دانش ایرانی/ جوانان نخبۀ ایرانی با پلاسما تجهیزات پزشکی را استریل کردند

۱۴۰۱/۰۶/۰۵ - ۲۲:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۴۶۴
دانش ایرانی/ جوانان نخبۀ ایرانی با پلاسما تجهیزات پزشکی را استریل کردند
استریلیزاسیون پلاسما یک روش استریل در دمای پایین است که می ‌تواند بهره وری استفاده از تجهیزات پزشکی را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ مرتضی داودی، عضو هیات مدیره شرکت داریا دانش بارثاوا با اشاره به این که دستگاه استریلایزر پلاسما با استفاده از تکنولوژی پلاسمای سرد، تجهیزات را در دمای ثابت 55 درجه سانتی گراد و به صورت خشک استریل می کند، گفت: دستگاه به دلیل  آن  که  آسیبی برای محیط نداشته و نیازی به سیستم دفع فاضلاب ندارد در هر جایی از اتاق های عمل، کلینیک‌ها و دی کلینیک‌ها قابل نصب است.

نابود کردن میکروارگانیسم‌ها

در سیستم استریلایزر پلاسما، اشعه طیف UV و اجزا پرانرژی حاصل از شکستن مولکول های آب اکسیژنه به تمامی سطوح نفوذ کرده و میکروارگانیسم‌ها را نابود می‌‌کند.

ماده اولیه مورد استفاده در دستگاه هیدروژن پراکسید است که سمی نبوده و خروجی دستگاه آب و اکسیژن خواهد بود. در این روش احتیاج به هوادهی نیست و حداکثر دمای کاری 55 درجه سانتی‌گراد و زمان استریل کردن یک ساعت خواهد بود.

در این روش ابتدا تجهیزات درون محفظه قرار گرفته و پمپ خلا شروع به کار می ‌کند. پس از رسیدن به مرحله‌ نزدیک به خلا کامل، بخار پراکسید هیدروژن به محفظه تزریق شده و به تمام قسمت‌ های محفظه نفوذ می‌کند تا عملیات استریل تکمیل شود.

امواج ماورای بنفش ایجاد شده و همچنین تعدادی اتم و مولکول با انرژی جنبشی در این فرآیند تولید می ‌شود. رادیکال ‌های آزاد تولید شده در این قسمت عمر کوتاهی داشته و در انتها تنها مواد باقیمانده، آب و اکسیژن هستند.

صرفه جویی 40 هزار دلاری به ازای ساخت هر دستگاه

این مدیر حوزه دانش‌بنیان افزود: دستگاه استریلایزر پلاسما یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد اما در فرآیند استریل عملکرد بسیار خوبی دارد. صرفه جویی در کارتیج های مصرفی نیز از دیگر مزیت های دستگاه ایران ساخت است. از سوی دیگر ساخت هر دستگاه در داخل کشور سبب می شود تا 40 هزار دلار صرفه جویی ارزی رقم خورد.

حدود 20 فرصت شغلی تا به امروز در شرکت داریا دانش بارثاوا ایجاد شده است که مشخصا می تواند در آینده گسترش یابد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز