برگزاری شصت و پنجمین اجلاس کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۱۷:۳۱:۲۱
کد خبر: ۱۳۳۶۹۸۰
شصت و پنجمین اجلاس اصلی کوپوس (COPUOS) از ۱۱ خرداد به مدت ۱۰ روز و به میزبانی دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (UNOOSA) در شهر وین کشور اتریش در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از مرکز روابط عمومی سازمان فضایی ایران ، این اجلاس به صورت ترکیبی (مجازی - حضوری) برگزار می ­شود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو این سازمان و مطابق هر ساله، برای تاکید بر مواضع اصولی خود و نیز حفظ منافع کشور در این اجلاس حضور دارد.

مهمترین دستورکارهای این اجلاس، توسعه پایدار فعالیت­ های فضایی، کاربردهای فناوری فضایی در تغییرات اقلیمی، فضا و آب و تصویب گزارش اخیر زیرکمیته ­های علمی- فنی و حقوقی می­ باشند. در بیانیه اصلی جمهوری اسلامی ایران بر استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو، دسترسی آزاد به فضا و جلوگیری از شکل گیری مسابقه تسلیحاتی در فضا تاکید و به بهره­ برداری عادلانه از مدار ژئو، مخالفت با هرگونه تصمیم­ گیری خارج از چارچوب کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو(کوپوس) در خصوص بهره ­برداری از منابع فضایی اشاره شده است.

هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، ذیل دستورکارهای اقلیم فضا، فضا و آب، راه­ ها و روش­ های حفظ استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو با تاکید بر گزارش برنامه­ ها و اقدامات ملی صورت گرفته، تحت محورهای فوق اقدام به قرائت بیانیه نمود.

در این اجلاس دو موضوع فنی با عناوین "سهم فناوری فضایی در توسعه پایدار ایران" و "مسابقه کن ست ایران" به ترتیب توسط توسط سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه هوافضا ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است که اعضای کوپوس را دولت ­ها تشکیل می­ دهند که تعداد اعضای آن از سال ۱۹۵۹ به طور مداوم افزایش یافته است و در حال حاضراعضای آن به 100 دولت رسیده است و کوپوس را به یکی از بزرگترین کمیته‌های سازمان ملل متحد تبدیل کرده است. همچنین علاوه بر دولت­ ها، تعدادی از سازمان های بین‌المللی دولتی و غیردولتی، به عنوان ناظر در کوپوس و زیرکمیته‌های آن حضور دارند. علاوه بر موارد بالا، برخی موسسات و کانون­ های تفکر نیز به صورت ناظر در جلسات کوپوس شرکت می­ کنند. همچنین دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل «UNOOSA» خدمات دبیرخانه‌ای را به کوپوس و زیرکمیته‌های آن ارائه می ­نماید.

کوپوس دارای دو زیر کمیته به نام ­های زیرکمیته علمی - فنی و زیر کمیته حقوقی است.

زیرکمیته علمی و فنی، هر ساله به مدت دو هفته جلسات خود را (در ماه فوریه) برگزار می­ نماید و مسائل مرتبط با جنبه‌های علمی و فنی فعالیت­ های فضایی را به بحث می­ گذارد.

زیرکمیته حقوقی، هر ساله به مدت دو هفته جلسات خود را (در ماه آوریل) برگزار می­ نماید و مسائل حقوقی مرتبط با کاوش و بهره‌برداری از فضای ماورای جو را به بحث می­ گذارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز