلب غضروف و پوست تاندون می‌شو، از بدن اهدا کننده برداشته می‌شود و در فرایندی با فناوری بالا تبدیل به داربستی می‌شود که سلول ندارد و امکان پیوند به بدن هر بیمار را دارد.
به گفته توکلی، با پیوند این داربست به بدن بیمار، سرعت ترمیم زیاد می شود 
 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به موارد مصرف برای پیوند این بافت‌ها گفت: آسیب استخوانی، سوختگی و جایگزین پوست، کدورت قرینه، نارسایی دریچه قلب، مشکل غضروفی در تصادفات، تشکیل نشدن گوش به صورت مادرزادی از مواردی هستند که برای ترمیم می‌توان از بافت‌های تهیه شده در این شرکت بهره برد.
وی با بیان اینکه این اقدام با مجوز‌های مختلف از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همچنین رضایت بیمار فوت شده یا اهدا کننده انجام می‌گیرد، گفت: به غیر از قلب و کلیه می‌توان نسوجی مانند استخوان، تاندون، غضروف، پرده دور دریچه قلب را برداشت و در مراحل فراوری تولید در فضا‌های کلین روم با تجهیزات، مواد شیمیایی و انزیم به موادی قابل نگهداری برای پیوند تبدیل کرد.
آقای توکلی با بیان اینکه قابلیت نگهداری این مواد و داربست‌ها تا ۵ سال است، خاطر نشان کرد: هر جراح می‌تواند طی این مدت از مواد برای پیوند از طریق جراحی بهره ببرد؛ این مواد با خون یا سرم فیزیولوژی قوام روز اول را پیدا می‌کند.
به گفته مدیرعامل این شرکت، سال گذشته نزدیک به ۱۳۰ هزار واحد محصول استخوانی آلوگرافت به جراح‌ها ارائه کردیم؛ از آنجا که سالانه ۶۰۰ اهدای نسوج داریم که در مجموعه ما تبدیل به محصول می‌شود؛ این محصولات آلوگرفت در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.
وی عنوان کرد: عمل‌های جراحی ارتوپدی ، دندانپزشکی، جراحی فک و صورت و تومور‌های استخوانی از دیگر مصارف محصولات تولیدی در این شرکت است.
وی گفت: این محصول به دلیل استخراج از نسوج انسانی، در بردارنده خواص ساختاری منطبق با ماتریس خارج سلولی بافت استخوانی و همچنین دارای زیست‌سازگاری مطلوب و قابلیت هدایت استخوانی است. 
توکلی بیان کرد: کشور‌های توسعه یافته اعم از آمریکا، کانادا، آلمان و انگلیس و کشور‌های آسیایی نظیر چین و کره جنوبی از این محصولات بهره می‌برند. این محصول ضمن در بر داشتن کیفیت مشابه محصولات خارجی، با قیمتی کمتر ارائه شده که با توجه به مشکلات ناشی از تحریم و واردات محصولات خارجی، امری حائز اهمیت است.
وی گفت: شدت تأثیرگذاری محصول در خنثی‌سازی تحریم‌ها، قطع یا کاهش وابستگی به خارج و همچنین رفع نیاز‌های راهبردی کشور از دیگر مزیت‌های تولید محصول این چنینی به شمار می‌رود.
وی گفت: به صورت تقریبی قیمت محصول این شرکت نسبت به محصول خارجی یک به ۹ است، بنابراین به ازای هر هزار دلار هزینه‌کرد سالانه برای این محصول، ۸ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.
این شرکت امسال در جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس به عنوان شرکت برتر انتخاب شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز