حاکمیت از توسعه فعالیت رسانه های صوت و تصویر فراگیر حمایت می‌کند

۱۴۰۱/۰۵/۰۳ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۰۸۶
عصر جمعه 31 تیرماه، برنامه «فرحزاد» رادیو تهران در گفت‌وگویی تلفنی با موضوع تعلیق مجوز فعالیت فیلیمو و نماوا، میزبان دکتر محمدصادق افراسیابی؛ سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا و محمدحسن شانه¬ساززاده مدیر عامل نماوا بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، در ابتدای گفت‌وگو شانه­ساززاده؛ مدیر عامل نماوا به سوالی در خصوص احتمال تعلیق فعالیت نماوا و نگرانی­های کاربران این پلتفرم­ پاسخ داد و گفت: موضوع لغو یا تعلیق مجوز اساسا برای نماوا مطرح نیست و این شایعه فقط در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است که صحت ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: ارتباط ما با ساترا و دیگر نهادهای حاکمیتی دوطرفه و مناسب است. قرار نیست در نماوا فعالیتی متوقف شود، ما همچنان در حال تولید محتوا هستیم و خبر ابطال مجوز نماوا کاملا کذب است.  

قانون گریزی منجر به تضییع حقوق همه خواهد شد

مدیرعامل نماوا افزود: به عقیده ما، VODها موفق شدند اقبال جامعه را جلب کنند و گرایش به ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی کمتر شده است و ما به دنبال این هستیم که محتواهای صوت و تصویر فراگیر، فاخرتر، غنی­تر و فرهنگی­تر باشند.

شانه‌ساز زاده در ادامه با تاکید بر لزوم تنظیم‌گری در کشور گفت: اساسا بحث تنظیم­گری در تمام کشورهای توسعه­یافته وجود دارد؛ بنابراین هرکس مایل باشد در زیست­بومی فعالیت کند باید ذیل قواعد و چهارچوب­های تعیین شده فعالیت داشته باشد. اینکه ما بخواهیم قانون­گریزی کنیم، منجر به تضییع حقوق همه، حتی پلتفرم­ها به‌عنوان بازیگران بازار می‌شود و امکان پیگیری قانونی تخلفات را از آن­ها می­گیرد.

یک درخواست از کسانی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر فعالیت دارند

وی درمورد تعامل با ساترا تاکید کرد: ما در حوزه رگولاتوری صوت‌و تصویر حدود دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و طبیعی است که در ابتدای راه نقص‌هایی داشته‌ایم؛ اما باید روندی رو به رشد و تعاملی را با ساترا به عنوان نهاد تنظیم­گر تعیین شده از سوی حاکمیت، ترسیم کنیم و من به‌عنوان پلتفرم وظیفه دارم که با این سازمان تعامل کافی داشته باشم. بنابراین قانون‌گریزی نه به نفع مردم، نه عوامل و نه اشتغال است. ما به دنبال تعامل هستیم و در همین راستا در روزهای اخیر جلسه ای با مدیران ساترا داشتیم و نکات خود را بیان کردیم که صورت جلسه شده و در حال رسیدن به راه‌حل­هایی هستیم. من همین‌جا خواهش می‌کنم همه کسانی که مایلند در این بازار فعالیت داشته باشند و سرویس دهند، از قوانین کشور تبعیت کنند تا شاهد رشد و توسعه رسانه های صوت و تصویر فراگیر باشیم.

مهلت به فیلیمو برای اصلاح وضع موجود

در ادامه این گفت‌وگوی زنده تلفنی، دکتر افراسیابی؛ سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا به سوالی در خصوص لغو مجوز فیلیمو چنین پاسخ داد: طبق اعلام معاونت پایش و نظارت ساترا، مهلتی به فیلیمو داده شده است تا رویه ی موجود خود را اصلاح کند و تا امروز هیچگونه لغو مجوز یا تعلیقی در خصوص فیلیمو انجام نشده است.

وی افزود: حاکمیت از توسعه فعالیت های رسانه های صوت و تصویر فراگیر داخلی استقبال می کند و در نگاشت نهادی سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی بر تامین نیاز محتوایی کشور در حوزه خدمات ویدئوی درخواستی از طریق سامانه ها و سکوهای داخلی تاکید شده است.

سوادرسانه‌ای، لازمه زیست در فضای مجازی

وی در ادامه بیان کرد: لازمه زیست در فضای مجازی، داشتن سواد رسانه‌ای است و حتما لازم است که در مواجهه با شایعات، صحت و سقم آن­ها را بررسی کنیم. درواقع یکی از دلایلی که باعث شد من در این برنامه خدمت شما باشم، انتشار شایعه ای در فضای مجازی بود که اساسا صحت نداشت و شما می بینید که نماوا مشکلی ندارد و مجوز فیلیمو هم لغو یا تعلیق نشده است و هنوز فرصتی برای اصلاح وضع موجود باقی است. لذا نباید با نشر و باز نشر اخباری که صحت ندارد ذهن علاقه مندان حوزه ی رسانه های صوت و تصویر فراگیر دچار التهاب شود. من شخصا امیدوارم که فیلیمو در فرصت باقی مانده، اصلاح رویه ی موجود را در دستور کار خود قرار دهد.

ساترا، تنها تنظیم‌گر حوزه صوت‌و تصویر فراگیر است

سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفت: قوای سه‌گانه کشور معتقدند که تنها تنظیم­گر حوزه صوت و تصویر فراگیر ساتراست. اخیرا هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نامه‌ای در چهار بند به ساترا ابلاغ کرده و از این سازمان به عنوان تنها تنظیم­گر حوزه رسانه­های صوت و تصویر فراگیر درخواست کرده است که انجام وظایف خود را در حوزه تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با جدیت دنبال کند. لذا اساسا مطالبه‌ای توسط قوای سه­گانه از ساترا وجود دارد و سازمان موظف به انجام وظایفی است که قانون به عهده آن قرار داده است.

استفاده از ظرفیت های صدا و سیما برای معرفی اقدامات مثبت پلتفرم ها

افراسیابی در پایان خاطر نشان ساخت: قطعا ساترا با تمام پلت فرم های دارای مجوز صوت و تصویر فراگیر تعامل دارد و معاونت کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا، برنامه هایی را برای افزایش این تعامل در دستور کار خود قرار داده است و تلاش خواهیم کرد برای معرفی اقدامات مثبت پلت فرم ها و در عین حال مطالبه گری از پلت فرم ها برای عمل به قوانین و اسناد بالادستی، از ظرفیت های سازمان صدا و سیما و رسانه های جمعی استفاده کنیم که تا کنون برخی شبکه های رادیویی و روزنامه جام جم، برای معرفی ظرفیت های این حوزه پیشقدم شده اند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز