تفاهم‌نامۀ شروع به کار خانۀ خلاق بازی‌های رایانه‌ای امضا شد

۱۴۰۱/۰۵/۰۲ - ۲۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۹۸۶
تفاهم‌نامۀ شروع به کار خانۀ خلاق بازی‌های رایانه‌ای امضا شد
طی نشستی با حضور مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق تفاهم نامۀ شروع به کار خانۀ خلاق بنیاد ملی بازی های رایانه ای امضا شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، بعداز ظهر امروز یکشنبه، مراسم امضاء تفاهم‌نامۀ شروع به کار خانۀ خلاق بازی‌های رایانه‌ای با حضور سیدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعۀ صنایع خلاق، محمدصادق افراسیابی، عضو هیأت مدیره و معاون نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دیگر از مدیران دو دستگاه برگزار شد.

پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعۀ صنایع خلاق در این مراسم عنوان کرد: خداوند را شاکر هستیم که توفیق شد تا مقدمات شروع به کار یک خانۀ خلاق دیگر را نیز فراهم آوریم به خصوص که بنا است تا این مجموعه در حوزۀ مهم و تخصصی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت کند، البته مذاکرات اولیه برای راه‌اندازی این خانۀ خلاق طی ماه‌های گذشته بین مدیران دو دستگاه انجام شده بود و امروز این مذاکرات منجر به انعقاد این تفاهم‌نامه شد.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفۀ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خانه‌های خلاق بخش خصوصی را برعهده دارد اما مأموریت‌های ملی بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای در صنعت گیم سبب شد تا مقدمات همکاری این دو دستگاه را برای فعالیت در عرصۀ راه‌اندازی خانۀ خلاق بازی‌های رایانه‌ای و فعالان این صنعت فراهم آوریم

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعۀ صنایع خلاق تصریح کرد: پیشتر تفاهم‌نامۀ همکاری میان دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امضاء شده بود تا وزارت ارشاد و رده‌های تابعۀ آن با مجموعۀ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعۀ صنایع خلاق با یکدیگر مشارکت داشته باشند که تفاهم‌نامۀ امروز به نوعی ذیل آن توافق کلی تعریف می‌شود.

کرمی تأکید کرد:  بر اساس توافق انجام شده، بنا داریم تا خانه‌های خلاق بازی‌های رایانه‌ای را در پنج پهنۀ جغرافیایی کشور مستقر کنیم که مرحلۀ آزمایشی آن در تهران انجام خواهد شد. بنیان این کار بر عهدۀ بخش خصوصی است، در کنار آن‌ها نیز ما در معاونت علمی نظام تأمین ملزومات پشتیبانی مناسبی برای شرکت‌های خلاق در نظر گرفتیم که امیدواریم کمکی برای گسترش فعالیت‌های آن‌ها باشد.

وی در پایان گفت: ابلاغ معظم رهبری به سران قوا برای حمایت از صنایع خلاق همچنین تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان از جمله زمینه‌های تقویت کنندۀ موضع معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت از صنایع خلاق هستند، بر اساس قانون حمایت صنایع خلاق و دانش بنیان به طور مستقیم به معاونت علمی سپرده شده که امیدواریم با آیین نامه‌ای که دکتر ستاری به زودی ابلاغ خواهند کرد به نحو مناسبی این حمایت محقق شود.

سیّدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز طی سخنانی عنوان کرد: صنعت بازی‌های رایانه‌ای طی سال‌های گذشته، حتی در دورۀ شیوع پاندمی کرونا از هر دو بعد ارزش بازار و کمیت مخاطب، رشد قابل توجهی داشته است. بازی‌های رایانه‌ای امروز از دیگر صنایع رسانه‌محور مانند سامانه‌های نمایش درخواست ویدئو (VOD)ها، انیمیشن و ... از بعد درآمد و مخاطب واقعاً وضعیت بهتری دارند، همین مسئله به خوبی مؤید اهمیت این موضوع است که دستگاه‌های متولی باید دیدگاه خود نسبت به این صنعت را بروزرسانی کنند تا موفق به ایجاد تحولی اساسی در این حوزه شوند.

وی افزود: یکی از چالش‌های اصلی ایران در زمینۀ بازی‌های رایانه‌ای، تلقی برخی مسئولین از بازی ویدئویی صرفاً به عنوان یک اسباب بازی است! البته طی چند سال گذشته برخی از دستگاه‌ها و مسئولین تلاش کردند تا بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای را برای تحقق وظایف خود یاری کنند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از همین دستگاه‌ها است که ما را کمک کردند تا برنامه‌های خوبی را در حوزۀ بازی‌های رایانه‌ای اجرا کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: یکی از حمایت‌های شایستۀ تقدیر معاونت علمی ریاست جمهوری از صنعت بازی‌های ویدئویی، رسمیت بخشیدن به درگاه همگرا بنیاد به عنوان یک مبدأ ارائۀ نظر کارشناسی بود. تلاش ما در خانۀ خلاق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت متمرکز از تیم‌های خلاق این صنعت است.

این مدیر فرهنگی تأکید کرد: خانۀ خلاق بازی‌های رایانه‌ای به تیم‌های مستعد فعال در این صنعت خدمات آموزشی، منتورینگ و حمایتی ارائه خواهد داد تا شاهد ایجاد شبکه‌ای کارآمد در این حوزه داخل ایران باشیم. تیم‌های خلاق صنعت بازی‌های ویدئویی نیازمند حمایت‌هایی از قبیل تسهیلات بانکی، پذیرش در بورس، بیمه‌ای، مالیاتی، نظام وظیفه، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر و ... هستند که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سعی دارد تا بر اساس توان خود، آن‌ها را ذیل سامانۀ همگرا به صورت متمرکز در اختیار تیم‌های خلاق قرار دهد.

پژمان در خاتمه گفت: سهم بازی‌های رایانه‌ای از تولید ناخالص ملی ما هنوز بسیار ناچیز است که باید ارتقاء پیدا کند، بنیاد نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای تحقق این مهم دارد، مسئلۀ بعدی که برای ما اهمیت دارد، ارتقاء سواد مصرف بازی‌های رایانه‌ای است تا نظارت بر مصرف این محصولات از درون خانواده‌ها شروع شود، در این مسیر نیز دست یاری به سوی همۀ اصحاب رسانه و صاحب تریبون دراز می‌کنیم.

بعد از پایان سخنان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تفاهم‌نامۀ مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای شروع به کار خانه خلاق بازی‌ها رایانه‌ای به امضاء رسید.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز