دانش بنیان‌ها یک میلیارد دلار محصول صادر کردند

۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۱۶:۵۱:۴۱
کد خبر: ۱۳۴۷۵۸۷
دانش بنیان‌ها یک میلیارد دلار محصول صادر کردند
خرید یک‌میلیارد دلاری خارجی‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در 2سال اخیر؛ کرمی: حمایت از صادرات محصولات ایران‌ساخت در مسیر صادراتی توسعه می‌یابد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی رییس مرکز و دبیر دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ، با اشاره به نقش شرکت‌های خلاق در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مسایل و مشکلات جامعه افزود: خانه‌های خلاق و نوآوری پلتفرم جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استفاده از توان بخش خصوصی از طریق بکارگیری فناوری های نرم در رفع مشکلات، ایجاد اشتغال و تولید ثروت در کنار سایر مراکز نوآوری، کارخانه‌های نوآوری و پارک‌های علم و فناوری هستند.

وی با بیان این که خانه‌های خلاق و نوآوری در حوزه‌های فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فعالیت می‌کنند گفت: صنایع خلاق شامل بیست رشته در حوزه‌های رسانه‌های دیداری، شنیداری، فیلم، انیمیشن، سینما و بازارهای جانبی آن، همچنین حوزه‌های فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، پادکست، یادگیری، آموزش، اسباب بازی، مدل و لباس، ورزش، تندرستی، بسته بندی و هنرهای تجسمی، نوآوری های اجتماعی و بازی دیجیتال است. اینها حوزه هایی است که فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانند در آن وارد شده و شرکت‌های خلاق یا دانش بنیان خود را شکل دهند و از این طریق اشتغال پایدار داشته باشند.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق یادآور شد: اگر جوانان در اقصی نقاط ایران اسلامی در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی، ‌اقتصاد، فرهنگ و هنر یا مدیریت درس می خوانند صرفا نباید به فکر این باشند که در مراکز دولتی مشغول به کار شوند، می توانند ایده‌های خود را از طریق حضور در خانه‌های خلاق و نوآوری با کمک منتورها و آموزشگران، سرمایه گذاران یا مدیران خانه‌های خلاق و نوآوری که بازار را می شناسند، با شکل دهی تیمی زنجیره «ایده تا محصول» را طی کنند.

وی درباره حمایت‌های مرکز فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق از شرکت‌های خلاق گفت: این مرکز در زمینه تجهیزات، ‌تسهیلات مالی، توسعه محصول، توسعه بازار، صادرات، کمک به نمونه محصول و ایجاد فضای استقرار شرکت ها به شرط این که شرکت خلاق شده باشند و در خانه‌های خلاق و نوآوری و مراکز یا کارخانه های نوآوری کار کرده باشد، کمک می کند.

کرمی با بیان این که دو نوع شرکت در صنایع خلاق داریم؛ یکی دانش بنیان‌ها هستند که ذیل شرکت‌های دانش بنیان تعریف می شوند و دوم شرکت‌های خلاق هستند، افزود: ما دو نوع شرکت در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری داریم که یکی شرکت‌های دانش بنیان هستند که در جامعه به خوبی شناخته شده‌اند و تاکنون حدود ۶ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان شکل گرفته‌ و ۱۴۰ خدمت از سوی معاونت علمی در اختیار آنها قرار گرفته است.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق اظهار داشت: از تسهیلات مالی تا ارایه مکان و استقرار، حمایت‌های مشاوره‌ای و فنی و خرید محصول اول این شرکت ها، ‌کمک به صادرات و تسهیلات خدمت سربازی از جمله این خدمات است.

وی ادامه داد: بخش دیگر شرکت‌های خلاق هستند که هزار و ۶۰۰ شرکت خلاق در کشور تحت این عنوان در حال فعالیت هستند. برای این که شرکت‌های جدید به وجود بیایند و شکل بگیرند، امکاناتی ذیل قانون جهش تولید، معاونت و دولت و حاکمیت برای این منظور درنظر گرفته شده است که از آنها حمایت شوند تا سرپا بمانند. 

کرمی با بیان این که برای حمایت و کمک شرکت‌های دانش بنیان چند دستیار برای معاونت علمی وجود داد، گفت: کارخانه‌های نوآوری و مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری اصلی‌ترین دستیارهای این معاونت هستند که وظیفه آنها تولید و ایجاد شرکت دانش بنیان و خلاق است. خانه خلاق و نوآوری جایی است که برای ایجاد اشتغال زنجیره حمایتی را دارد.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق افزود: خانه‌های خلاق برای حمایت و کمک به نخبگان و فارغ التحصیلان و جوانانی است که دارای ایده هستند به عنوان مثال جوانی ایده‌ای دارد و احساس می‌کند که می‌تواند این ایده را تجاری سازی و وارد بازار کند اما به تنهایی نمی‌تواند از پس این کار برآید چرا که نیاز به مربی، سرمایه گذار، جا، امکانات و تجهیزات و سیر مطالعاتی ایده و محصول دارد؛ بنابراین با حضور در خانه های خلاق و نوآوری این امکان وجود دارد. خانه‌های خلاق و نوآوری کریدوری است که ایده را در قالب تیم شکل می دهد و بعد تبدیل به شرکت می کند.

وی درباره صادرات محصولات خلاق ادامه داد: تاکنون یک میلیارد دلار میزان صادرات شرکت‌های خلاق و دانش بنیان بوده است. در معاونت علمی کریدور صادرات خانه‌های فناوری و ایران ساخت ایجاد شده است که شرکت‌های خلاق و دانش بنیان می توانند از طریق این کریدور در کشورهای دنیا و نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کنند یا صادرات داشته باشند.

کرمی اضافه کرد: هزینه بخشی از رفت و آمد، اسکان و غرفه‌هایی که در نمایشگاه‌های خارجی باید هزینه کنند، توسط معاونت علمی پرداخت می شود. البته به شرط این که این شرکت‌ها کالاها و محصولات صادراتی داشته باشند ضمن این که ما در کشورهای روسیه، کنیا، سوریه، ارمنستان، عراق و چین پایانۀ صادراتی داریم.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق درباره راه اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری در زمینه رسانه گفت: تفاهم نامه هایی برای راه اندازی خانه‌های خلاق رسانه های فارس، مهر و آنا، دنیای اقتصاد و همشهری امضا کرده ایم که خانه خلاق رسانه آنا و فارس در مرحله تجهیز هستند و خانه های خلاق دنیای اقتصاد و همشهری راه افتاده است؛ خانه خلاق دنیای اقتصاد در جای سابق زندان قصر قرار دارد.

وی افزود: هدف از ایجاد خانه‌های خلاق رسانه این است کسانی که در حوزه رسانه ایده دارند، رسوخ فناوری و نوآوری حوزه رسانه را به خدمت بگیرند و در اختیار رسانه‌های خود بگذارند.

ضرورت هدایت بودجه‌های دولتی به سمت اشتغال‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق درباره این که چه تحولاتی در دولت سیزدهم در این زمینه صورت گرفته است و چه برنامه‌هایی برای آینده در دست تهیه دارید، گفت: چند کار خوب در دولت سیزدهم انجام شد؛ یکی این که در سند تحول دولت به موضوع صنایع خلاق و فناوری‌های نرم به صراحت اشاره شده است و چند وزارتخانه مسئول رسیدگی و اجرایی کردن این سند تحول شده‌اند. قانون جهش تولید در همین دولت مصوب شد و معاون اول رییس جمهوری متولی اجرایی سازی شعار سال و قانون جهش تولید دانش بنیان شده است.

وی افزود: همچنین در سفرهای استانی رییس جمهور به استان ها مصوب شد که حداقل پنج خانه خلاق و نوآوری در هر استان ایجاد شود که برای این کار قرار شده است ۵۰ درصد هزینه ها را سازمان برنامه و بودجه و ۵۰ درصد دیگر را معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان تسهیلات مالی ارایه بدهد.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق بار دیگر یادآور شد: معاونت علمی مشوق‌هایی دارد تا بودجه‌های دولتی را به سمتی که شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در بخش خصوصی شکل بگیرند تا منجر به اشتغال شوند، هدایت می کند.

وی گفت: در استان‌های کمتربرخوردار برای این که جوانان خلاق ما از استان و شهر خود به شهرهای بزرگ و کلان شهرها مهاجرت نکنند، مشوق‌های مالی را بیشتر کرده و از طرف دیگر شرکت‌های بزرگی وجود دارند و فعالیت می کنند و مشوق هایی قرار دادیم که به سمت دانش بنیان شدن بروند.

انتهای پیام/

نظر شما