کشاورزی هوشمند، استقلال و امنیت غذایی

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۰۷۶
کشاورزی هوشمند، استقلال و امنیت غذایی
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی گفت: کشاورزی هوشمند در کشور نیز شروع شده و استان قزوین در این زمینه پیشرو است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگذاری برنا به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از آذربایجان شرقی، جلسه کمیته اقتصاد دیجیتال با حضور عبدالرضا فلاح مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، محمد فرزاد مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی و اعضای این کمیته برگزار شد.

عبدالرضا فلاح مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این جلسه، با اشاره به اینکه شهر هوشمند یک مفهوم است که 9 محور دارد گفت: در حاکمیت هوشمند شهرداری باید امکانات خود را مکانیزه کند و حاکمیت هوشمند از جنس فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه در شهر هوشمندبرخی فرآیند ها فیزیکی هستند و ارتباطی به IT ندارند، افزود: در استانداری می توانیم دستگاه های مرتبط در این زمینه را همراه کنیم. همچنین باید توانمدی های مگفا را با نیازهای خودمان بومی سازی کنیم.

فلاح گفت: باید مدل شهر هوشمند با توجه به نیازهای تبریز بومی سازی شده و مدل مالی و اقتصادی شهر هوشمند نیز استخراج شود که بخشی از این مدل مالی منابع استانداری بوده و بخشی منابع شهرداری و بخشی منابع بخش خصوصی است. فاز اول شهر هوشمند باید شامل مواردی باشد که در اختیار شهرداری بوده و فازهای بعدی مواردی است که بین دستگاهی است.

مشاور استاندار به این نکته اشاره کرد که توانمندی های استان در حوزه تجهیزات خوب بوده ولی حوزه دانش بنیان نیاز به کار بیشتری دارد و همچنین باید توانمندی شرکت های ما بالا رود تا بتوان نیروهای متخصص را در استان نگه داشت.

فلاح با ذکر این نکته که کشاورزی هوشمند صرفا به معنی استفاده از  اینترنت اشیا (IOT) نیست، گفت: در حال گرفتن اعتبار برای بحث کشاورزی هوشمند در استان از وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

وی در حوزه سلامت نیز بیان کرد که حدود 14 یا 15 درصد GDP کشورها در حوزه سلامت بوده و در دنیا Help service provider ها تشکیل شده ولی جوان هستند. همچنین باید یک سری پروژه هایی که منافع استان در آن بوده تعریف کنیم و یک مرجع برای سلامت هوشمند داشته باشیم.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد: بحث عدم توانایی جذب سرمایه برای این پروژه ها و طرح ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و کمبود بازیگران این زمینه حوزه حمایتی را انجام می دهند محسوس می باشد.

محمد فرزاد مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مفاهیم اقتصاد دیجیتال به درستی در جامعه جا نیفتاده است، افزود: باید یک سری پروژه های اقدام برای این کمیته تعریف شود.

وی با بیان اینکه در شش محور در بحث تبصره 18 امکان ارائه تسهیلات در آن ها وجود دارد. گفت: یکی از پروژه های کلان شهر هوشمند است که باید به سمت اقدام حرکت کند که به عنوان مثال ترافیک هوشمند در مناطقی از تبریز به عنوان پایلوت اجرا شود.

فرزاد به به پروژه سایبر پارک هم اشاره کرد و گفت: این پروژه با پیشنهاد بخش خصوصی مطرح و اجرا شد.

مدیر کل ICT استان با اشاره به اینکه شهر هوشمند توسط اپراتور ایرانسل در چند شهر کشور در حال پیاده سازی است، ادامه داد: در خصوص کشاورزی هوشمند نیز باید توجه شود که منابع وجود داشته باشد. همچنین باید مجری پروژه های اقدام و دستگاه های همکار در این زمینه مشخص شود.

محمد فرزاد همچنین به این نکته اشاره کرد که در بحث شهر هوشمند باید جایگاه کمیته و بخش خصوصی مشخص شده و منابع محدوده اجرا و مجری هم باید به صورت دقیق معلوم شود.

وی با بیان این نکته که پروژه شهر هوشمند را به عنوان یک پروژه اقدام تلقی می کنیم، گفت: در آینده جلسات تخصصی در خصوص پروژه های اقدام برگزار خواهد شد.

فرزاد به پروژه سلامت هوشمند اشاره کرد که با تمامی توانمندی ها و امکانات موجود در این زمینه عقب ماندگی وجود دارد و علت انتخاب این پروزه برای این کمیته نیز همین نکته است همچنین کشاورزی هوشمند در کشور نیز شروع شده و استان قزوین در این زمینه پیشرو است.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که هوشمندسازی اقتصاد دیجیتال را به دنبال دارد.

در ادامه جلسه سایر اعضای کمیته نیز در خصوص موضوع جلسه، مطالب و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

انتهای پیام/

نظر شما