معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی

«دین و فضای مجازی» مغفول مانده است

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۰۵:۱۹:۲۵
کد خبر: ۱۳۳۶۹۶۵
«دین و فضای مجازی» مغفول مانده است
معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با مدیران و کارشناسان رسانه و فضای مجازی مرکز رسانه و فضای مجازی مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم و نمایندگان برخی نهادهای حوزوی دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، قاسم خالدی؛ معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در این دیدار با موضوع«ظرفیت‌شناسی و آشنایی با فرصت‌ها و توانمندی‌های مراکز حوزوی در عرصه تولید محتوا و رسیدن به فرایندهای مشترک با مرکز ملی فضای مجازی» گفت: مرکز رسانه و فضای مجازی مرکز مدیریت حوزه های علمیه با کمک تمام نهادهای حوزوی، رسالت بزرگی در عرصه دین و دینداری دارد و باید کارهای جدی دراین خصوص انجام شود.
وی افزود:‌ با توجه به این که تعدد نهادها منجر به این می‌شود که تقسیم کار و تمرکز بر روی مزیت‌های نسبی انجام نشود، این نشست‌ها می‌تواند این آسیب را کاهش داده و همکاری های مشترک را به دنبال داشته باشد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص وضعیت مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: با عبور از وبِ یک به وبِ دو بعد از رواج وبلاگ‌نویسی، تغییر و تحولات بزرگی در کشور شکل گرفت که نیازمند اقدامات جدی تری بود که فقدان یک قرارگاه برای تمرکز فعالیت‌ها در عرصه اینترنت خلأ بزرگی در آن دوران ایجاد کرده بود که مباحث دوگانه «فرصت یا تهدید بودن اینترنت» نیز همزمان مطرح شده بود بنابراین با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و راهگشای ایشان شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تاسیس شد.
وی ترسیم نقشه راه جمهوری اسلامی در فضای مجازی، سیاست گذاری، تنظیم مقررات، تصویب ضوابط، تقسیم کار بین دستگاهی، هماهنگی بین دستگاه‌ها ، نظارت و ارزیابی، مدیریت و راهبری آن را از ماموریت های اصلی شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی دانست.
خالدی افزود: شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در حوزه پر کردن خلأهای قانونی و اسناد بالا دستی این حوزه کارنامه بسیار خوبی داشته و توانسته خلأها را خوب شناسایی و برای آنها سندنویسی کند.
وی به نسبت بین دین و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که مغفول مانده است، بحث« دین و فضای مجازی» است که ما نتوانستیم این موضوع اصلی را در فضای مجازی تبیین کنیم و تا ندانیم «نسبت دین با فضای مجازی» چیست و این نسبت را چگونه باید برقرار کنیم توفیق چندانی در این حوزه کسب نخواهیم کرد.
وی تصریح کرد: اقدامات خوبی به همت طلاب و فضلا در حوزه های علمیه سراسر کشور شکل گرفته است و ضمن تقدیر از این عزیزان باید توجه داشت که برایند این زحمات و اقدامات همچنان برآیندمورد انتظار نیست.
خالدی ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور در مرحله جمع آوری و ارائه محتوا و آینده پژوهی گفت: عبور از این مرحله طبق تغییر ذائقه پژوهشگران باید صورت گیرد.
وی افزود: گنج بزرگ محتوایی تولید شده در مرکز نور را در اختیار علاقه مندان این حوزه قرار دهید تا همگان بتوانند از این منبع عظیم محتوایی و معارف اهل بیت (ع) بهره ببرند و حتی باید برنامه ای هوشمند و هدفمند برای عرضه محصولات برای جهانی شدن آنها طراحی شود.
خالدی با بیان اینکه بحث خط و زبان فارسی جزو وظایف مرکز ملی است و مرکز آماده همکاری با نور و استفاده از تجربیات در این حوزه است، اظهار داشت: می توان از نقش مرکز ملی به عنوان حلقه واسط و هماهنگ کننده بین دستگاهی برای برطرف کردن موانع پیش روی مرکز تحقیقات علوم اسلامی استفاده کرد.
گفتنی است؛ در این دیدار، کارشناسان حاضر و نمایندگان نهادهای حوزوی به بیان دیدگاه های خود پرداخته و ضمن بیان ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی خود در عرصه فضای مجازی، به آسیب‌شناسی این حوزه پرداختند. همچنین بر ضرورت بازتعریف مأموریت و کنشگری برای عبور از موانع موجود و ایجاد فرصت‌های نوین تاکید شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز