دانش ایرانی/ هوشمندسازی آبیاری مزارع با دانش جوانان ایرانی

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۲۲:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۶۱۸
دانش ایرانی/ هوشمندسازی آبیاری مزارع با دانش جوانان ایرانی
یک شرکت دانش‌بنیان از طریق ایجاد یک سامانه نرم‌افزاری توانسته است، شبکه‌های آبیاری را به سمت هوشمندسازی هدایت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ مرتضی قلمبر مدیرعامل شرکت فناوران ستاره جنوب با اشاره به تولید و توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری برای مدیریت شبکه آبیاری گفت: تلاش کرده‌ایم که تا با ایجاد یک واحد تحقیق و توسعه برای تامین نیازهای فناورانه کشور، نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای خارجی را قطع کنیم و کاری کنیم که مدیران، صنعت کشور را با نرم افزار ایرانی اداره کنند.

این مجموعه دانش‌بنیان، توانسته است با طراحی انواع سامانه‌ها و سیستم‌های نرم‌افزاری خاص، از جمله تامین کنندگان نیازهای کشور به سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته باشد. یکی از حوزه‌های فعالیت شرکت دانش‌بنیان فناوران ستاره جنوب، صنعت آب است. در حال حاضر در حدود 20 سیستم آبیاری در کشور وجود دارد. این سیستم‌ها به نرم‌افزاری نیاز دارند که موضوع تقسیم آب را رصد و پایش کند، همچنین میزان آب فروش رفته به هر کشاورز را محاسبه و بر مسئله دبی آب نیز نظارت داشته باشد.

 این شرکت با طراحی سیستم نرم‌افزاری شبکه آبیاری در شمال استان خوزستان توانسته است، این مهم را محقق سازد. علاوه بر این، این سیستم نرم‌افزاری می‌تواند، بحث تعمیرات را نیز پایش کند. یک اپراتور یا مدیر می‌تواند از طریق یک نقشه آنلاین، کل سیستم آبیاری را مورد رصد قرار دهد. همچنیبن کاربران میدانی نیز با استفاده از یک تبلت می‌توانند بحث فروش آب به هر کشاورز را به سرانجام برسانند.

 به گفته مدیران شرکت، به زودی قرار است از این سامانه نرم‌افزاری در تمام 6 شبکه آبیاری استان خوزستان استفاده شود. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، بخشی از هدررفت آب در شبکه‌های آبیاری  سنتی را کاهش دهد و به حداقل برساند.

 یکی دیگر از خدمات این شرکت، موضوع اجاره نرم‌افزار است. با توجه به قیمت بالای بسیاری از نرم‌افزارهای حسابداری، انبارداری و مدیریت تجمیعی مالی شرکت، این شرکت دانش‌بنیان، نرم‌افزارهای خود را به صورت یکساله با قیمت کمتر به مجموعه‌های تولیدی و صنعتی اجاره می‌دهد.

 رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه نرم‌افزاری توانسته است از قیمت‌های بالا تا حدی بکاهد و استفاده از این سامانه‌های آنلاین را برای واحدهای صنعتی، توجیه پذیرتر سازد.

این فعال فناور بیان کرد: زیست‌بوم نرم‌افزاری کشور، همانند یک سیستم عامل برای اقتصاد، صنعت و تولید عمل می‌کند و با توجه به این مهم، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، خیمه سنگینی روی این موضوع داشته است و با حمایت این معاونت، هزاران شرکت، در این بخش به وجود آمده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز