بررسی بازی؛

جان دانا در جزیره

۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۰۱:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۴۹۲
جان دانا در جزیره
بازی با تبعید پدری به نام «جان بابا» و فرزندش به نام «جان دانا» به جزیره‌ای اسرار آمیز شروع می‌شود؛ جایی که شخصیت منفی داستان ایشان (هیکل خان) آنها را به آن‌جا تبعید کرده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ بازی با تبعید پدری به نام «جان بابا» و فرزندش به نام «جان دانا» به جزیره‌ای اسرار آمیز شروع می‌شود؛ جایی که شخصیت منفی داستان ایشان (هیکل خان) آنها را به آن‌جا تبعید کرده است. اما جان دانا فردی نیست که تسلیم بشود و خود را آماده حل مسائلی می‌کند که در جزیره با آن رو به رو می‌شوند.
محیط داستان در ابتدا با جنگل اسرار آمیز، امّا در نهایت با مبارزه با فضایی ها به اتمام می‌رسد و این خط سیر داستان بیشتر برای به دست دادن زمینه مناسب برای ایجاد تنوع بصری طراحی شده است.
پیشبرد داستان مبتنی بر حل معماهای کوچکی است که با استفاده از ترکیب ابزار و اشیاء موجود در محیط انجام می‌پذیرد. در هر مرحله بازیکن باید چالش یا معمای کوچکی را با استفاده از اشیائی که پیدا می‌کند حل کند. به این ترتیب، پیشبرد بازی شبیه به گیم‌پلی بازی ماشیناریوم است.
مدل درآمدی بازی مبتنی بر پرداخت درون‌برنامه‌ای است و این پرداخت درون‌برنامه‌ای تقریباً برای رد کردن همه مراحل بازی تا به انتها ضروری است. زیرا برای باز شدن مراحل بالاتر بازی، نیاز به سکه‌های رایج بازی است و این سکه‌ها تنها زمانی برای باز کردن مراحل بالاتر کافی خواهند بود که تمام مراحل قبلی با موفقیت کامل و کسب سه ستاره پشت سر گذاشته شوند. این موضوع باعث می‌شود لذت بازی، در مسیر ادامه پیدا کردن، گروگان گرفته شود و برای آزادسازی آن، کاربر احساس اجبار به پرداخت درون‌برنامه‌ای کند!
اگرچه کنترل کارکتر اصلی بازی چندان که باید روان نیست و باگ‌هایی در جریان بازی وجود دارد که ممکن است به آنها بر بخورید، امّا گرافیک، صداگذاری و صداپیشگی‌های خوب و پیچیدگی به اندازه چالش‌ها و معماهای بازی (حداقل در دو فصل آغازین بازی) تا حد زیادی تجربه‌ای دلپذیر از پیشبرد بازی را فراهم کرده‌اند.

سخنی با والدین

جان دانا در جزیره در زمره بازی‌هایی است که علاوه بر برخورداری از قابلیت سرگرم‌سازی کودکان، آشکارا دغدغه ترویج آموزه‌های اخلاقی و تربیتی مثبت را دارد. جان دانا، شخصیت اصلی بازی، به دفعات به شخصیت‌های فرعی کمک می‌کند.

به غیر از درون‌مایه ورود به فضا و نبرد با موجودات فضایی برای رهایی عموی جان دانا، که نسبت به کل داستان بی‌ربط و بی‌منطق به نظر می‌رسد، بیشتر بخش‌های بازی در بردارنده منش‌های و رفتارها اخلاقی آموزنده و مثبتی از جانب شخصیت اصلی بازی به کاربر القا می‌شود.

یاریگری و دستگیری از دیگران، یکی از برجسته‌ترین درون‌مایه‌های بازی است که به خوبی در دو فصل اول بازی مطرح شده است. همچنین رگه‌های از توجه به معنویت و ایمان در بازی مطرح شده است، امّا بازنمایی‌های صورت گرفته از عبادت و نیایش، در جریان بازی توسط شخصیت عمو و نیز جان دانا، به درستی جذب فضای نمایشی و داستانی بازی نشده و رویه‌های پیشبرد بازی نیز در خصوص معنابخشی و تثبیت این درون‌مایه در جهان معنایی بازی ناموفق بوده است.

طراحی محدودکننده و سفت و سخت ملزم ساختن کاربر به پرداخت درون‌برنامه‌ای نقطه ضعف مهم دیگری است که بازی از آن برخوردار است و متأسفانه خبر بد این است که مراحل بالاتر بازی، به لحاظ غنای رسانه‌ای و نیز غنای تربیتی-فرهنگی، نسبت به مراحل رایگان بازی ضعیف‌تر هستند و تجربه تکامل‌بخشی برای کاربر بازی فراهم نمی‌کنند. نواقص محتوایی مربوط به بازنمایی عبادت و نیایش نیز اغلب وابسته به همان مراحل بالاتر است و در کل تجربه، دو فصل اول بازی تجربه غنی‌تری برای کودکان فراهم می‌سازد؛ هم از حیث کیفیت و منطق چالش‌ها و معماهای بازی و هم از جهت فضاهای بازنمایی شده و برداشت‌های تربیتی و فرهنگی مربوط به رویه‌های پیشبرد بازی است.

مشخصات کلی بازی

 

  • پلتفرم:Android
  • سبک:ماجراجویی ـ معمایی
  • فضای بازی:فضا,طبیعت,معمایی,تخیلی
  • مدل درآمدی:درون پرداخت (فریمیوم)
  • تولید:مؤسسه پژوهشی مهر و ماه
  • وضعیت شبکه:آفلاین
  • جنسیت مناسب برای این بازی:هردو (دختر و پسر)
  • موضوع بازی:اخلاق,فرهنگ
  • پشتیبانی از زبان فارسی:کاملا بیگانه
  • تناسب تبلیغات بازی با محتوای بازی و سن بازیکن:تبلیغات ندارد
  • محتوای بازی:دوستی,موجودات فضایی,خانواده

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز