هلی‌کوپترهای بدون سرنشین بر خاک مریخ فرود می‌آیند

۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۵:۲۸:۰۳
کد خبر: ۱۳۳۹۸۴۴
هلی‌کوپترهای بدون سرنشین بر خاک مریخ فرود می‌آیند
با فرا رسیدن فصل سرما و شب های طولانی و سرد زمستان مریخ احتمال وقوع طوفان های گرد و غبار در این سیاره سرخ افزایش می یابد. به همین دلیل مهندسان ناسا تلاش دارند تا بتوانند آن را برای روبرویی با زمستان آماده کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، همزمان با شروع  پاییز و زمستان و شب های طولانی مریخ احتمال وقوع طوفان های گرد و غبار در این سیاره سرخ افزایش می یابد. به همین دلیل مهندسان ناسا تلاش دارند تا بتوانند آن را برای روبرویی با زمستان آماده کنند.

 ناسا هلیکوپتر مریخی خودران خود به نام اینجنیوتی را سال گذشته با هدف انجام ۵ پرواز به مریخ ارسال کرده بود. اکنون این هلیکوپتر توانسته است ۲۸ پرواز موفق داشته و خود را برای پرواز 29 ام نیز آماده کند. این پرواز قرار است در اواخر این هفته انجام شود. اما چالش جدید اینجنیوتی مواجهه آن با زمستان مریخ است. زمستان مریخ حدود دو سال زمینی طول خواهد کشید.

با توجه به قرارگیری هلیکوپتر در نیمکره شمالی اینجنیوتی اولین زمستان خود را در سطح مریخ تجربه خواهد کرد. در این زمان روز کوتاه‌تر و شبها طولانی‌تر می‌شود و همچنین طوفان های گرد و غبار با احتمال بیشتری به وقوع می پیوندند. در نتیجه نور خورشید نیز برای صفحه های خورشیدی نصب شده بر روی پره های دوقلو ۱۲۰ سانتی متری کمتر خواهد شد. همچنین گرد و غبار می تواند با قرارگیری روی صفحه های خورشیدی عملکرد آنها را کاهش دهد.

مدیر برنامه های ناسا در مورد هلیکوپتر مریخی اینجنیوتی می گوید: اعتقاد ما زنده ماندن هلیکوپتر است. اما به نظر می رسد هر روز اضافی عمر آن یک هدیه در نظر گرفته خواهد شد. سرپرست تیم اینجنیوتی نیز در یک پست وبلاگی نوشت: در طول زمستان هر یک روز ممکن است آخرین روز عمر اینجنیوتی باشد.

 این هلیکوپتر ماه گذشته نیز به دلیل کاهش عمر باتری در اثر گرمایش هلیکوپتر ارتباط خود را با زمین قطع کرده بود. سپس ناسا توانست پس از دو روز این تماس را برقرار کند. با توجه به کاهش عمر باتری ها و عدم استفاده از گرمکن های داخل این هلیکوپتر در هنگام ممکن است اینجنیوتی بتواند خود را در زمستان حفظ کند.

انتهای پیام/ 

 

 

 

منبع پیام : تکنا 

نظر شما