خانه‌های خلاق، صنایع خلاق قزوین را توسعه می‌دهند

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۹۲۳
خانه‌های خلاق، صنایع خلاق قزوین را توسعه می‌دهند
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نشست نخبگان و فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری در استانداری قزوین از نقش شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری در رونق اقتصاد این استان صحبت کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ سورنا ستاری در این نشست با اشاره به توجه جدی قانون جهش تولید دانش‌بنیان به توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری با تحول اساسی در رویکردها و دیدگاه‌های مسئولان، جامعه و قوانین گفت: معاونت علمی و فناوری تمرکز جدی بر اجرایی‌سازی «قانون جهش تولید دانش بنیان» دارد چراکه قانون بسیاری از زیرساخت‌های فکری ما در حوزه اقتصادی را تغییر می‌دهد.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: با توجه به اینکه در برخی از آئین‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش بحث‌های جدی حقوقی مطرح است، تاکنون سه مورد از آئین‌نامه‌های این قانون در دولت مصوب شده است و چهار آیین‌نامه دیگر آن نیز در مرحله نهایی شدن قرار دارد و تا اواسط شهریورماه سال جاری، ۹۰ درصد آئین‌نامه‌ها تصویب و نهایی خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت‌بخشی و اهتمام جدی بخش‌های نقش‌آفرین و اثرگذار در اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: این قانون نیازمند مطالعه دقیق است چرا که بسیاری از ساختارهای اقتصادی را تغییر داده و امکانات بسیاری را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان قرار خواهد داد.

ستاری در قزوین

تحول اساسی با تحقق قانون جهش تولید دانش‌بنیان

ستاری با پیش‌بینی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اختصاص فضای استقرار به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای توسعه و رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری گفت: این قانون در ارتباط با پارک‌های علم و فناوری، صنایع‌، بورس، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و استقرار در منازل مسکونی برای فعالیت شرکت‌های فناور راهکارهای مناسبی را تدوین کرده است. به طور مثال پس از ۶۰ سال در تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات تغییر ایجاد شده است تا از تولیدکنندگان ماشین آلات ایران‌ساخت حمایت شود. بسیاری از این تحول آفرینی‌ها در قانون جهش تولید دانش‌بنیان صورت گرفته است.

 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به این‌که مسئولان استانی باید برای تحقق بخش‌های اقتصاد دانش‌بنیان همدل باشند، ادامه داد: قانون جهش تولید دانش بنیان حاصل تلاش و پیگیری سه ساله معاونت علمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که نقشه راه 20 ساله آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان را ترسیم می‌کند.

توجه به مزیت‌های خلاق استان قزوین

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با تاکید بر ظرفیت استان قزوین در توسعه صنایع خلاق و ایجاد کسب و کارهای خلاق از حوزه علوم انسانی عنوان کرد: صنایع خلاق و فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار تاریخ غنی و فرهنگ بومی از مزیت‌های قزوین است که می‌تواند پایه و اساس خلق ارزش افزوده و اشتغال به کمک توسعه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم باشد.

 ستاری با بیان اینکه کشاورزی به عنوان یکی از اصلی ترین مزیت‌های بومی استان قزوین به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش، شکوفا می‌شود، ادامه داد: با پژوهش‌های بخش دولتی می‌توان مقاله و حرکت در مرزز دانش را انتظار داشت اما نمی‌توان محصولات کشاورزی و توسعه نوآوری را محقق کرد. اقتصاد دانش بنیان نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در بخش تحقیقات کشاورزی به محصولی دست پیدا کنیم باید هنرستان کشاورزی را به پارک تحقیقاتی کشاورزی بدل کنیم همچنین باید چارچوب‌ها و حراست‌ها برداشته شود تا راه برای ورود جوانان خلاق باز شود.

ستاری با اشاره به ضرورت تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان، ابراز کرد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان اختیارات بسیاری هم پایه با اختیارات بانکداری به این صندوق‌ها داده شده است. صندوق استان است که می‌تواند نخبگان را در استان نگه داشته و برای فعالیت‌های پژوهشی ذخیره کند.

ستاری در قزوین

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب و ماندگاری نیروی انسانی خلاق و دانش‌آموخته

رئیس بنیاد ملی نخبگان، همچنین در جمع استعدادهای برتر و نخبگان استان قزوین که با حضور استاندار و جمعی از برگزیدگان المپیادهای کشور برگزار شد، با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی مستعد و خلاق  یادآور شد: شرکت‌های بسیاری در استان قزوین وجود دارد که باید دفاتر، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و نخبگانی خود را به درون استان منتقل کنند. باید نخبگان را که در خارج از استان یا خارج از کشور به سر می‌برند به سمت درون استان قزوین جذب کرده و مراکزی را برای اشتغال و فعالیت تحقیقاتی آن‌ها مهیا کرد.

 وی افزود: اتفاقات خوبی در گذشته استان رقم خورده است که تأسیس پارک علم و فناوری و خانه‌های خلاق و نوآوری در کنار هم دلی مسئولان استانی و نمایندگان مردم در شورای اسلامی، گام‌های ارزشمندی برای حفظ نیروی انسانی اتفاقات خوبی برای پیشرفت علمی و اقتصادی استان قزوین رقم خواهد خورد.

 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به حمایت از جذب نخبگان دانش آموخته در قالب برنامه‌های حمایتی گفت: مهم این است که مسئولان و جامعه، رویکرد خود را به سرمایه و ارزش، تغییر دهند و نیروی انسانی را به عنوان یک سرمایه ارزشمند تلقی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز