مشارکت نخبگان در محرومیت زدایی از کشور

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۱۴:۳۰:۱۳
کد خبر: ۱۳۶۴۲۱۷
مشارکت نخبگان در محرومیت زدایی از کشور
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان از انعقاد تفاهم‏نامه همکاری بنیاد و کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور ایجاد زمینه‌های مشارکت نخبگان در ارائه راه‌کارهای هوشمندانه و خلاق در موضوع محرومیت‌‏زدایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ ناصر باقری‌مقدم؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به انعقاد تفاهم‌‏نامه همکاری بنیاد و کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور توسعه همکاری‏‏‌ها، گفت: این تفاهم‌نامه به منظور ایفای مسئولیت اجتماعی نخبگان و ایجاد زمینه‌های مشارکت در ارائه راه‌کارهای هوشمندانه، راهبردی و خلاق در حوزه مسائل فقر و محرومیت‏‌زدایی با محوریت استعدادیابی و کشف نخبگان در میان دانش‌آموزان و دانشجویان محروم و کم بضاعت منعقد شده است.

وی آشنایی نخبگان با نظام مسائل فقر در ایران به صورت عالمانه و مبنایی را از جمله مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه بر شمرد و گفت: در این تفاهم تشکیل گروه‌ها و اجتماعات نخبگی از میان افراد مستعد مددجوی امداد در قالب هسته‌های مسئله محور مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

همکاری

باقری‌مقدم ادامه داد:  کمک به رفع فقر و آسیب‌های اجتماعی با بهره‎مندی از ظرفیت استادیاران نخبه و تسهیل بکارگیری دانشجویان مستعد تحت پوشش امداد در شرکت‌های دانش بنیان از دیگر اهدافی است که این همکاری دنبال می‌کند. همچنین این همکاری در حوزه دانش‌آموزی نیز، شرایط کشف استعدادها و ظرفیت‌های نخبگانی در میان دانش‌آموزان تحت پوشش امداد را با رعایت ملاحظات و اقتضائات خاص این قشر در قالب طرح شهاب فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر همکاری کمیته امداد در اجرای «آیین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعدادبرتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی» براساس تفاهم‌نامه مذکور، به دیگر تعهدات این نهاد اشاره کرد و گفت: معرفی موضوعات اولویت‏‌دار کشور در حوزه رفع محرومیت و فقرزدایی، تسهیل اجرای طرح‌های استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانش‏آموزان و دانشجویان تحت پوشش، معرفی نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش امداد جهت دریافت تسهیلات حمایتی بنیاد و تامین زیرساخت‌ها جهت اجرای دوره‌ها و اردوهای آموزشی و تربیتی در مناطق محروم، از دیگر وظایفی است که در این همکاری در دستور کار کمیته امداد خواهد بود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: همچنین بر مبنای این تفاهم، سازماندهی تیم‌‏های کارشناسی نخبگان و شبکه استانی بنیاد جهت مشارکت در اجرای طرح‏های اولویت‏‌دار و تعامل با بدنه اجرایی کمیته امداد از جمله وظایف بنیاد بوده و تسهیل بررسی شرایط نخبگان و استعدادهای برتر معرفی شده از سوی کمیته، طراحی دوره‌های اختصاصی استعدادیابی و ارائه بورسیه‌‏های تحصیلی ویژه، از دیگر تعهدات بنیاد است.

امضای تفاهم‌نامه

وی در پایان با اشاره به ارکان این تفاهم‌‏نامه گفت: به منظور اجرایی‌‏سازی تفاهم‌‏نامه، کارگروهی مشترک تشکیل و راهبری این طرح را برعهده خواهد داشت. شورای راهبردی متشکل از یک نماینده از کمیته، یک نماینده از بنیاد به همراه مسئول دبیرخانه است که وظیفه تصمیم‌‏گیری در مورد نحوه اجرای برنامه‏‌های تعریف شده را برعهده دارند.

انتهای پیام/

نظر شما