عضو هیات‌ مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو:

به روزآوری قیمت قطعات به تنهایی نمی‌تواند مشکلات قطعه‌سازان را حل کند/ کاهش تولید خودرو به کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۰۵:۴۰:۵۲
کد خبر: ۱۰۳۱۰۸۵
به روزآوری قیمت قطعات به تنهایی نمی‌تواند مشکلات قطعه‌سازان را حل کند/ کاهش تولید خودرو به کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه
عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، گفت: به روزآوری قیمت قراردادهای قطعه‌سازان، لازم است اما به شرطی که مطالبات قطعه‌سازان به موقع پرداخت شود که تاکنون این امر، تحقق پیدا نکرده است.

«بهرام شهریاری»، عضو هیات‌ مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، در خصوص در خواست به روزآوری قیمت قرارداد قطعه‌سازان از طرف ایران خودرو، به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: این درخواست به تنهایی مشکلات قطعه‌سازان را مرتفع نخواهد کرد؛ نکته مهم در این درخواست نحوه اجرای صحیح افزایش قیمت بر طبق مستندات قطعه‌سازان است.

او ادامه داد: زمانی که قطعه‌سازان مدارک و مستندات افزایش قیمت ارائه می‌کنند، خودورسازان در خصوص تعیین قیمت قطعات وارد مرحله چانه زنی با قطعه‌ساز می شوند و باید منتظر ماند و دید افزایش قیمت قرارداد تامین قطعات تا چه حد واقعی خواهد بود و چند درصد از در‌خواست قطعه‌سازان از طرف ایران‌خودرو، اجرایی می‌شود و تا زمانی که درصد افزایش قیمت قراردادها مشخص نشود، نمی توان در خصوص بهبود شرایط قطعه‌سازان قضاوت کرد.

شهریاری با بیان اینکه هنوز هیچ درخواستی در خصوص آمادگی خودروسازی سایپا جهت به روز‌رسانی قرارداد‌ها به انجمن قطعه‌سازان ارسال نشده است، گفت: به فرض اینکه افزایش قیمت قطعات خودرو به صورت منصفانه انجام شود، مشکل بعدی قطعه‌سازان زمان و نحوه پرداخت مطالبات از شرکت های خودروسازی است. متاسفانه یکی مشکلات اصلی قطعه‌سازان عدم وصول مطالبات از شرکت های خودروساز است.

او تاکید کرد: عدم پرداخت به موقع مطالبات از طرف شرکت های خودروساز در شرایط افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال باعث شده است که قطعه‌سازان جهت تامین مواد اولیه و اجرای تعهدات خود با مشکلات زیادی روبرو شوند. به روزآوری قیمت قراردادهای قطعه سازان، لازم است اما به شرطی که مطالبات قطعه سازان به موقع پرداخت شود که تاکنون، این امر تحقق پیدا نکرده است.

او در خصوص جزییات اصلاح قراردادها و به روزآوری آنها، تصریح کرد: افزایش 55 درصدی قطعات خودور بیش‌تر در حد یک فرضیه است و افزایش قیمت همه قطعات به یک میزان نیست. درصد افزایش قیمت قطعات بستگی به نوع مواد اولیه و مقدار ارزی‌بری آنها دارد، به همین دلیل نمی توان در حال حاضر ارزیابی از درصد افزایش قیمت داشت.

شهریاری با تاکید بر توان بالای صنعت قطعه‌سازی جهت تامین نیاز داخلی، گفت: زمانی که تولید خودرو از مرز یک میلیون ششصد هزار خودرو گذشت،  قطعه سازان علاوه بر تامین نیاز داخلی در بخش صادارت هم موفق بودند و قطعات شرکت های خودروساز خارجی مانند پژوه فرانسه را تامین می کردند، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کاهش تولید خودرو به کمتر از 800 هزار دستگاه در سال بسیاری از قطعه سازان، زیر ظرفیت خود اقدام به تولید می کنند.

عضو هیات‌ مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو در انتقاد از واردات قطعات خودرو از چین، گفت: در شرایطی که بیشتر قطعه‌سازان در حال ورشکستگی هستند، برخی بدون توجه به ظرفیت های تولیدی داخل قطعات خودرو را به صورت گسترده از کشور چین وارد می کنند که این کار، علاوه بر خروج ارز از کشور به مشکلات حاد صنعت قطعه سازی  کشور دامن می زند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز