راز اجرام عجیب و محکوم به فنا در مرکز کهکشان چیست؟

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۲۱:۲۲:۲۲
کد خبر: ۱۴۴۲۵۷۹
راز اجرام عجیب و محکوم به فنا در مرکز کهکشان چیست؟
مطالعه 20 ساله، اجرام عجیب و محکوم به فنا در مرکز کهکشان را تماشا می کند.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ ستاره شناسان دهه هاست که یک شی مرموز را در نزدیکی مرکز کهکشان ردیابی می کنند، و اکنون یک مطالعه جدید هویت و سرنوشت نهایی آن را در سال های آینده روشن کرده است، زمانی که احتمالاً توسط سیاهچاله کلان پرجرم در کمین در آنجا فرو می رود. 

مرکز کهکشان راه شیری شدیدترین محیط در کهکشان را تشکیل می دهد. این به این دلیل است که این سیاهچاله قوس A* (Sgr A*)، یک سیاهچاله بسیار پرجرم با جرم حدود چهار میلیون خورشید است که تأثیر گرانشی عظیمی بر ستارگان و دیگر اجرام در منطقه ایجاد می کند.

یکی از این جرم ها به نام X7 شناخته می شود که تخمین زده می شود جرمی حدود 50 زمین داشته باشد و در مداری تقریباً 170 ساله Sgr A* باشد. اگرچه برای چندین دهه ردیابی شده است، اخترشناسان کاملاً مطمئن نبودند که X7 در واقع چیست، بنابراین برای مطالعه جدید، تیمی از گروه مرکز کهکشانی UCLA و رصدخانه Keck تصمیم گرفتند تا به این موضوع پی ببرند.

اخترشناسان داده های 20 ساله X7 را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که در طول زمان در حال کشیده شدن است، به طوری که اکنون کاملاً کشیده شده است. همچنین در حال افزایش سرعت است، به طوری که اکنون با سرعتی در حدود 700 مایل (1127 کیلومتر) در ثانیه حرکت می کند.

آنا سیورلو، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: هیچ شی دیگری در این منطقه چنین تکامل شدیدی را نشان نداده است. این ستاره دنباله‌دار شکل بود و مردم فکر می‌کردند که شاید از بادهای ستاره‌ای یا فواره‌های ذرات سیاه‌چاله به این شکل رسیده است. اما همانطور که به مدت 20 سال آن را دنبال کردیم، دیدیم که کشیده تر می شود. چیزی باید این ابر را با جهت گیری خاص خود در مسیر خاص خود قرار داده باشد.

اگرچه تمام اجسام در این منطقه تمایل دارند در گرانش شدید کشیده شوند، X7 نسبت به بقیه تغییرات شکل بسیار چشمگیری را تجربه کرده است و این می تواند کلید درک هویت آن باشد.

دسته دیگری از اجسام به نام اجسام G نیز به نظر می‌رسد که ابرهای غبار باشند، اما زمانی که یکی از آنها در سال 2014 از Sgr A* عبور کرد، جرم کمتری از حد انتظار از دست داد که نشان می‌دهد هسته متراکم‌تری در آن وجود دارد. این نشان می دهد که این ستاره ای بود که در یک کفن گرد و غبار پیچیده شده بود و X7 می تواند یک کلاس جدید از اجرام باشد که فقط غبار است، ستاره را نگه می دارد. این تیم پیشنهاد می کند که این ابر از مواد ممکن است پس از برخورد دو ستاره به بیرون پرتاب شده باشد.

بنابراین ما گذشته نزدیک آن را می دانیم، اما چه چیزی برای X7 در انتظار است؟ با توجه به محاسبات تیم از مسیر خود، X7 نزدیک‌ترین رویکرد خود را به سیاه‌چاله کلان‌جرم در حدود سال 2036 خواهد داشت و بعید است که از این برخورد جان سالم به در ببرد. 

مارک موریس، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که نیروهای جزر و مدی قوی اعمال‌شده توسط سیاه‌چاله کهکشانی در نهایت X7 را قبل از اینکه حتی یک مدار را کامل کند، از هم جدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز