ایرانی‌های خیالی که علیه ایران در توییتر، فیسبوک و اینستاگرام مطلب تولید می‌کنند!

۱۴۰۱/۰۶/۰۴ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۸۵۰
ایرانی‌های خیالی که علیه ایران در توییتر، فیسبوک و اینستاگرام مطلب تولید می‌کنند!
بر اساس گزارش منتشر شده از مرکز رصد اینترنتی استانفورد تاکنون ۲۱ حساب توییتر، ۶ حساب اینستاگرام و ۷ صفحه فیس‌بوک توسط این مرکز کشف شده است که حدفاصل بین سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ علیه مخاطبان ایرانی مطلب تولید می‌کردند!

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ نیویورک تایمز طی گزارشی اعلام کرد که پژوهشگران مرکز رصد اینترنتی استانفورد از کشف یک کمپین نفوذ در توییتر، اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس‌بوک خبر داد. شرکت‌کنندگان در این پویش مطالبی علیه کشور خود و در راستای حمایت از منافع آمریکا منتشر می‌کردند!

ظاهر حساب‌های کاربران شرکت‌کننده در این پویش خبری یا شخصی بودند، جالب است که حساب‌های فردی معمولا به کسانی تعلق داشته که اساساً وجود خارجی نداشته‌اند! بر اساس گزارش منتشر شده از مرکز رصد اینترنتی استانفورد تاکنون ۲۱ حساب توییتر، ۶ حساب اینستاگرام و ۷ صفحه فیس‌بوک توسط این مرکز کشف شده است که حدفاصل بین سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ علیه مخاطبان ایرانی مطلب تولید می‌کردند!

این حساب‌های بی‌هویت تاحدی در جعل پیشرفته بودند که تصاویر نمایه برخی از آن‌ها توسط هوش مصنوعی طراحی و بارگذاری شده بود! اداره کنندگان دیجیتال حساب‌های مجعول با قراردادن اشعار فارسی، عکس‌هایی از غذاهای ایرانی و امثال آن، در میان پیام‌های سیاسی خود سعی می‌کردند تا خود را دارای هویتی واقعی معرفی کنند!

براساس گزارش‌های موجود حساب‌های مذکور با هدف اصلی سیاه‌نمایی در ایران فعال می‌کردند، برای مثال زمانی که قطع برق در سال گذشته سبب باخت تیم‌ملی شطرنج ایران در یک مسابقۀ بین‌المللی آنلاین شد، این حساب‌ها به شدت ایران را تخریب کردند یا در زمان دیگری مدعی شده بودند که حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین عواقب اقتصادی برای ایران خواهد داشت.

البته نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود مدعی شده که شرکت‌های بزرگ این حساب‌های مجعول را حذف کرده است تا اینطور الغاء کند که سامانه‌ها در دنیای مجازی بی‌طرف هستند و این منتشر کنندگان محتوا هستند که جهت‌دار عمل می‌کنند!

مغلطه‌ای عجیب و نادرست که کمی تفکر آن را آشکار می‌کند، مگر پلتفرم‌های بزرگ توسط انسان‌ها اداره نمی‌شوند؟ آیا می‌توان ادعا کرد که انسانی روی زمین زندگی می‌کند که ایدئولوژی ندارد؟ حتی همان انسان آتئیست و کافر نیز دارای ایدئولوژی کفر است و امکان ندارد که کنش‌های بیرونی خود را بدون در نظر گرفتن مرام خداناباوری تنظیم کند بنابراین مدیران پلتفرم‌های بزرگ نیز امکان ندارد بدون توجه به بغضی که نسبت به ایران دارند، سیاست‌های خود را در قبال کشورمان تنظیم کنند.

ادعای نیویورک تایمز مبنی بر شناسایی و حذف مجموعاً سی و سه حساب در سه پلتفرم اینستاگرام، فیسبوک و توییتر طی دو سال بسیار مضحک است، هرکدام از ما روزانه با ده‌ها و صدها حساب مواجه می‌شویم که علیه ایران سیاه نمایی می‌کنند یا اخبار جعلی منتشر می‌کنند که یقیناً بررسی دقیق آن‌ها مشخص خواهد که بسیاری از این کاربران اساساً وجود خارجی ندارند اما انتشار چنین خبری از سوی رسانه‌های آمریکا بیشتر برای تطهیر جهت‌گیری‌های سوء پلتفرم‌ها علیه منافع ملت‌ها قابل خوانش است.

دست کم تا مادامی که دشمنان ملت ایران در پلتفرم‌هایی مانند توییتر تیک آبی اصالت دریافت می‌کنند، صدها حساب فروش و آموزش سلاح در اینستاگرام فعال است و ارتباطات ضدامنیتی در بستر فیسبوک شکل می‌گیرد، توییتر ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا از شروع برنامۀ ویژۀ خود برای حفاظت از افکار عمومی آمریکایی‌ها صحبت می‌کند اما در ایام ناآرامی‌های ایران آتش‌بیار معرکه می‌شود، نباید آن‌ها را خنثی تلقی کرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز