آینده فرهنگی و اقتصادی کشور وابسته به صنایع خلاق و فرهنگی است

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۴۷۹
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد اثرگذاری فرهنگی باید از مسیر امرار معاش مردم جامعه محقق شود تا مورد پذیرش قرار گیرد، وگرنه علاوه بر از دست دادن اقتصاد فرهنگ، تحمیل فرهنگ بیگانه در جامعه صورت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ رویداد تامین مالی فرهنگ‌بنیان به همت شورای فرهنگ عمومی کشور و صندوق اعتباری هنر و حضور نهادها و سازمان‌های مرتبط فرهنگی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار گردید. در این رویداد، مبتنی بر تفاهم‌همکاری مالی و اعتباری مابین صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی مابین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و دیگر نهادها و سازمان‌های مرتبط فرهنگی منعقد گردید که طی آنها شرایط و زیرساخت‌های رشد صنایع فرهنگی فراهم و زمینه برای فعالین این عرصه بیش از پیش آماده شد. این تفاهم‌نامه‌ها گامی به منظور نهادینه‌کردن بازارپردازی فرهنگی و رونق هرچه بیشتر کسب‌وکارهای فرهنگ‌بنیان در راستای تغییر و تحولاتی در عرصه سبک زندگی است.

 

شورای فرهنگ عمومی و دانشگاه آزاد

سیدمجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی در این مراسم، اظهار داشت: مصرف فرهنگی فرزندان ما درون زا نیست. همه ما از تولیدکننده و سرمایه گذار و فعال فرهنگی باید کاری کنیم که این عرصه را از فرهنگ بیگانه بازپس بگیریم. همه ما که در اینجا هستیم موظفیم به این عرصه فکر کنیم و برای آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم فعالان فرهنگی و سرمایه گذاران و تهیه کنندگان ارشدی که در این زیست بوم فعال هستند کنار هم بنشانیم و این رویکرد جدیدی است که همه اهل فرهنگ باید کمک کنند که این سفره هر چه بهتر و بیشتر برای فرزندان ما پهن شود.

 

 

شورای فرهنگ عمومی و دانشگاه آزاد

در ادامه این مراسم، فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: دو مقدمه بسیار مهم در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی در کشور وجود دارد که باید به آن توجه گردد؛ عدم تناسب آموزش با زمینه تخصصی دانشجویان به منظور پیدا کردن شغل مناسب و دوم، عدم وجود سازوکارهایی که استعدادهای متنوع موجود در کشور را شناسایی و زمینه کشف آن را فراهم بیاورد. همین باعث می‌شود که دانشجویان، انگیزه لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را ندارند و این یک مساله اساسی در ساختار نظام آموزش عالی کشور است.

وی افزود: در حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی، مساله اصلی که هم‌اکنون در جامعه وجود دارد آن است که مصرف محصولات فرهنگی در جامعه با گردش اقتصادی بالایی مواجه است، اما به دلیل عدم توجه به ظرفیت‌های فرهنگی داخلی و عدم ایجاد بستر لازم برای رشد و شکوفایی آنان، آن‌چیزی که از مصرف محصولات فرهنگی بوجود می‌آید در نهایت منجر به تحمیل فرهنگ بیگانه در جامعه می‌شود. این درحالی است که ظرفیت‌های متعدد و متنوعی در بین گروه‌های دانشجویی در سراسر کشور وجود دارد که با ایجاد بستر و شرایط مناسب، امکان حضور موثر این ظرفیت‌ها در عرصه فرهنگی هم فراهم می‌گردد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد که در دوره جدید، مساله معاونت فرهنگی از برگزاری رویدادهای فرهنگی به بحث توسعه هر دانشجو با یک مهارت تبدیل شده که در ادامه، دانشگاه آزاد اسلامی، در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد بازار برای محصولات فرهنگی است که توسط گروه‌های دانشجویی طراحی، تولید و تجاری‌سازی می‌شود.

همچنین ایشان بر لزوم توجه به اقتصاد صنایع فرهنگی اشاره کرد و گفت: اثرگذاری فرهنگ می‌بایست در جایی محقق شود که امرار معاش اقتصادی مردم جامعه صورت می‌گیرد و بدین‌ترتیب، اقتصاد فرهنگ بومی در درون جامعه محقق می‌شود.

جهان بین در ادامه، ایشان اشاره کرد که نکته دیگری که در حوزه اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق و فرهنگی باید به آن توجه کرد، مساله توسعه زنجیره محصولات فرهنگی و بازارپردازی آن است که برای این توسعه باید زمینه‌ای فراهم شود که همه گروه‌ها بتوانند با اختیار و آزادی عمل در این بستر حضور پیدا کرده و با رقابت شفاف، بهترین طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد. لذا نباید اجازه داد که توسعه محصولات فرهنگی در ساختار روابط ناسالم شکل بگیرد و باعث منفعت‌طلبی بشود و در این مسیر، باید دولت کمک بدهد تا با بسترسازی مناسب، زمینه مقیاس‌پذیری فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان را فراهم آورد. آن چیزی که باید همه به آن توجه کنند و دغدغه داشته باشند، آن است که آینده فرهنگی کشور، به صنایع خلاق و فرهنگی وابسته است.

شورای فرهنگ عمومی و دانشگاه آزاد

 

در ادامه نشست، امضا و تبادل تفاهم‌نامه همکاری توسعه بازارپردازی فرهنگی، با حضور مدیران ارشد صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، مابین دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، انجام پذیرفت، نقش‌آفرینی به عنوان حلقه میانی در توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان از طریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، توسعه خدمات مربی‌گری و بهم‌رسانی‌های فرهنگی و ارائه خدمات تجاری‌سازی و توسعه بازارهای فرهنگی در داخل و بین‌الملل مبتنی بر ظرفیت‌های واحدهای دانشگاهی با مشارکت در شکل‌دهی دبیرخانه برنامه ملی زیست‌بوم بازارپردازی فرهنگی اهداف این تفاهم‌نامۀ فرهنگ‌بنیان است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز