نظریه دیرینه مریخ به چالش کشیده شد

۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۳۹۸۰۰۳
نظریه دیرینه مریخ به چالش کشیده شد
اطلاعات جدید درباره پوسته مریخ ، یک نظریه دیرینه را به چالش کشیده است.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ پژوهشگران در ابتدا بر این معتقد بودنند که منشا پوسته مریخ نسبتاً ساده است. بعضی نیز معتقد بودنند مه  پوسته به طور یکنواخت بازالتی (یک سنگ آذرین) است و تشکیل آن زمانی رخ داده است که اقیانوسی از ماگما در سراسر سیاره سرد شود. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نواحی خاصی از پوسته مریخ دارای محتوای سیلیس بالاتر از حد انتظار است و این داستان را تغییر می‌دهد.
والری پایره، استادیار دانشگاه آیووا که سرپرستی این مطالعه را برعهده داشت گفت: «سیلیس بیشتری در ترکیب پوسته وجود دارد که باعث می‌شود سنگ‌ها بازالت نباشند، بلکه چیزی باشد که ما آن را تکامل یافته‌تر می‌نامیم. این به ما می‌گوید که چگونه پوسته‌ای که روی مریخ تشکیل شده، قطعاً پیچیده‌تر از آن چیزی است که می‌دانستیم.»
پایره از داده‌های مدارگرد شناسایی مریخ ناسا برای مطالعه ترکیب پوسته مریخ در نیم‌کره جنوبی استفاده کردند، جایی که فلدسپات معدنی در آن کشف شد. فلدسپات به جای گدازه‌های بازالتی با جریان‌های گدازه‌ای غنی از سیلیس همراه است.
این کشف نظریه متفاوتی از تکامل پوسته مریخ را ترویج می‌کند، نظریه‌ای که نشان می‌دهد پوسته در مراحل متعددی تشکیل شده که فرآیندی پیچیده‌تر از سرد شدن یک اقیانوس ماگمایی عظیم است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز