پرایمر فرکانس مغزی یادگیری و حفظ را تسریع می کند!

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۲۱:۲۲:۲۲
کد خبر: ۱۴۳۱۰۶۶
پرایمر فرکانس مغزی یادگیری و حفظ را تسریع می کند!
مغز انسان به اندازه چشمک زدن یک نور در فرکانس امواج مغزی آلفا فردی خود به مدت 1.5 ثانیه ، میتواند بیش از سه برابر سریعتر یاد بگیرد.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ یک مطالعه جدید و جالب در مورد نوروپلاستیسیته از کمبریج و NTU سنگاپور نشان می دهد که مغز انسان به اندازه چشمک زدن یک نور در فرکانس امواج مغزی آلفا فردی خود به مدت 1.5 ثانیه ، بیش از سه برابر سریعتر یاد بگیرد.

مغز یک مرکز ثابت فعالیت الکتریکی است و هنگامی که از طریق الکتروانسفالوگرام (EEG) اندازه گیری می شود، الگوهای خاصی به شکل فعالیت امواج مغزی در نوسان منظم ظاهر می شود. وقتی احساس آرامش و آرامش می کنید یا حتی مراقبه هستید، امواج مغزی شما بین 8 تا 12 هرتز (طیف موج آلفا ) در نوسان است.

به گفته پروفسور زوئه کورتزی، نویسنده ارشد یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله مغزی کورتکس، هر فرد فرکانس موج آلفای خاص خود را در این محدوده دارد و اگر بتوانید کل مغز را برای همگام سازی در این فرکانس تحریک کنید، می توانید به شدت عملکرد یادگیری آن کمک کنید.

کورتزی می گوید: «ما این نوسانات را شبیه سازی کردیم تا مغز با خودش هماهنگ باشد و در بهترین حالت برای شکوفا شدن باشد. انعطاف پذیری مغز ما توانایی بازسازی و یادگیری چیزهای جدید است که به طور مستمر بر روی الگوهای قبلی تعاملات عصبی بنا می شود. با استفاده از ریتم امواج مغزی، ممکن است بتوان یادگیری انعطاف پذیر را در طول عمر، از نوزادی تا بزرگسالی، افزایش داد.

مغز

کورتزی و تیمی از دانشمندان علوم اعصاب از 80 شرکت‌کننده مطالعه EEG گرفتند و فرکانس موج آلفای منحصربه‌فرد هر سوژه را پیدا کردند. سپس آنها "پالس های نوری" مربع های سفید چشمک زن را روی صفحه کامپیوتر ایجاد کردند که دقیقاً با امواج آلفای فرد مطابقت دارد.

آنها این پالس ها را به مدت 1.5 ثانیه به آزمودنی ها نشان دادند و این فرضیه را مطرح کردند که این کار می تواند فعالیت مغز را به حالت هماهنگ تری وارد کند و سپس به آزمودنی‌ها یک تکلیف شناختی سریع داده شد، که در آن آنها باید اشکال خاصی را از میان آشفتگی‌های بصری بی‌نظم انتخاب می‌کردند. هر آزمودنی این تمرین را 800 بار تکرار کرد و به گروه‌های مختلف فرکانس صحیح همگام‌سازی شده با پیک‌های خواندن EEG، فرکانس صحیح همگام‌سازی شده با فرورفتگی‌های خواندن EEG، امواج تصادفی یا امواجی که عمداً تنظیم شده بودند تا کمی بیش از حد تنظیم شوند، داده شد.

«نرخ یادگیری» که در آن این گروه‌ها عملکرد خود را بهبود می‌بخشند، کاملاً متفاوت بود، با آزمودنی‌هایی که فرکانس صحیح مطابق با فرورفتگی‌ها در EEG آنها بهترین عملکرد را داشتند. این گروه حداقل سه برابر سریع‌تر از گروه‌های کنترل بهبود یافتند و روز بعد که تمرین تکرار شد، افزایش عملکرد خود را حفظ کردند.

دکتر الیزابت مایکل یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: این مداخله به خودی خود بسیار ساده است، فقط یک سوسو زدن مختصر روی صفحه نمایش، اما وقتی فرکانس مناسب به اضافه تراز فاز مناسب را می زنیم، به نظر می رسد اثر قوی و ماندگاری داشته باشد. 

پروفسور ویکتوریا لئونگ از NTU و دپارتمان اطفال کمبریج می‌گوید: ما احساس می‌کنیم که دائماً به دنیا توجه می‌کنیم، اما در واقع مغز ما عکس‌های فوری می‌گیرد و سپس نورون‌های ما با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا اطلاعات را به هم متصل کنند. فرضیه ما این است که با تطبیق دادن تحویل اطلاعات به فاز بهینه یک موج مغزی، جذب اطلاعات را به حداکثر می‌رسانیم زیرا این زمانی است که نورون‌های ما در اوج تحریک‌پذیری قرار دارند.

لئونگ می‌گوید: «وقتی بزرگسالان با کودکان خردسال صحبت می‌کنند، گفتار کودکانه را به شکلی آهسته و اغراق‌آمیز از صحبت کردن اتخاذ می‌کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که گفتار هدایت‌شده توسط کودک ممکن است راهی خود به خود برای تطبیق نرخ و جذب امواج مغزی کندتر کودکان برای حمایت از یادگیری باشد.

این تیم می‌گوید که این تکنیک احتمالاً در طیف وسیعی از موقعیت‌ها و وظایف کار می‌کند و می‌تواند با هدگیرهای EEG بسیار مقرون‌به‌صرفه کار کند.

کورتزی گفت: «در حالی که مطالعه ما از دستگاه‌های پیچیده EEG استفاده کرد، اکنون سیستم‌های هدبند ساده‌ای وجود دارد که به شما امکان می‌دهد فرکانس‌های مغز را به راحتی اندازه‌گیری کنید.»

مغز 1

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز