تصویب ۳ استاندارد ملی در حوزه نانو

۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۷:۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۳۸۹۶۴۵
تصویب ۳ استاندارد ملی در حوزه نانو
با تصویب ۳ استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو در شهریور و مهر ماه ۱۴۰۱، تعداد استانداردهای ملی فناوری‌نانو به ۱۴۸ استاندارد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ صد و چهل و ششمین و صد و چهل و هفتمین استاندارد ملی فناوری نانو با عنوان‌های ” فناوری نانو- نانوساخت – مشخصه‌های کلیدی کنترلی- قسمت ۶-۶: گرافن- یکنواختی کرنش: طیف‌سنجی رامان ” و ” فناوری نانو – نانوساخت – مشخصه‌های کلیدی کنترلی- قسمت ۱۴-۶ : مواد پایه گرافنی- سطح نقص: طیف‌سنجی رامان ” در روز ۲۹ شهریور‌ماه ۱۴۰۱ در اجلاسیه ۱۲۰ کمیته ملی سازمان استاندارد به دبیری خانم دکتر صادق‌حسنی مصوب شد.
هدف از تدوین این قسمت از مجموعه استانداردهای ملی ۱۹۷۵۸ ،ایجاد یک روش استانداردشده برای تعیین مشخصه کلیدی کنترلی ساختاری است. – یکنواختی کرنش برای گرافن تک‌لایه به وسیله طیف‌سنجی رامان پهنای پیک ۲D در طیف رامان، برای محاسبه پارامتر یکنواختی کرنش تحلیل می‌شود که معیار با ارزشی برای کمیت‌سنجی تأثیر تغییرات کرنش در مقیاس نانو بر خواص الکترونیکی لایه است. طبقه‌بندی به سازندگان کمک می‌کند کیفیت مواد خود را طبقه‌بندی کنند تا حد بالایی از عملکرد الکترونیکی گرافن مشخصه‌یابی شده را ارائه دهند و در نتیجه برای مناسب بودن بالقوه کیفیت مواد گرافن برای کاربردهای مختلف تصمیم بگیرند.

استاندارد تجدیدنظر نیز با عنوان “فناوری نانو- مشخصه‌یابی نانولوله‌های کربنی تک دیواره با استفاده از طیف‌سنجی فوتولومینسانس فروسرخ نزدیک” مورخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ به دبیری خانم مهندس شاکری در اجلاسیه ۱۱۹ تصویب شد.
هدف از تدوین این استاندارد، ارائه رهنمودهایی برای مشخصه‌یابی نانولوله‌های کربنی تک دیواره (SWCNTs) با استفاده از طیف‌سنجی فوتولومینسانس فروسرخ نزدیک (NIR) است.

استاندارد فناوری نانو با عنوان ” فناوری نانوـ رهنمودهایی برای ارزیابی چرخه حیات – کاربرد استاندارد ملی ایران- ایزو ۱۴۰۴۴: سال ۱۳۸۶ برای نانومواد ساخته‌شده ” در روز دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در صد و بیست و یکمین اجلاسیه کمیته ملی فناوری نانو به دبیری خانم دکتر منهاج به تصویب رسید.

این استاندارد، رهنمود‌هایی را در مورد کاربرد ارزیابی‌های چرخه حیات (LCA) برای نانومواد ساخته‌شده (MNMs) در چارچوب استاندارد ملی ایران- ایزو ۱۴۰۴۴: سال ۱۳۸۶ ارائه می‌کند. این استاندارد نانومواد تصادفی را پوشش نمی‌دهد. همچنین برای ارزیابی ریسک مبتنی بر چرخه حیات کاربرد ندارد.
ساختار این استاندارد از ساختار استاندارد ملی ایران شماره ۱۴۰۴۴: سال ۱۳۸۶پیروی می‌کند و مشابه استانداردهای ملی مرتبط نشان‌دهنده مثال‌های گویایی در مورد نحوه کاربرد مراحل مختلف چارچوب LCA است.

انتهای پیام /

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز