جزئیات بسته پیشنهادی کارآفرینی دولت سیزدهم در گفت وگو با رئیس کانون کارآفرینان تهران

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۱۶:۰۰:۳۵
کد خبر: ۱۳۵۸۳۱۱
جزئیات بسته پیشنهادی کارآفرینی دولت سیزدهم در گفت وگو با رئیس کانون کارآفرینان تهران
مهندس بشیر انیسی، متولد سال 1361 از کارآفرینان برتر کشور است و هم اکنون به عنوان رییس کانون کارآفرینان فعالیت می‌کند. در چهاردهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران او در کنار سایر مقامات ارشد کشور از جمله سخنرانان مراسم بود.

در گفت و گو با مهندس بشیر انیسی، رییس کانون کارآفرینان استان تهران مطرح شد:

در چهاردهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران چه گذشت

مهندس بشیر انیسی، متولد سال 1361 از کارآفرینان برتر کشور است و هم اکنون به عنوان رییس کانون کارآفرینان فعالیت می‌کند. در چهاردهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران او در کنار سایر مقامات ارشد کشور از جمله سخنرانان مراسم بود. علاوه بر این، وی در حاشیه این جشنواره و حتی مدت‌ها قبل از آنکه به عنوان رییس کانون انتخاب شود، تلاش‌های گسترده ای را برای ایجاد یک مکانیزم فراگیر برای بهبود فضای فعالیت کارآفرینان و شکل گیری آسان کسب و کارهای خلاقانه شروع کرده بود. وی اولین شرکت مشاوره مدیریت استراتژیک در صنعت ساختمان را تاسیس کرده و به عنوان کارآفرین این صنعت، فعالیت‌های گسترده ای را به انجام رسانده است. وی کارشناس ارشد اقتصاد و تجارت الکترونیک و کارشناس ارشد MBA و دارای مدرک مدرسی کارآفرینی از دانشگاه صنعتی شریف است.

در گفت و گویی که پیش رو دارید، چهاردهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران را از دیدگاه رییس کانون کارآفرینان استان تهران بررسی کرده ایم که می‌خوانید:‌

جناب مهندس انیسی روز چهارم مرداد چهاردهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران برگزار شد که شما هم یکی از سخنرانان این مراسم بودیدچه تفاوت‌هایی در این جشنواره نسبت به سال‌های قبل از نظر شما وجود داشت؟

مهم ترین تفاوت امسال با سال‌های گذشته تغییر در رویکرد کلان مدیران و تصمیم گیران کشور نسبت به مساله کارآفرینی و منزلت و اهمیت کارآفرینان بود.

برای مثال دولت سیزدهم با توجه به اهمیتی که به مساله کارآفرینی در شکوفایی اقتصاد و اشتغال در کشور قائل است، خیلی محکم پای مساله کارآفرینی و اشتغال ایستاده است. به این صورت که هم اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران و هم آقای دکتر منصوری، استاندار تهران، هم مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، آقای دکتر زند وکیلی، هم وزیر کشور، بخصوص مشاور ایشان آقای دکتر طهوری به این مساله توجه ویژه ای دارند و اهمیت ویژه ای نسبت به این مساله هم از جنبه نظری و هم در عمل و اجرا قائل هستند.

در همین جشنواره که به آن اشاره کردید حضور معاون رییس جمهور، امیدواری خاص و دلگرمی زیادی برای کارآفرینان بود. علاوه بر این، همه این عزیزان پای کار ایستاده اند تا کاستی‌هایی که در دو سه - سال گذشته در بحث کارآفرینی بود را جبران کنند.

از چه طریقی این جبران مافات صورت می‌گیرد؟‌ چه برنامه‌های عملیاتی در دستور کار قرار دارد؟

در وهله اول شورای عالی اشتغال برای حمایت از کارآفرینان مصوبه ای را در سال 1389 تصویب کرده بود که تقریبا تا الان معطل مانده بود. طبق مفاد این مصوبه یکی از کارهایی که باید انجام می‌شد، فعال سازی همین کانون‌های کارآفرینی به عنوان اتاق فکر دولت بود که این مساله به صورت جدی در حال عملیاتی شدن است و دولت هم همکاری کامل را در این زمینه انجام داده است و می‌دهد.

این مصوبه شامل چه پیشنهاد‌هایی برای رونق و تشویق کارآفرینی در کشور است؟

این مصوبه شامل یک بسته کارآفرینی است که همین تیم کارآفرینی که مدتی است تشکیل شده و امروز در حال کار است، در قالب یکی از بند‌های آن مصوبه پیشنهاد آن بسته را داده بود. درواقع این اولین بسته کارآفرینی بود که برای حمایت از کارآفرینان در کشور تصویب شده.

یکی از بند‌های این مصوبه تشکیل کانون‌های کارآفرینی بود. به این معنا که طبق اساسنامه کانون‌های کارآفرینی، این کانون‌ها چه در سطح استانی و چه در سطح ملی، باید نقش اتاق فکر حوزه کارآفرینی دولت باشند. در حاشیه این جشنواره و با مذاکراتی که با مسئولان ارشد داشتیم بخش عمده ای از این کاهار هم مورد تایید قرار گرفت و هم وارد فاز عملیاتی شد.

حضور شما و تیمی که از کانون کارآفرینی در این جشنواره حاضر بودند، چه ویژگی‌هایی داشت؟ خصوصا در مقایسه با سال‌های گذشته.

ما در این جشنواره و در جلساتی که با مسئولین مربوطه داشتیم، چند خواسته مهم را مطرح کردیم. اول این که طبق اساسنامه و طبق مصوبه شورای عالی اشتغال و بر اساس کارکرد تعریف شده برای کانون کارآفرینان، از این نهاد به صورت عملیاتی به عنوان اتاق فکر حوزه کارآفرینی استفاده‌های جدی و لازم صورت گیرد. در این راستا دوستان زحمت کشیدند و کار عملیاتی را شروع کردند. از جمله با همت آقای منصوری استاندار محترم تهران و معاون اقتصادی ایشان مقرر شد حداقل یک نفر از کانون کارآفرینان به همه دستگاه‌ها و ادارات کل در زمینه‌های صنعت از جمله اداره کل صمت، اداره کل گردشگری، اداره کل جهاد و اداره کل کار، به عنوان مشاور معرفی شوند.

این فقط مربوط به استان تهران است؟‌

خیر. این برنامه هم در سطح ملی در حال پی گیری است و هم در سطح استان. خوش بختانه دوستان، خیلی خوب پای کار آمدند و استقبال زیادی از این برنامه صورت گرفت. آقای منصوری، استاندار تهران و مدیر کل محترم دفتر توسعه کارآفرینی، آقای زند وکیل و آقای مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهور در گفت و گوهایی که داشتیم خیلی استقبال کردند و تاکید کردند که حتی بحث تغییر و توسعه جنشواره در سال‌های آینده نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

این تغییرات در جشنواره سال بعد شامل چه مواردی خواهد بود؟‌

البته در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری است؛ اما به طور کلی، تغییر ساختار و حرفه‌ای‌تر شدن آن، اضافه شدن بخش‌های دیگری در کنار سه بخشی که تا حالا در دستور کار جشنواره بود یعنی؛ صنعت، خدمات و کشاورزی، برای سال‌های آینده از مواردی است که می‌توان به آن ها اشاره کرد.

مثلا چه بخش‌هایی را می‌توان به جشنواره ای که تحت عنوان کارآفرینی فعالیت می‌کند اضافه کرد؟‌

بخش‌های متعددی از اقتصاد و کسب و کار کشور هستند که به لحاظ ساختاری قابلیت حضور در این جشنواره را دارند. برای مثال حوزه ICT، حوزه بانوان، کسب و کارهای روستایی و غیره می‌توانند برای افزایش ظرفیت و غنای جشنواره و تشویق توانمندی‌های این حوزه‌ها به ساختار جشنواره سال آینده اضافه شوند. ضمن این که می‌توانیم ظرفیت جشنواره را به لحاظ تعداد حاضرین و برندگان بالا تر ببریم و به عبارت دیگر بتوانیم یارگیری بیشتری از عرصه اقتصادی کشور برای جشنواره داشته باشیم. هنوز هستند کارآفرینانی که در این جشنواره شرکت نکرده اند. بنابراین باید ثبت نامها و دعوت‌ها بیشتر شود و حتی ظرفیت برگزیدگان نیز افزایش پیدا کند.

حوزه تجارت الکترونیک کشور یکی از حوزه‌های بالقوه و بالفعل اقتصادی است که ظرفیت و شایستگی بالایی برای حضور در این جشنواره دارد. تا جایی که همین الان هم می‌توان بیش از ده کارآفرین برتر را در این حوزه به عنوان منتخبین این جشنواره تصور کرد. اگر بخواهیم همه برند‌های فعال در این حوزه‌ها را تحت پوشش قرار دهیم باید ظرفیت جشنواره و تعداد انتخاب‌ها بیشتر شود. دوستان هم توافق‌های لازم را انجام داده اند که برویم و کار کارشناسی را از داخل کسب و کار آن‌ها شروع کنیم.

فکر می‌کنید جشنواره به طور کلی می‌تواند نقش قابل ملاحظه ای در تشویق عرصه کارآفرینی کشور با فرض عوض نشدن وضعیت موجود، داشته باشد؟

به هرحال این فعالیت نوعی کار نهادگرایانه است و خود کارآفرینان که امروز برگزیده شدند، همگی اعلام آمادگی کردند که حاضرند بیایند در حوزه‌های مختلف کار کنند. کشور خودمان است و همه باید دست به دست هم بدهیم و کارها را پیش ببریم. چون این کار یک کار تیمی است و نه فردی. یعنی فکر می‌کنیم این جریان به زودی تاثیر خودش را روی فضای کسب و کار خواهد گذاشت.

مدت‌هاست که شاهدیم نوابغ و نخبگان به خاطر فضای کسب و کار از کشور می‌رونداین جشنواره و ایده‌هایی که شما طرح می‌کنید می‌تواند این روند را متوقف کند؟‌

وقتی فضای کسب و کار بهبود پیدا کند و ترویج فرهنگ کارآفرینی صورت گیرد، وقتی منزلت اجتماعی یک کارآفرین در کشوری بالا باشد و کارآفرین فکر کند که مهم است، هم نخبگان ما که بالقوه می‌توانند بالفعل شوند و هم کارآفرینانی که بالفعل شده اند، انگیزه بیشتری نسبت به کارآفرینی در کشور پیدا می‌کنند. با ترویج فرهنگ کارآفرینی، بهبود فضای کسب و کار و بالا بردن منزلت اجتماعی کارآفرینان، قطعا این روند متوقف می‌شود. این‌ها همه فعالیت‌هایی است که به صورت عملی و اجرایی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و در حاشیه جشنواره تحولات عملیاتی و مذاکرات خوبی در این راستا صورت گرفت. برای مثال چنانچه گفته شد استاندار دستور داد که کارآفرینان طبق اساسنامه کانون، حکم مشاور در دستگاه‌های دولتی را دریافت کنند. معاون رییس جمهور هم از این ایده استقبال کرد. وازرتخانه‌های کار و کشور هم اعلام آمادگی کردند که از کارآفرینان با معرفی کانون کارآفرینان مشاوره بگیرند که همه این‌ها منطبق با اساسنامه کانون کارآفرینان است.

بحث انتخاب‌ها و مدل‌های داوری را چطور ارزیابی می‌کنید؟‌

جشنواره کارآفرینان برتر توسط وزارت کار برگزار می‌شود و تنها جشنواره رسمی کارآفرینی در کشور است که با دقیق ترین مدل‌های داوری دنیا داوری می‌شود. نکته دیگر این که این جشنواره متکی به اسپانسرها نیست. جشنواره ای آزاد است که شرکت کنندگان از هر طیفی اگر خودشان را لایق این انتخاب و تقدیر می‌دانند، سالی یک بار، ثبت نام می‌کنند و وارد رقابت می‌شوند. داورانی از هیات علمی نخبگان کارآفرینی و کارآفرینان برتر کشور این جشنواره را داوری می‌کنند.

روال کار به این شکل است که در وهله اول بدون ذکر نام، تمام پرونده‌ها بررسی شده و غربالگری می‌شوند. در مرحله دوم نوبت داوری نهایی است. سپس تعداد محدودی انتخاب می‌شوند که امسال 37 نفر بودند. از این به بعد نوبت به بازدید و ارزیابی میدانی می‌رسد؛ یعنی داوران به دیدن کسب و کاری می‌روند که خالق آن انتخاب شده است و با مصاحبه و مطالعات دقیق با سازمان کسب و کار مربوطه آشنا می‌شوند و در نهایت داوران، منتخبین نهایی را در هر سه حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی معرفی می‌کنند.

در پایان به صورت خلاصه بفرمایید در جشنواره چهاردهم چه تحولاتی رخ داد که از نظر شما مهم بودند.

حضور مدیران ارشد یکی از نقاط قوت این جشنواره بود. معاون وزیر کار در جلسه حضور داشت، مشاور وزیر کشور، معاون اجرایی رییس جمهور، استاندار تهران، مدیر کل اداره کار، مسئول کارگروه اقتصادی مقام معظم رهبری و دیگران با حضورشان در این جشنواره و مراسم، آن را بسیار پربار کردند. در این جشنواره علاوه بر انتخاب 7 نفر در بخشهای بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات 7 نفر نیز شایسته  تقدیر شدند و لوح گرفتند .

نکته دیگر که در حاشیه این جشنواره مطرح شد و اهمیت بسیاری دارد، این است که قرار است روی منزلت اجتماعی کارآفرینان کار شود. این ایده قبلا هم مطرح شده بود و هیچ وقت اجرایی نشد. در حالی که در همه کشورها اجرا می‌شود. معاون رییس جمهور، استاندار تهران و مشاور وزیر کشور هم اهتمام خوبی کردند که این کار انجام شود.

 

 

با تشکر از حضور شما در این گفت و گو

گفتنی است که جشنواره چهاردهم تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران روز چهاردم مرداد در سالن تلاش و با حضور مقامات ارشد کشوری اعم از معاون رییس جمهور،‌ معاون وزیر کار، مشاور وزیر کشور، استاندار تهران، مدیر کل اداره کار، مسئول کارگروه اقتصادی مقام معظم رهبری، مهندس بشیر انیسی، رییس کانون کارآفرینان استان تهران و... در سالن تلاش برگزار شد و طی آن از حدود 7 نفر تقدیر شدند که لوح گرفتند و در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات هم 7 نفر به عنوان افراد برتر انتخاب شدند.

افراد برگزیده جشنواره چهاردهم تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران به این شرح بودند:‌

نفرات برتر

1-    سعید سعادت صانعی/ مجتمع فنی تهران/ خدمات

2-    شهرام شکوری/ شرکت مهندسی نرم افزار هلو/ خدمات

3-    مهدی رضایی/ کندا ایده/ خدمات

4-    مهرداد عالی پور هریسی/ عالی تحریر پارسیان/ صنعت

5-    غلامعلی مالامیری کجور/ یاس استیل نیکوکار/ صنعت

6-    داود ادیب/ شرکت صنایع ارتباطی آوا/ صنعت

7-    مریم تاج آبادی ابراهیمی/ تک ژن زیست/ کشاورزی

برگزیدگان شایسته تقدیر

1-    علی سلطان زاده/ موسسه نیکوکاری رعد الغدیر/ خدمات

2-    سعید صادق پوروجدی/ پکتوس/ صنعت

3-    احمد شاکری/ بهران آسانبر/ صنعت

4-    رضا خلج/ امن پردازان سورنا/ صنعت

5-    رامین رمضانی کلمر/ شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران/ صنعت

6-    حمید رضا شیرازی‌ها/ برنس مد/ صنعت

7-    مهدی رحمانی/ رنگین نانو ساختار/ صنعت

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز