دانشگاه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا را حمایت کنند

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۹۶۲
دانشگاه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا را حمایت کنند
یک نماینده مجلس ضمن تاکید بر تخصیص حمایت‌های حداکثری به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، گفت این حمایت‌ها باید از بدو تاسیس شرکت و از دانشگاه به آن‌ها اختصاص یابد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ جبار کوچکی نژاد نماینده مردم از حوزه انتخابیه رشت در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بدیهی است که در حال حاضر اقتصاد یکی از اولویت‌های اصلی کشور است، چند سالی است که رهبر انقلاب اسلامی، برای عبور از برخی چالش‌های اقتصادی که حادث شده است، بحث اقتصاد، تولید و مباحث دانش‌بنیانی را در کانون سخنان و توجه قرار داده‌اند. این مسئله را در موضوع نامگذاری سال هم به خوبی می توان دید. امسال نیز سال سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، نام گرفت.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: چنین نامگذاری و تاکید معظم له بر نام شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، نشان از اهمیت راهبردی این مسئله در عبور از مشکلات اقتصادی دارد. اهمیت فناوری و زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق و اکوسیستم دانش‌بنیان به گونه‌ای است که در عصر حاضر توسعه صنعتی و تولید بهره ور، محقق نخواهد شد، مگر به مدد عبور از گزاره‌های سنتی و به کارگیری فناری و دانش به روز در کشور.

 کوچکی نژاد ضمن مهم ارزیابی کردن تخصیص حمایت‌های حداکثری به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، گفت: با توجه به این مسئله که مجلس نگاهی بسیار ویژه به این موضوع دارد، به تازگی قانونی در حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان  در قوه مقننه تصویب شد. این قانون بسیار شفاف است و کار کارشناسی قابل توجهی روی آن صورت گرفته است. علاوه بر این، در بودجه سال جاری، مبحثی نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، اختصاص یافت.

 وی افزود: با توجه به این بسترهای تقنینی و بودجه‌ای، طبعاً دست مسئولین استانی نیز باز است و دولت باید آنها را مکلف کند که در این زمینه هر حمایتی که ممکن است را از جامعه خلاق و دانش‌بنیان کشور به عمل آورند. اختصاص 3 هزار میلیارد سرمایه به صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در همین راستا صورت گرفته است. ما انتظار داریم که مدیران میانی و استانی دولت هم خود را با سیاست‌های کلان نظام در زمینه حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان و کلیت زیست‌بوم علمی کشور، همگام سازند.

 نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مسئله که قاطبه موسسین شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، معمولاً از بخش نخبگانی و دانشگاهی کشور هستند، بیان کرد: بدیهی است که در استان‌ها باید به خواستگاه دانشگاهی این عزیزان توجه شود و از بدو تاسیس شرکت، حمایت‌های لازم صورت گیرد. نخبگان در بسیاری اقات توان جذب منابع مالی لازم با سود بالا از سیستم بانکی را ندارند و باید حمایت‌های مالی و سرمایه ارزان قیمت در اختیار آنها قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما