اپراتورها را پای کار تولیدات و صنایع فرهنگی می‌آوریم

۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۳:۲۹:۱۱
کد خبر: ۱۳۴۰۳۵۷
اپراتورها را پای کار تولیدات و صنایع فرهنگی می‌آوریم
بازارپردازی صنایع فرهنگی و خلاق یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی فعالان این حوزه برای موفقیت است به همین جهت تعدادی مدیران فرهنگی کشور دور هم جمع شدند تا تفاهم‌نامه‌هایی اجرایی برای تسهیل فعالیت این بخش امضا کنند

به گزارش خبرنگار علمی و فرهنگی خبرگزاری برنا، سه‌شنبه هفتۀ جاری مدیران برخی از دستگاه‌های فرهنگی کشور (خبرگزاری مهر، وزارت صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، صندوق پژوهش و فناوری سپهر، انتشارات سروش، مؤسسۀ تبیان و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) در سالن جلسات مجتمع فرهنگی برج آزادی کنار هم جمع شدند تا هریک در زمینۀ کاری خود تفاهم‌نامه‌ای اجرایی برای همکاری با شورای فرهنگ عمومی کشور جهت حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق امضا کنند.

سید مجید امامی

اهمیت حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق همچنین معضلاتی که معمولاً تفاهم‌نامه‌ها را در مسیر اجرا با مشکلاتی روبرو می‌کند، سبب شد تا در حاشیۀ این نشست گفتگویی کوتاه با سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور داشته باشیم که می‌توانید در ادامه مشروح آن را بخوانید؛

آقای امامی متاسفانه در کشور ما بارها شاهد بودیم که تفاهم‌نامه‌های متعددی به امضاء رسیده است اما در مرحلۀ به نتیجۀ دلخواه نرسیدیم، برای مثال خود شما مدتی قبل با اصحاب رسانه مصاحبه کردید و از ممنوعیت تولید و توزیع پوشاک نامتعارف صحبت کردید اما وقتی زمان عمل فرا رسید، متاسفانه تغییر محسوسی در سطح شهر ندیدیم، برای این که این تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی شوند چه تدبیری دارید؟

شورای فرهنگ عمومی و نهادهای همکار جهت اینکه تفاهم‌نامه‌های مذکور با چالش در اجرا مواجه نشوند، برای هر مورد چهل تا پنجاه بند برنامۀ عملیاتی تدوین کردند و بعد از آن تفاهم‌نامه‌ها به مرحلۀ امضا رسید، این برنامه‌های اجرایی توسط گروه‌های کارشناسی بی‌طرف تدوین شد و در اختیار دوستان قرار گرفت.

تلاش داریم تا برای همکاری‌های خود نشان‌سازی کنیم، حضور در برج آزادی هم بی‌ارتباط با این هدف نبود، ما بنا داریم که عناصر فرهنگی، تاریخی، مذهبی و ملی ایران را در فعالیت‌های خود برجسته کنیم، البته این فقط شروع کار است و طبعاً برای بهبود فعالیت‌ها نیاز به زمان بیشتر و توسعۀ فعالیت‌ها است، قصد داریم همراه با دستگاه‌های همکار، صندوق سرمایه گذاری ویژۀ شخصیت پردازی (کاراکترسازی) ملی را ساماندهی کنیم، برای این مهم میزان سرمایه‌گذاری چند صندوق مشخص شده است و بر همین اساس امیدواریم که طی مدت زمانی کوتاه عملیاتی شود تا گروه‌های فرهنگی شخصیت‌پرداز بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

چه تضمینی وجود دارد که تأسیس این صندوق‌ و مشابه آن در دیگر زمینه‌های مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق منجر به امتداد رفتار سلیقۀ مدیران آن‌ها نشود؟ چرا به جای تأسیس صندوق، شورای فرهنگ عمومی پیگیر تسری سیاست پرداخت حق تولید ترافیک به همۀ فعالان فرهنگی کشور از طریق سکوهای بومی فضای مجازی نیست؟

به زعم بنده آن‌چه شما مطرح کردید، مقوله‌ای فنی است که معتقدم متولیان موضوع خود باید در این رابطه اظهار نظر کنند اما شورای فرهنگ عمومی به سهم خود تلاش می‌کند تا حد امکان همراهی ارائه دهندگان خدمات دسترسی (اپراتورها) را برای حمایت از صنایع فرهنگی و خلاق را جلب کند اما نقش ما تا این حد که شما اشاره کردید تخصصی و فنی نیست.

بسیاری از مشکلات صنایع فرهنگی و خلاق کشور صرفاً با حمایت مالی مرتفع نمی‌شود، بخش غیردولتی ایران در زمینه‌های مختلف دچار چالش‌های قانونی است که نیاز به رفع آن‌ها داریم، برای کاهش موانع قانونی موجود در راه توسعۀ صنایع خلاق و فرهنگی چه تدبیری دارید؟

رفع چالش‌های قانونی برای رشد صنایع فرهنگی و خلاق یکی از دغدغه‌های مهم شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های همکار است. باید بپذیریم که نظام رگلاتوری را نمی‌توانیم به بخش خصوصی یا سازمانی خاص واگذار کنیم اما می‌توان موانع را کاهش داد.

همکاران ما در قرارگاه بازارپردازی صنایع خلاق و فرهنگی در تلاش هستند که ضمن همکاری با معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی فهرست موانع قانونی موجود برای توسعۀ این صنایع را احصاء و اقدامات لازم برای رفع آن‌ها را انجام دهند، البته این قرارگاه هنوز در شروع کار قرار دارد و لازم است تا زمان بیشتری برای رشد و نقش آفرینی جدی آن اختصاص دهیم.

فعالین صنایع فرهنگی و خلاق چطور با دبیرخانۀ شورای فرهنگ عمومی ارتباط برقرار کنند؟

خط ارتباطی ویژه‌ای برای این قرارگاه پیش‌بینی شده تا فعالین صنایع فرهنگی و خلاق با استفاده از آن دغدغه‌های خود را منتقل نمایند و امیدواریم تا هفتۀ آینده رونمایی شود، این خط به صورت 24 ساعته در خدمت مردم و فعالان این حوزه خواهد بود تا دغدغه‌های خود را منتقل کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز