بزرگترین زباله های کهکشان راه شیری کشف شد

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۲۰:۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۴۲۷۱۱۲
بزرگترین زباله های کهکشان راه شیری کشف شد
اگر می خواهید کاملاً شگفت زده و در عین حال کوچک و بی اهمیت باشید، این عکس برای شماست.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ ستاره شناسان یکی از بزرگترین زباله های کهکشان راه شیری را منتشر کرده اند که تعداد باورنکردنی 3.32 میلیارد جرم کیهانی را با جزئیات فهرست بندی کرده است.

هر کسی که تا به حال در یک شب صاف و به دور از هرگونه آلودگی نوری به آسمان نگاه کرده باشد، از تعداد ستاره ها شگفت زده شده است. ممکن است تلاش برای شمارش و فهرست‌بندی همه آنها کاری غیرممکن به نظر برسد، اما نسل‌های نظرسنجی مانند PAN-STARRS، Sloan و Gaia سعی کرده‌اند این کار را انجام دهند. هر کدام نماهای دقیق تری از کیهان ارائه کرده اند و اکنون ممکن است عمیق ترین آنها را داشته باشیم.

آخرین مورد، دومین انتشار داده از Dark Energy Camera Plane Survey (DECaPS2) است که دیسک کهکشان راه شیری را در طول موج های نوری و نزدیک به فروسرخ نور مشاهده می کند. این ابزار بر روی تلسکوپ 4 متری ویکتور ام بلانکو در شیلی و در ارتفاع 2200 متری (7200 فوت) قرار دارد که نمای واضحی از آسمان جنوبی به آن می دهد.

پس از انتشار اولین داده در سال 2017، DECaPS2 از 21400 نوردهی فردی تشکیل شده است که مجموعاً بیش از 10 ترابایت داده است و اخترشناسان حدود 3.32 میلیارد جرم را در تصاویر شناسایی کرده اند. ترکیبی از هر دو داده منتشر شده اکنون 6.5 درصد از کل آسمان شب یا منطقه ای حدود 13000 برابر اندازه ماه کامل در آسمان را پوشش می دهد.

دیسک کهکشان راه شیری به عنوان یک حباب نوری درخشان ظاهر می شود که در غبار پوشانده شده است، که می تواند تمایز ستارگان و اجرام را دشوار کند. نمای نزدیک به فروسرخ تلسکوپ به آن کمک کرد تا از میان غبار نگاه کند، در حالی که یک تکنیک پردازش داده جدید که پس‌زمینه پشت هر ستاره را پیش‌بینی می‌کند، به بیرون کشیدن ستاره‌ها از جمعیت و سحابی‌ها کمک می‌کند و نتیجه نهایی باور نکردنی است. تصویر از منظره‌ای شروع می‌شود که شبیه آن چیزی است که با چشم غیرمسلح می‌بینید که به آسمان خیره می‌شود، اما بزرگ‌نمایی روی هر تکه تصادفی که چشم شما را جلب می‌کند، ستاره‌های خاص‌تری را نشان می‌دهد.

اندرو سیدجاری نویسنده اصلی این مقاله گفت: «یکی از دلایل اصلی موفقیت DECaPS2 این است که ما به سادگی به منطقه‌ای با تراکم فوق‌العاده بالایی از ستارگان اشاره کردیم و مراقب شناسایی منابعی بودیم که تقریباً روی هم ظاهر می‌شوند. انجام این کار به ما این امکان را داد که از نظر تعداد اشیاء مشاهده شده، بزرگترین کاتالوگ را از یک دوربین تولید کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما