ریاضیات در پرورش ذهن خلاق چه نقشی دارد؟

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۰۲:۳۸:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۳۰۶
ریاضیات در پرورش ذهن خلاق چه نقشی دارد؟
کارگاهی با عنوان «نقش ریاضیات در پرورش نقش ذهن خلاق» به همت بنیاد نخبگان خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور پرورش خلاقیت و تفکر نوآور در میان دانشجویان و مستعدان برتر، کارگاهی با عنوان «نقش ریاضیات در پرورش نقش ذهن خلاق» به همت بنیاد نخبگان خراسان شمالی برگزار شد.

در این کارگاه، عنوان شد: یکی از اهداف آموزش ریاضی، پرورش توانایی‌های ذهنی و فکری و ایجاد نظم فکری در افراد است که از آن تحت عنوان هدف پرورشی یاد می‌شود.

در ادامه با بیان اینکه اهداف پرورشی بدون شک مهمترین بخش اهداف آموزش ریاضی هستند، افزوده شد: مهمترین وظیفۀ آموزش ریاضی تربیت دانش‌آموز به نحوی است که بتواند با اتکاء به نفس خود بی‌اندیشد. با این نگاه می‌توان ادعا کرد منظور اصلی آموزش ریاضی، توسعه قدرت درک و فهم و استدلال، پرورش تفکر علمی، وجود آوردن روش استدلال و تفکر منطقی و ایجاد آفرینش‌های فکری در متعلم است؛ بنابراین خلاقیت‌پروری یکی از اصلی‌ترین اهداف آموزش ریاضی به حساب می‌آید.

در این کارگاه، با بیان اینکه فعالیت‌های برجسته نهفته در ریاضیات منشا خلاقیت، تفکر و کشف هستند، تصریح شد: تمرکز کلید خلاقیت و افزایش دهنده آگاهی، و زمان، مکمل آن است. هزاره جدید، هزاره وابستگی به یکدیگر است و جوانان نیازمند یادگیری مهارت‌های همکاری و کار معقول با یکدیگر و نیز بزرگترین سرمایه‌های هر کشورند که اگر درست آموزش ببینند، در پیشرفت کشور در آینده بسیار موثر خواهند بود.

سپس با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه در دنیای امروز، منابع روزمینی یعنی مغز است و بقیه منابع، بعد از آن قرار دارند، تاکید شد: ریاضیات با آموزش فعال، انگیزه فرد را برای یادگیری و قدرت خلاقیت افزایش خواهد داد و به او عادت مشورت کردن و اظهار عقیده در جمع، بحث و تبادل نظر، احترام به نظر دیگران و به طور کلی انجام کارهای گروهی را خواهد آموخت.

در ادامه گفته شد: روش‌های ریاضی در واقع استخوان‌بندی اصلی فناوری جدید و تقویت قدرت خلاقیت در فرد است؛ بنابراین باید به مسئله خلاقیت و نقش آن در آموزش بهینه ریاضی بیشتر پرداخته شود.

در پایان با بیان اینکه هرگونه معرفت انسانی، از تفکر و تامل آغاز می‌شود، خاطرنشان شد: انسان از تفکر و تامل به مفهوم‌ها و سرانجام به اندیشه‌ها و خلاقیت ختم می‌شود.

لازم به ذکر است، در این کارگاه مسابقه‌ای با محتوای تفکر خلاق در ریاضیات برگزار و به برگزیدگان آن جوایزی اعطا شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز