لزوم اصلاح قوانین گمرکی برای تکمیل زنجیرۀ تولید در کشور

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۲۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۶۱۱
لزوم اصلاح قوانین گمرکی برای تکمیل زنجیرۀ تولید در کشور
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما باید به سمت طراحی ماشین آلات صنعتی برویم چراکه این برای ما ارزش آفرین است اگر ما بتوانیم آن ماشین را طراحی و بسازیم برای ما بسیار سود آور است و عملا به مرز دانش در آن صنعت رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وارادت ماشین آلات صنعتی با تعرفه پایین و لزوم حمایت از تولیدات داخلی در این بخش، گفت: وارادت بی‌رویه ماشین آلات از طریق معافیت های مختلف و بوسیله آن ماشین، ماده ای را به ماده دیگر تبدیل کنیم؛ برای ما ارزش آفرین نیست. تولید ماشین‌آلات برای توسعه صنعتی کشور بسیار مهم است.

وی افزود: ما باید ساخت ماشین آلات صنعتی را در کشور تقویت کنیم و این خواست همه است. ما در حال حاضر بیسکویت تولید می کنیم ولی دستگاهی که بیسکویت تولید می کند را وارد می کنیم و نمی توانیم بگویم در تولید بیسکویت مستقل هستیم زنجیره هم نداریم و این ضعف است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: در بسیاری  از تولیداتی که در کشور داریم ماشین آلات ساخت خودمان نیست و این ضعف ماست. ما باید به سمت طراحی ماشین آلات صنعتی برویم چراکه این برای ما ارزش آفرین است اگر ما بتوانیم آن ماشین را طراحی و بسازیم برای ما بسیار سود آور است و عملا به مرز دانش در آن صنعت رسیده‌ایم. وارادت بی‌رویه ماشین آلات از طریق معافیت های مختلف و بوسیله آن ماشین، ماده ای را به ماده دیگر تبدیل کنیم، برای ما ارزش آفرین نیست. تولید ماشین‌آلات برای توسعه صنعتی کشور بسیار مهم است

وی تاکید کرد: قطعا اولویت ساخت و تولید ماشین آلات صنعتی برای ما از تولیداتی که بوسیله این ماشین آلات می توانیم داشته باشیم بیشتر است چرا که این بخش تحریم پذیر نیست.

طاهری گفت: کاری که مجلس در قانون حمایت از  شرکت ها و موسسات دانش بنیان ها و بودجه سنواتی انجام داد پیش بینی یکسری منابع برای دانش بنیان ها بود که این شرکت ها و موسسات بتوانند این کار را انجام دهند البته همه چیز منابع مالی نیست و چیزهای دیگری هم هست که باید انجام می شد.

وی گفت: در همین راستا در این قانون معافیت مالیاتی ماشین های وارداتی حذف شده است و گفته شده است این منابع در همان زنجیره ای که از آن عوارض می گیریم هزینه شود که ماشین سازی آنجا تقویت شود مثلا اگر در نساجی از ماشینی عوارض می گیرید این پول باید به جیب دولت نرود بلکه در دانش بنیان هایی که می خواهند سرمایه گذاری کنند و ماشین نساجی بسازند هزینه شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس اضافه کرد: منتها اینجا یک مانعی وجود دارد و این است که با توجه به فرآیندی که در دانش بنیان ها است هنوز به تولید برخی از ماشین آلات ورود نکرده ایم  و امکان ساخت ندارند در واقع ممکن است مواد اولیه را نداشته باشیم و یا تکنولوژی آنها بالا باشد و باید این دانش بنیان ها چند سال کار کنند تا به نقطه ای برسند که بتوانند تولید کنند.

اما اگر ما ماشین آلات را برای کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند و اشتغال ایجاد کند تا وقتی که دانش بنیان ها آن را تولید نکنند وارد نمی کنیم درست نیست و باید تا زمانی که این شرکت ها در زمینه تولید ورود جدی ندارند واردات این ماشین آلات را با تعرفه پایین داشته باشیم تا خط تولید ما نخوابد.

وی خاطر نشان کرد: قانون حمایت از شرکت ها و‌موسسات دانش بنیان با آئین نامه اجرایی که قرار است نوشته شود حداکثر کاری بود که می شد برای حمایت از این شرکت ها انجام داد.  در این قانون نحوه حمایت های مالی، قضایی، مالیاتی و سایر موارد به خوبی دیده شده است  و اگر این قانون به خوبی اجرایی شود قطعا شرکت های دانش بنیان ما در زمینه تولید موفق خواهند بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز