ستاره دنباله دار سبز

۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۱۱:۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۴۲۱۱۲۴
ستاره دنباله دار سبز
ستاره دنباله‌دار سبز و زیبایC/۲۰۲۲ E۳ (ZFT) پس از ۵۰ هزار سال برای گذر از کنار زمین به منظومه شمسی ما باز می‌گردد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ دنباله دار C/۲۰۲۲ E۳ ZTF قرار است پس از ۵۰ هزار سال از کنار خورشید و زمین عبور کند و در ماه ژانویه و فوریه نمایشی خیره‌کننده از خود در آسمان به جای بگذارد که با چشم غیر مسلح قابل تماشا است.

این دنباله‌دار که در ماه مارس سال ۲۰۲۲ طی بررسی نجومی «Zwicky Transient Facility» کشف شد و اولین گذر نزدیک خود از کنار زمین را ۵۰ هزار سال قبل انجام داده بود و از زمان نئاندرتال‌ها دیده نشده بود. از زمان کشف این دنباله‌دار، اخترشناسان و عکاسان نجومی تصاویر شگفت‌انگیزی از این دنباله‌دار سبز و زیبا ثبت کرده‌اند که در ادامه برخی از آنها را تماشا می‌کنیم.

جان چاماک عکاس گفت: این دنباله‌دار با قدر ۱۱.۰۰ می‌درخشد، و قطعا می‌توان دنباله و گیسوی سبز ۲.۵ دقیقه قوسی آن را تماشا کرد. دقیقهٔ قوسی واحدی است در زاویه که معادل یک شصتم یک درجه است. چند کهکشان ضعیف(با قدر ۱۶ تا ۱۷) در این تصویر قابل مشاهده هستند، زیرا دنباله‌دار در حال حرکت در دب اکبر است.

اریک تیشلر از اوهایو که این تصویر از دنباله دار C/۲۰۲۲ E۳ ZTF را ثبت کرده می‌گوید: من این تصویر را با استفاده از تلسکوپ از راه دور «Roboscope» با استفاده از لنز «Takahashi FSQ-۱۰۶» در اسپانیا گرفتم.

دکتر کمال جبور می‌نویسد که عکس خود از دنباله‌دار C/۲۰۲۲ E۳ ZTF را با تلسکوپ استلینا(Stellina) در رصدخانه «Rooster Inn» در پومپی، نیویورک، در روز ششم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۶ دی) ثبت کرده است.

تصویری از دنباله دار C/۲۰۲۲ E۳ ZTF در روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ توسط جیانلوکا ماسی(Gianluca Masi) از پروژه تلسکوپ مجازی از رم، گرفته شده است.

این نقشه آسمان ناسا که توسط آزمایشگاه پیرانش جت در پاسادنا، کالیفرنیا منتشر شده، مکان تقریبی دنباله‌دارC/۲۰۲۲ E۳ (ZTF) را در آسمان پیش از طلوع در ژانویه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

دنباله دار در آن زمان در آسمان شمال شرقی بود و هنوز با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نبود. قرار است این دنباله‌دار در روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) نزدیک‌ترین فاصله خود به خورشید برسد و در روز دوم فوریه(۱۳ بهمن) به زمین نزدیک شود.

در روز دوم فوریه ۲۰۲۳، این دنباله‌دار نزدیک‌ترین فاصله خود را به زمین خواهد داشت و در فاصله ۲۶.۴ میلیون مایلی(۴۲.۵ میلیون کیلومتری) از سطح سیاره ما قرار می‌گیرد پیش از آنکه به منظومه شمسی بیرونی باز گردد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز