خط و نشان چین با فوجیان برای آمریکا

۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - ۲۱:۰۱:۲۳
کد خبر: ۱۳۴۴۸۵۶
خط و نشان چین با فوجیان برای آمریکا
نیروی دریایی ارتش خلق چین سومین ناو هواپیمابر خود موسوم به تایپ 003 فوجیان را به آب انداخت تا ساخت آن را که از 2015 آغاز کرد، حال تکمیل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگذاری برنا، نیروی دریایی چین در حال توسعه و تقویت است و گرچه اکثر شناورهای آن قایق‌های سبک هستند، اما شمار ناوهای سنگینش نیز در حال افزایش‌ هستند. تایپ 003 موسوم به فوجیان که نام یکی از استان‌های چین است، سومین ناوهواپیمابر چینی‌ها و البته نسبت به 2 نمونه قبلی بسیار پیشرفته‌تر است. همچنین با 80 تن وزن، سنگین‌ترین و البته بزرگ‌ترین شناور ساخته شده توسط صنایع نظامی چین است. شماره شناسه این ناو در نیروی دریایی ارتش خلق چین نیز 18 است.

فوجیان در صنایع کشتی‌سازی ژیانگنان در شانگهای ساخته و نخستین ناو هواپیمابر چینی‌ها با سکوی پرواز صاف است. دو ناو هواپیمابر قبلی چین موسوم به لیائونینگ و شادونگ در انتهای باند خود سطح شیبداری موسوم به پرش اسکی داشتند که هواپیما با رسیدن به آن بلند می‌شد. اما ناو جدید همچون نمونه‌های آمریکایی و فرانسوی دارای پرتابگر (کاتاپولت) است. و اما نکته جالب درباره پرتابگر این کشتی چینی در نوع آن و مشابه پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر دنیا است.

کشتی‌های یدک کش در حال انتقال تایپ 003 فوجیان

تایپ 003 نیز مانند ابر ناو هواپیمابر آمریکایی یواس‌اس جرالد آر. فورد (USS Gerald R. Ford) با شناسه CVN-78، پرتابگر مغناطیسی دارد. این پرتابگر بر خلاف نمونه‌های قدیمی که با بخار کار می‌کردند، دارای یک مسیر مغناطیسی زیر عرشه پرواز است و گیره پرتاب با تحریک مغناطیسی در امتداد آن حرکت و با رسیدن به انتهای مسیر، هواپیما را به هوا می‌فرستد. در نمونه‌های قدیمی‌تر از مخزن بخار استفاده شده که با فشرده کردن و هدایتش، نیروی محرکه گیره تامین می‌شود.

مزیت پرتابگر در این است که به کشتی اجازه می‌دهد هواپیماها را در سنگین‌ترین حالت خود، یعنی با سوخت و مهمات کامل با سرعت بیشتری نسبت به پرش اسکی به آسمان بفرستد؛ در پرش اسکی هواپیما بایستی تا حد ممکن سبک باشد و نمی‌تواند به اندازه حداکثر توان خود بار، سوخت و مهمات همراهش داشته باشد. نمونه مغناطیسی نه تنها توان بیشتری نسبت به نمونه بخاری دارد، بلکه سریع‌تر آماده پرتاب مجدد شده و همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کند.

البته تعداد پرتابگرهای این کشتی جدید چینی 3 عدد است و 2 بالابر هواپیما دارد، در حالی که ناوهای هواپیمابر آمریکا در نمونه‌های قدیمی نیز 4 پرتابگر با 4 بالابر دارند. این ناو 80 که هزار تن وزن دارد، بیش از 20 هزار تن سبک‌تر از نمونه‌های آمریکایی است که در نیمه اول دهه 1970 به آب انداخته و عملیاتی شدند. فوجیان توان حمل حداکثر 40 هواگرد را دارد، در حالی که نمونه‌های آمریکایی که به آن‌ها ابر ناو هواپیمابر (سوپر کریر) می‌گویند، 90 هواگرد همراه خود دارند.

مسئله دیگر درباره ناو چینی تامین انرژی و نیروی پیشران آن است که با سوزاندن سوخت فسیلی صورت می‌گیرد، در حالی که آمریکایی‌ها از زمان ورود به خدمت ابر ناو هواپیمابر یواس‌اس انترپرایز (USS Enterprise) با شناسه CVN-65 که در سال 1961 وارد خدمت شد، از راکتور هسته‌ای برای تامین انرژی و نیروی محرکه ناوهای هواپیمابر خود استفاده و از آن پس فقط نمونه‌های اتمی ساختند. در کنار آمریکا فرانسه دیگر کشوری است ناو هواپیمابر اتمی دارد که البته ابر ناو نیست.

ساخت فوجیان همچنان تکمیل نشده و تنها حوزچه خشک آن آب گیری کرد. این کشتی تا 2023 و حتی 2024 کامل و پس از آن وارد کارآزمایی دریایی می‌شود. این کشتی که اولین ناو هوپیمابر غیراتمی با پرتابگر است، برای دفاع از خود در برابر موشک‌ ضد کشتی به سیستم دفاع نزدیک H/PJ14 مسلح شده که با رادار و سیستم اپتیکال پرتابه مهاجم را کشف و با توپ گتلینگ 11 لول و 30 میلی‌متری خود که قادر به شلیک 10 هزار گلوله در دقیقه است، آن را هدف قرار می‌دهد.

تایپ 003 قرار بود همزمان با صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین به آب انداخته و رونمایی شود، اما به دلیل محدودیت‌هایی که کرونا ایجاد کرد این کار با چندبار تاخیر مواجه شد. اما جالب است که در نهایت زمانی رونمایی شد که آمریکا مشغول انجام رزمایش دریایی Valiant Shield 2022 در آب‌های جزیره گوام واقع در 3 هزار کیلومتری از خاک چین بود. فوجیان نیز نام نزدیک‌ترین استان چین به تایوان و آن سوی تنگه تایوان است و تنها 130 کیلومتر فاصله دارند.

تایپ 003 فوجیان می‌تواند جنگنده‌ چندمنظوره نسل 4.5 ناونشین J-15 و نسخه جنگ الکترونیک آن موسوم به J-15D را همراهش داشته باشد. این جنگنده‌ها با ارابه فرود مورد نیاز برای پرتابگر آزمایش شده‌اند. نمونه ناونشین جنگنده نسل 5 چنگدو J-20 و همچنین جنگنده در حال توسعه J-35 که برای نیروی دریایی چین است، دیگر انواع قابل حمل هستند. همچنین به لطف پرتابگر، همچون ناوهای آمریکایی و فرانسوی می‌تواند با خود آواکس مدل KJ-600 نیز حمل کند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

منبع:خبرپو

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز